Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
#254155
Hej alle.

Konen og jeg har snakket om at købe nyt tv.
Har et Panasonic som er ved at være 7 år gammel. Er glad for den men er ikke i tvivl om at OLED levere bedre billede.
Har kigget på OLED65B6V som nu koster 20k. Hvilket er for meget men det kommer vel på tilbud snart.

Men det er sådan at jeg har en PS3 og en Denon AVR1912 samt en Lenovo maskine som medie center.

Men hvis jeg går 4K OLED vejen skal jeg vel også ud og kigge ny forstærker sådan som jeg ser det. En med 4K og så måske en ny chromecast til 4K.

Nogen der ved om Plex kan klare 4k på tvet? Kan tvet så spytte DTS lyd ud mod forstærkeren?

Mvh Daniel og mange tak.
Af Mfede
#254157
Du kan godt køre 4k via plex. På Tv'et kører appen xplayn dog meget bedre end den rigtige plex-app. Den koster lidt men er det værd.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#254159
Det ser ud til at 65B6 næsten er tømt fra lagrene. 65B7 står til en endnu højere pris nu, men som jeg ser det, er prisen kunstig høj og jeg tror sagtens, at den kan komme under 20.000 kr. i en snarlig tilbudsperiode.

En Chromecast Ultra lyder som et fint supplement til skærmen. Jeg bruger den selv på en LG E6, når der skal afspilles 4K HDR indhold. Jeg er kørt lidt træt i det indbyggede webOS pga. både bevægelsesstyring og det faktum, at apps er langsomme om at starte og skal opdateres i tide og utide i stedet for at opdatere sig selv i baggrunden uden at genere seeren.

Hvis du investerer i ny receiver så skal du for guds skyld sikre dig, at den på HDMI passthrough også sender HDR-signalet igennem. Der er en del receivere derude, som smider HDR-informationen væk og kun laver passthrough på 4K-signaler. Du skal sikre dig, at receiveren klarer HDMI 2.0b.
Af DanielPT
#254160
Hvis jeg kan klare mig med Plex og køre 4K den igennem tvet og det ser ud til at LG kan lave audio passthrough. Så kan jeg smide en chromecast i tvet det ville være super. Men jeg afventer og ser om B7 ikke komme ned på en 15-16 k.
Mange tak.
Af Bond
#254161
Min erfaring er, at det kun er 2017 4K receivere der har DolBy Vision passthrough. Nogle 2016 modellerne får det senere i år via en firmware opdatering, herunder Yamaha - Denon og Marantz.

F.eks. på Yamaha's website står der at sidste års model RX-A 3060 har Dolby VIsion + HLG passthrough etc. Det er der desværre ikke, men det kommer så i en senere opdatering. I øvrigt en udmeldning Yamaha selv har været fremme med tilbage i april/maj i år.
Af DanielPT
#261356
Hej igen.
Så nærmer BF sig og jeg er spændt på om et B7 65" kan købes for penge.

Men jeg tænkte på kan man godt få et billede ind via HDMI i tvet og få den til at spytte det ud via SPDIF eller er der en bedre løsning? Tænker bare hvis jeg smider fx. en ps4 pro i Tvet om lyden så kan køre via lysleder (SPDIF) ned til min forstærker?

Mvh Daniel og tak