Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253814
Har nu gennemtrawlet nettet henover de sidste par år efter et nyt UHD TV og mangler den endelige begrundelse for at vælge det ene af de tre listede TV i trådtitlen.
Ved sammenligning af billedkvaliteten vinder LG'et, men det er så kun et 55" (65" sprænger budgettet, så...) og i sammenligningen af de to Samsung med hinanden, er der en del der klager over byggekvaliteten ved KS7005'eren, men så igen, foden på KS8005 falder ikke i konens smag...
Nogen der ligger inde med en begrundelse for det ene frem for det andet?
Lydkvalitet er ikke vigtigt, da dedikeret 7.1 bruges til film. Det er screen glare derimod, da TV'et står overfor et dagslys vindue.
Smart-TV features er heller ikke vigtigt, da vi bruger Apple-TV.
#253816
Der er nok ikke så meget tvivl om at B6 leverer den overordnede billedkvalitet. 8005 og 7005 skulle være tæt på lig hinanden når vi snakker biledekvalitet. På feature siden har 8005 ting som dobbeltuner bl.a., som 7005 ikke har. Størrelsesmæssigt har 10" bestemt også noget at sige. Du skal nok tænke lidt over hvad du primært skal se på tv'et og i hvilke omgivelser. B6'eren vil jo f.eks. virkelig shine når det kommer til film i høj kvalitet i mørke omgivelser. Men ser du f.eks. almindelige tv kanaler i HD kvalitet, så er forskellen ikke så stor som jeg ser det.
#253825
Vi har p.t. et 46" Samsung (UE46D5005), som vi har været meget glade for (efter justering iht. guide på nettet), men synes nu det er på tide at rykke til UHD og større skærm. 65" vejer bestemt tungt, men billedkvalitet er vigtigere. Det bruges (og skal også fremover primært bruges) til SD/HD TV udsendelser og Blu-Ray (påtænker at investere i en UHD Blu-Ray afspiller).
Senest rettet af kimpetersen1971 12. jul 2017, 22:26, rettet i alt 1 gang.
#253830
En detalje jeg har bemærket på KS7005 i modsætning til KS8005 er at 7005 har en sølvfarvet kant nederst. Det betyder at den reflekterer lys. Det synes jeg godt kan være lidt forstyrrende. KS8005 har mig bekendt en sort kant nederst så der vil jeg ikke forvente samme reflektion. Personligt synes jeg dog ikke der er nok forskel mellem 7005 og 8005 til at jeg ville betale ret meget mere for det. For mig stod valget derfor mellem B6 og 7005 dog i 65". Og dengang (sidste efterår) var prisen simpelthen for stor for B6 så jeg valgte 7005. Jeg har ikke oplevet dårlig byggekvalitet.

Hvis jeg skulle købe en 55" ville jeg klart gå efter OLED. Der er og kommer til at være meget konkurrence. B7 har allerede været nede i 14.000 og B6 ligger vidst på 12.000 p.t.
Hvis ikke det haster så ville jeg vente til sidste halvår af 2017. Der ville jeg for alvor forvente gode tilbud.
#253835
Beckham: foretrækker klart at se film om aftenen, i næsten totalt mørke, men en stor del af TV kiggeriet kommer til at foregå i dagslys (nyheder, dokumentarer osv., i SD kvalitet). Kanske man skulle vente med OLED et stykke tid endnu og så satse på 7005/8005...?

Christianhave: ja, hverken featuremæssigt eller kvalitetsmæssigt (2.100 PQI vs. 2.300) synes der at være den store forskel.

PeterD: har ikke oplevet de forskellige TV andre steder end i butikker, men for pokker hvor er der meget knald på farverne på OLED og sikken en skarphed (for meget af det gode, siger HUN.....men hvad ved hun?! ?).
#253837
De nævnte Samsung er nærmest legendarisk til prisen . Men OLED er billedmæssigt i en helt anden liga = reference . Problemet er så,at du henter ekstremt meget bio oplevelse ved at gå op i 65" . Jeg vil anbefale,at vælge 65" OLED når du ellers synes prisen kan forsvares . Lige nu sælges de sidste LG B6 for 18-19k . . .
#253840
Som nylig ejer af 65" OLED (B6), kan dette klart anbefales, når det skal bruges til film. TV i dagtimerne er intet problem på skærmen. Når man først sætter en film på i høj kvalitet, tager det næsten pusten fra en.

Vær opmærksom på at modellen er ved at udgå, og det ikke er sikkert, at du kan få 65" modellem.
For et par uger siden hvor vi købte vores, havde hverken Elgiganten eller Power det (på sjælland).
Vi endte med at købe en demo model hos Hifi klubben til 19.000 - Bemærk dog at de giver 3 års fuld garanti.