Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253674
Hej venner,

I forbindelse med flytning til større lejlighed har Frøken Supreme Commander og jeg besluttet at udskifte vores 40" Samsung F6500 med et nyt 65" (pga. ~3.2 meter fra TV til sofa).

Vi har forelsket os lidt i LG OLED's farver, da vi mener at vores største "TV-oplevelser" [indhold så som GoT, Gravity, Stranger Things etc.] også passer godt til OLED TV's edge.

I skrivende stund står 65B6 til 18,000 og 65B7 til ~28,000. Jeg ville være villig til at lange 20k efter B7 alene pga. den lidt længere support og lidt ekstra brightness (fjernsynet skal tæt ved et 3m vindue - dog er vi indforstået med, at der kun bliver ægte OLED når mørket falder på). 65B6 ville jeg derimod nødig smide mere end 14-5k efter, da det trods alt er mere end en 1 år gammel model.

Spørgsmålet er, hvad er Jeres forslag til timing? Er 18k for 65B6 faktisk en god deal ift. hvornår 65B7 kommer ned i samme leje? Eller bør man vente til de har fået tømt lagrene af B6 modellerne?
Af Supergris
#253677
Det vil altid være gætteri, men jeg synes, 18.000 kr. er en skarp pris på en så STOR skærm i den kvalitet.
Du kan jo prøve, at regne cm²-prisen ud, og sammenligne med mindre skærme. :)
Én 65" har lige knap 40 % større skærmareal end en 55" og er godt 2,6 gange så stor, som jeres nuværende skærm.

Nogle gange skal man tage en beslutning, og jeg er sikker på, I vil blive glade for 65B6, og personligt tror jeg ikke 65B7 kommer ned i samme leje i den nærmeste fremtid, men igen, "who knows"?

Hvis I allerede er flyttet, skal I også huske på, at I kommer til at nyde den lækre skærm allerede nu, og I bliver fri for, at gå og spekulere.
Det er altid en rar fornemmelse, når en beslutning er taget, og jeg er af den mening, at elektronik skal erhverves, når behovet er der...
Af banzai
#253720
Vi købte vores 65" B6 i sidste uge - Og det var en meget pludseligt beslutning.
Det viser sig at B6 modellen er ved at udgå. Der er ikke nogle på lager i 65" til 18.000 kr. På sjælland.
Vi endte med at købe en demo model hos Hifi klubben.

Jeg tænker at B7 kommer ned i samme prisleje om et års tid, men spørgsmålet er, om man har lyst til at vente. Du kan hele tiden vente på noget bedre - Og man skal jo også leve livet? :)

Vores fjernsyn hænger på en endevæg, og er 1,5 meter fra et vindue der er 4 meter langt. Vi har absolut ingen problemer med, ikke at kunne se noget, selvom det er fuldt solskin. Det kan slet ikke sammenlignes med vores gamle TV, hvor det var et stort problem.
#253821
Tak for svar, alle Torben, Supergris og banzai! Det har klart opmuntret til at være lidt mere risiko-villige, og som Supergris skriver, nyde den nye lejlighed og muligheden for at have et stort fjernsyn. Til gengæld er jeg glad for, at vi nu tager en beslutning på et meget oplyst grundlag.

Banzai: Tak for tilbagemelding mht. eventuelle problemer med solskin. Elgigantens sælger kunne slet ikke stoppe sig selv for at advare mod OLED, da vi sagde at det stod ved siden af et vindue og det gør indtryk på Frk. Supreme Commander.
#253823
I min stue har vi også hele den vest-vendte facade belagt med vinduer og jeg har nu efterhånden haft en del OLED hjemme og stå - det har ikke været et problem at bruge nogen af disse TV i dagtimerne. Heller ikke i sommerperioden. 2017-serien fra LG og Sony er dog bedre mht refleksion end sidste års modeller, da de ikke har et lilla skær.
Af banzai
#253839
Det er vigtigt at huske, at de køre kampagner på forskellige produkter. Derfor undre det mig ikke, at de direkte lyver, for at sælge et andet produkt i stedet.
Min kammerat oplevede noget af samme skuffe, da han ville købe en Samsung serie 6 på tilbud. Her påstod sælgeren at billedet hakkede på det TV, fordi det kun kørte 50hz (???). Heldigvis ringede han til mig, så jeg kunne guide ham til at slå motionflow fra på TV'et ved siden af, og derved konkludere at de begge blot kørte 24hz.

I forhold til refleksioner;
Den måde jeg bedst kan forklare min oplevelse med refleksioner på OLED er, at man godt kan se refleksionerne, men det er som om, at man uden problemer kan se hvad der er på skærmen.
Jeg forestiller mig at det er fordi at OLED består af færre lag, hvor på LCD kan billedet godt blive mat og udvasket, hvor der er refleksioner (på de lidt billigere modeller).
Senest rettet af banzai 14. jul 2017, 07:30, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#253866
Ikke fordi, jeg skal lege stavepoliti, men er vi ikke alle enige om, at det er "refleksioner", der bliver talt om?
Det er ét af de ord, jeg selv har problemer med, men har det efterhånden på huskelisten... :)