Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253585
pinkfloydhomer skrev:Jeg har lige nu et fem år gammelt, billigt LG 720p 42" plasma-tv. Jeg har i flere år tænkt at når engang man kunne få et hæderligt 55" OLED til under 10k, så ville jeg opgradere. Jeg kan dog mærke at jeg snart ikke kan vente længere med at opgradere, og at jeg omvendt ikke har lyst til at spring på OLED endnu, da der stadig er meget udvikling her både i kvalitet, priser, udbredelse, konkurrence osv.

Derfor overvejer jeg at opgradere til et relativt billigt (måske 5k?) "mens-jeg-venter"-tv. Som udgangspunkt tænker jeg omkring 55", men mindre kan også gøre det hvis der er et godt bud i en mindre størrelse. Jeg er komplet ligeglad med 4K eftersom forskellen fra 1080 ikke kan skelnes på 55" ved normale afstande. Jeg vil dog gerne op fra de 720 til 1080, men det kan nok ikke undgås uanset hvad jeg vælger :)
Jeg er også ligeglad med lyden eftersom alt kører over min receiver og mine højttalere.
Idéelt set ville jeg gerne have god billedkvalitet, godt sortniveau, god smart-tv-platform osv osv osv, men jeg ved også at det der nok vil være nogle kompromiser.

Kan I anbefale nogle gode, billige modeller hvor man får meget for pengene?
Hvis du ikke kan gå lidt op og evt. finde et ks7005 billigt, så er Samsungs 6-serie som du kigger på et rigtigt fornuftigt bud.
Samsung er efterhånden nogle af de eneste som laver billige skærme med VA-panel som de fleste herinde foretrækker.

Om skærmen så lever op til alle dine krav er jeg i tvivl om. Enten forlanger du for meget eller også har du en anden opfattelse af "god" end folk har herinde. Bemærk dog, at dette er et entusiastforum, og jeg synes derfor du skal tage ud at kigge lidt - evt. købe et hjem og teste om du er tilfreds med det.

Ang. opløsning: Du slipper ikke billigere fordi du er ligeglad med 4k. Full HD-skærme er efterhånden kun low-end-skærme, så det vinder du ikke rigtig noget ved. Det er ikke rigtig en parameter man kan spare på.
#253630
Jeg tror ikke jeg har en anden opfattelse af god end de fleste andre, og jeg har været medlem af flatpanels og andre entusiastfora i mange år. Det er min prioritering der er anderledes. Når det kommer til den gode billedkvalitet og den store film- eller serieoplevelse, så tænder jeg for min projektor. Mit tv er sekundært og til mere casual brug. På et tidspunkt kan det som sagt være at jeg vil hoppe på et stort OLED tv som måske endda kan trænge projektoren i baggrunden. Men det er ikke lige nu, og derfor prøver jeg at finde en sweet spot for et casual tv som er bedre og gerne lidt større end det jeg har. Lige nu vakler jeg mellem disse tre:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... -49pfs4131
Meget billigt, større end det jeg har, virker sikkert fint i det daglige til casual kigning. Er 1080, helt sikkert kant-LED, helt sikkert ikke HDR, osv.

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 0000000000
Billigt (ekstra billigt lige nu), det største af de tre, er 4k, har et VA-panel og har så vidt jeg kan læse mig til direct-LED, men jeg ved ikke om det automatisk indebærer fornuftig local dimming med bedre sortniveau/kontrast til følge. Er der nogen der ved om dette tv har local dimming?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... v-49uj701v
IPS-panel og HDR og direct-LED og local dimming, det dyreste af de tre, især inden den nuværende tilbudspris, alt andet lige går jeg ud fra at det er et bedre tv end de andre, men det er også det dyreste (og ikke det største).

Selv om det som sagt er et casual tv, så nævner jeg her alligevel forskellige features og parametre, dels fordi jeg lige så godt kan få så meget kvalitet som muligt for pengene (jeg er f.eks. vant til et godt sortniveau og kontrast på mit nuværende plasma, selv om det var en billig model), men også fordi det alt andet lige vil være nemmere at sælge videre f.eks. til folk der ikke forstår at de ikke kan se forskel på 1080 og 4k på en 55" skærm.

Hvad tænker I om de tre, og ved I om Toshiba'en har local dimming? Hælder lidt til Toshiba lige nu.
#253632
Du får et problem med at finde noget der er specielt meget bedre end det du har i den prisklasse. Sortniveauet på IPS-paneler er dårligt. Derfor hænger LG-tv'et ikke sammen med, at du vil have et tv med godt sortniveau. Koblet sammen med at skærmen heller ikke er specielt lysstærk vil HDR-oplevelsen være dårlig.

Jeg ville slet ikke kigge på local dimming i den prisklasse. Alle de TV har så få zoner, at det ikke er værd at fokusere på.

Jeg kender intet til billedkvaliteten på Toshibas TV, men hvis det er et VA-panel som du skriver er det et skridt i den rigtige retning.
#253635
Hvis du skal have en in-betweener til en fordelagtig pris, var denne til 4.444 måske en mulighed: https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... v-49uj701v

Ellers tænker jeg ligesom Supergris, at man skal købe når man føler for det, og passe på med hvad-nu-hvis. Ligesom at handle hus. Det kan være en vældig interessant hobby at holde øje med markedet, mens man venter-venter-venter. Men så får man jo aldrig skiftet ud. Jeg sidder faktisk også og kikker F1 på en 42" Pana plasma, og funderer lidt på om 55B6V (til 11.999 måneden ud) monstro skulle falde endnu mere? Eller om man skal slå til nu? :) https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... -oled55b6v
#253653
PeterD skrev:
lennon skrev:Du skal op i 55 " . Først der begynder opløsningens detaljeringsgrad osv at batte . . .
Så er vi ovre i noget KS...
Eller det Toshiba jeg linkede til, måske er det verdens bedste fjernsyn, ingen af jer har jo set det ?

Som sagt har jeg projektor, så det er ikke så vigtigt for mig om det er 49" eller 55". Jeg vil ikke sige at 55" er nogen særlig grænse, hvis man skal kunne se detaljer og kunne udnytte 1080p, så skal man op over 70-80", og så har vi slet ikke snakket om 4K.
#256054
Jeg ville lige give en opdatering på hvad der skete efterfølgende. Jeg er nok verdens mest besværlige men måske også ihærdige køber af et value-tv :) Og selv om man har besluttet sig for at købe et billigt, casual tv, så er det svært for sådan en som mig ikke at blive irriteret over de svagheder der så følger med.

Jeg havde Toshiba'en (til 4.000) hjemme og var egentlig okay tilfreds med det som et casual tv, selv om det selvfølgelig havde masser af svagheder. Men da jeg satte min 4K Chromecast Ultra til og den uanset HDMI-indgang viste et flimrende billede, så endte jeg med at sende det tilbage.

Jeg bestilte herefter både et LG 49UJ701V (til 4.444) og et Samsung UE50KU6075 (til 3.999), LG'en fordi den tilsyneladende var kraftigt nedsat og Samsung'en fordi jeg læste gode ting om den.

LG'en blev hurtigt fravalgt, sort-niveau og shadow detail var simpelthen for elendigt pga IPS-panelet. Sjovt nok var betragtningsvinklerne ikke engang bedre på trods af dette panel, nærmest dårligere. Selv om jeg startede med at ville købe et casual tv, så bliver jeg sindssyg af at kigge på et udvasket billede og grå barer ved letterbox osv. Jeg kommer fra et gammelt, billigt 42" LG plasma som har sine egne svagheder, men det her var mere irriterende og in your face, måske også på grund af den større størrelse. Tv'et blev returneret.

Samsung'en var jeg positivt overrasket over, sortniveau og shadow detail var overraskende godt selv i et helt mørklagt rum. Sort oplevedes faktisk som helt sort, jeg kunne ikke se forskel på sorte barer og så når tv'et var slukket. Det synes jeg var imponerende til den pris. Desuden virkede platformen moden og hurtig. Men for det første begyndte tanken om at jeg kunne få 55" af samme udgave til 700 kroner mere at rumstere. Og frem for alt: For mig var der en irriterende flimren og uro i billedet, selv ved still-billeder. Muligvis pga PWM eller lignende. Hvis ikke man kunne få 55" til 700 mere havde jeg nok beholdt dette tv og levet med svaghederne. Jeg synes stadig man få meget for pengene her. Men som sagt er jeg åbenbart besværlig (og ihærdig) :) Så tv'et røg tilbage og jeg købte et 55" i stedet. Desværre havde dette tv væsentligt dårligere sortniveau og shadow detail og desuden dårligere uniformity og mere light bleed. Og frem for alt blev det mere og mere tydeligt at billedet for mig var flimrende og uroligt. Så det røg tilbage.

Jeg bestilte så et Sony 55XE8505B da det var på tilbud til 6888 for at par uger siden. Det er jeg i gang med at teste. Det flimrer ikke, det har 120hz VA-panel og sort og shadow detail er ret godt. Man kan godt se at letterbox barer ikke er helt sorte når rummet er mørkt, men det er okay og ikke så generende, blandt andet fordi det er ret uniformt og fordi sort som det opleves i selve billedet sammen med lysere detaljer er ret godt. Til gengæld er Sony's implementering af Android TV og deres valg af processor osv helt elendig. Det er langsomt og hakkende og svært at navigere i og i visse sammenhænge går det endda udover afspilningen af indhold når det ikke kommer fra HDMI men fra en indbyget app som f.eks. YouTube. Selv med en kablet forbindelse med masser af båndbredde hakker YouTube når den afspiller tunge 4k klip med høj bitrate osv. Det er ikke så vigtigt i praksis da jeg bare bruger en af mine Chromecast sat til HDMI, men det understreger at hele platformen stinker på alle mulige måder. Jeg elsker Android på telefonen så jeg synes det er synd at Android TV er så forsømt som det er. Dels ville det være fedt med en virkelig stor spiller som Google og en moden teknologi som Android til tv-markedet og dels giver det Android selv et dårligt navn. Folk der har prøvet Android TV og som tror at Android på telefoner og tablets er lige så elendigt, det ville jo aldrig turde købe noget der står Android på.
Derudover er der forskellige ting jeg gerne vil kunne indstille som jeg ikke lige kan finde settings til, f.eks. lipsync ved optisk out.
Jeg ender muligvis med at beholde dette tv på trods af problemerne med platformen fordi det performer ret godt på kerneydelsen som for mig er billedkvaliteten. Nu må vi se :)

I skal være velkomne til at komme med andre anbefalinger i samme prisklasse, men jeg tror jeg har et nogenlunde overblik over segmentet. Jeg kunne godt have tænkt mig at prøve KS7000/KS8000 men de er ikke rigtigt tilgængelige længere og desuden bruger de også PWM og vil nok flimre for mig.
#256070
Prøv at indstille XE85 efter FP's test:

http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1495007390

Og Sonys egen opskrift:

https://community.sony.fi/t5/how-tos-fa ... -p/1968909

http://www.hifi-forum.de/viewthread-144-9311.html

"My main picture tips would be to only watch HDR using the Standard presets, since all the others look too dark; tone the Live Colour setting down from its high default setting to Mid or even Low; and leave the Adaptive Contrast setting on at least Low, and more likely Medium, if you don’t want the set’s impressive black levels to disappear.

I have an audio tip, too. Reduce the ‘surround effect’ setting from its default 6 level to three or four to make the sound appear fuller and more convincing."

http://www.trustedreviews.com/reviews/s ... 7tqLBb5.99
#256088
Jeg har prøvet forskellige indstillinger, både flatpanels, rtings og forskellige andre. De er lidt uenige om forskellige ting, og jeg prøver mig lidt frem. Jeg er ikke som sådan interesseret i HDR på nuværende tidspunkt, og forventer slet ikke at dette tv kan levere HDR på hardware-siden. Og jeg ville aldrig køre med Standard-profilen selv om den er lysstærk da sortniveau, farver og alt muligt andet lider under det.

Desuden forstår jeg ikke den besættelse af lysstyrke som er udbredt i dag. Jeg er med på at hvis man skal have en ordentlig HDR-implementering så skal man også have mulighed for en masse lysstyrke. Men i et mørklagt lokale der er alle de tv jeg har prøvet her mere end lysstærke nok, faktisk synes jeg at det er irriterende og ubehageligt når billedet bliver så lysstærkt. Samsung-tv'et kunne i det mindste gøres meget mørkt hvis man ønskede det (nok pga. PWM?). Dette Sony-tv er ubehageligt lysstærkt i et mørklagt rum, selv når der er skruet helt ned for brightness. Hvis man ser noget der er ikke er alt for lyst er det okay, men hvis man f.eks. ser Rick & Morty eller andet tegnefilm om aftenen så kunne jeg sagtens bruge at kunne skrue ned til halv lysstyrke af hvad der er muligt nu, eller endnu længere ned.

Lyd-delen bruger jeg slet ikke da alt ryger igennem receiveren.

Men tak for links og input! :)