Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253461
Jeg har lige nu et fem år gammelt, billigt LG 720p 42" plasma-tv. Jeg har i flere år tænkt at når engang man kunne få et hæderligt 55" OLED til under 10k, så ville jeg opgradere. Jeg kan dog mærke at jeg snart ikke kan vente længere med at opgradere, og at jeg omvendt ikke har lyst til at spring på OLED endnu, da der stadig er meget udvikling her både i kvalitet, priser, udbredelse, konkurrence osv.

Derfor overvejer jeg at opgradere til et relativt billigt (måske 5k?) "mens-jeg-venter"-tv. Som udgangspunkt tænker jeg omkring 55", men mindre kan også gøre det hvis der er et godt bud i en mindre størrelse. Jeg er komplet ligeglad med 4K eftersom forskellen fra 1080 ikke kan skelnes på 55" ved normale afstande. Jeg vil dog gerne op fra de 720 til 1080, men det kan nok ikke undgås uanset hvad jeg vælger :)
Jeg er også ligeglad med lyden eftersom alt kører over min receiver og mine højttalere.
Idéelt set ville jeg gerne have god billedkvalitet, godt sortniveau, god smart-tv-platform osv osv osv, men jeg ved også at det der nok vil være nogle kompromiser.

Kan I anbefale nogle gode, billige modeller hvor man får meget for pengene?
#253463
Udviklingen og kvaliteten på OLED fejler intet. Jeg ved ikke lige, hvor du har det andet fra?

Go big or go home, som de siger. Du får intet for 5K - så hellere spare op og købe noget ordentligt. Du kan få nogle udmærkede LCD/LED til ca. 7-8K i 55"
#253467
Jeg siger ikke at der ikke er udvikling eller kvalitet i OLED, jeg siger tværtimod at der lige nu sker en hel masse med OLED og at priserne stadig bliver lavere, så jeg venter med at springe på til det har stabiliseret sig lidt.

Penge er som sådan ikke et problem, jeg kunne sagtens brænde 25k af på et tv hvis jeg ville, men det vil jeg ikke. Det siger jeg for at understrege at det for mig ikke handler om at spare op til jeg har råd, men mere om hvad jeg overhovedet vil bruge på et tv på nuværende tidspunkt.

Og med hensyn til prislejet: Hvis jeg alligevel skulle give 8k, så kunne jeg næsten lige så godt købe et B6V til 12k. Og jeg vil som udgangspunkt hellere vente et år eller to med at købe et mere "permanent" tv til den pris (eller højere).

At man ikke kan få noget for 5k synes jeg virker urealistisk. Jeg tænker at man sikkert kan få noget for 5k som folk synes var fedt for to år siden og som dengang kostede noget mere? Bemærk at jeg ikke har brug for at have det allernyeste, bare noget der er en passende opgradering i forhold til det jeg har. Jeg har i øvrigt en projektor til det mere "seriøse". Jeg kunne bare godt tænke mig at få opgraderet mit "hverdags"-tv.

Ifølge købsanbefalingerne her på siden, altså

http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 1169844738

så er f.eks.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-3143313/ ... ign-Priser

et godt bud (det kunne også være en anden størrelse). Jeg ville bare gerne høre folks input og om der er andre bud end f.eks. dette tv. At der slet ikke findes tv der er værd at købe i dette prisleje anser jeg for lidt fjollet. Der er masser af tv i dette prisleje, og de er ikke alle lige gode. Jeg prøver at finde de bedre/bedste.

Selvfølgelig er det relevant hvis man for lidt flere penge kan få meget mere for pengene. Men hvis man skal op i 8k, så synes jeg som sagt at vi nærmer os de køb som jeg netop prøver at udskyde lidt ved dette "midlertidige" køb.
#253468
pinkfloydhomer skrev:Penge er som sådan ikke et problem, jeg kunne sagtens brænde 25k af på et tv hvis jeg ville, men det vil jeg ikke.
Her modsiger du lidt pointen i at vente?

Så mon ikke det er pengepungen som er problemet når du ikke køber OLED til dagspriserne , hvor et B6 kan fås omkring 12k, og så ser hvordan de næste år udvikler sig, istedet for at bruge penge på noget du mener holder længere end OLED gør, sådan som du præsenterer det, selvom OLED nu er imellem det bedste du kan finde i tv skræmme idag?

Så hvis penge ikke er problemet, så burde 12k til en OLED skærm ikke skræmme, derimod ses en investering over flere år, end noget LCD skærm du kan finde til samme pris idag.
Senest rettet af bbplayer 3. jul 2017, 22:57, rettet i alt 1 gang.
#253469
Jeg er enig i udsagnet om at 5k simpelthen er low budget/entrance området. Og,at man nok bør bevæge sig op i næste prissegment hvis det skal være lidt seriøst . Det er svært at komme udenom Samsungs 7005 og 8005 serie , når man skal foreslå value-for money- TV . . .
#253470
bbplayer skrev:
pinkfloydhomer skrev:Penge er som sådan ikke et problem, jeg kunne sagtens brænde 25k af på et tv hvis jeg ville, men det vil jeg ikke.
Her modsiger du lidt pointen i at vente?
Hvorfor tænker du det?
At man har pengene er jo ikke den eneste forudsætning for om man har lyst til at købe. Som jeg ser det er OLED fremtiden, men jeg har aldrig været typen der gad at være first/early adopter eller som har brug for at opgradere mine dimser hele tiden, bare fordi der er kommet noget lidt nyere. Jeg har intet problem med at vente til OLED er kommet længere ned i pris (og måske er blevet endnu bedre). Det vigtige for mig er ikke om jeg har det allerbedste lige nu eller om jeg har noget der er bedre end naboen, men om det er en stor nok opgradering i forhold til det jeg allerede har, og i forhold til den pris jeg skal give for forbedringen. Jeg vurderer lige nu at jeg om et år eller to kan få et godt OLED i en god størrelse og til en god pris (under 10k), og jeg har som sagt intet problem med at vente. I don't know what to tell you, forskellige prioriteter måske? Du lyder som en der ville købe det bedste tv du ville være i stand til at spare op til, lige så snart du havde sparet op til det. Sådan er jeg ikke indrettet. Jeg har pengene, men vil helst ikke give meget mere end cirka 10k for et tv, nogensinde. Og så gælder det om at finde så meget kvalitet for pengene i det leje.
bbplayer skrev: Så mon ikke det er pengepungen som er problemet når du ikke køber OLED til dagspriserne , hvor et B6 kan fås omkring 12k, og så ser hvordan de næste år udvikler sig, istedet for at bruge penge på noget du mener holder længere end OLED gør, sådan som du præsenterer det, selvom OLED nu er imellem det bedste du kan finde i tv skræmme idag?
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du skriver her. Men måske har jeg svaret på det ovenfor.
bbplayer skrev: Så hvis penge ikke er problemet, så burde 12k til en OLED skærm ikke skræmme, derimod ses en investering over flere år, end noget LCD skærm du kan finde til samme pris idag.
Selv om pengene ikke er problemet kan 12k godt "skræmme" hvis jeg forventer at der om et år eller to er væsentligt mere kvalitet per krone at hente, fordi jeg forventer at OLED falder i pris (og måske også bliver bedre samtidigt). Derudover tænker jeg ikke på det som at det "skræmmer", men mere at jeg ikke har travlt, at jeg har ventet i mange år på at OLED skulle komme ned i dette leje og jeg kan godt vente lidt længere. Jeg kan ikke se hvorfor jeg absolut skulle springe på nu, bare fordi jeg kan? Jeg har levet fint med mit billige 42" plasma i nogle år nu, jeg har min projektor til det seriøse. Det virker som om visse mennesker herinde ikke forstår at man ikke med det samme bruger alle de penge man kan på det nyeste og dyreste fjernsyn man har råd til. Man kan godt prioritere anderledes end dette :)
#253471
pinkfloydhomer skrev:Selv om pengene ikke er problemet kan 12k godt "skræmme" hvis jeg forventer at der om et år eller to er væsentligt mere kvalitet per krone at hente,
Undskyld , det er vist lidt det sædvanelige som folk skriver, når de ikke tør købe til prisen idag. Så kommer man tilbage til eftertænksomhed, ubeslutsom og troen på det bliver bedre næste år.

Det er lidt den samme sang, år efter år. Så vent du bare, mon ikke du kommer og søger det samme om nogle år hvis du venter, og så har du sat nye mål, det gør folk som regel :)
#253474
Value 4 money, så ville jeg styre uden om Samsung selvom de har gode priser, da det ofte ses at elektronikken eller skærmen svigter efter garantien udløber..

Det er bare for at gardere dig mod dårlige oplevelser..Ved godt deres priser er ofte bedre end konkurrenterne, men måske går det lidt for hurtigt når de skruer deres tv sammen eller måske er de komponenter de bruger lidt udsatte..?

Jeg ønsker blot at du får mest kvalitet ud fra hvert enkelt krone..
#253478
PeterD skrev:Value 4 money, så ville jeg styre uden om Samsung selvom de har gode priser, da det ofte ses at elektronikken eller skærmen svigter efter garantien udløber..
Du kan have ret, der var jo et fransk program om tv skærme i Frankrig fra samsung, som har transistorer i som kun var lavet til et gennemsnit af timer, så gik de i stykker. Ikke for at løbe ud efter garanti men nok mest for at samsung kunne spare penge og folk købte nyt.

Måske er det stadig virkeligheden, der har jo lige været et tilfældigt indlæg om defekt samsung som gik efter garanti udløb.

Konspiration: Måske har de timer indbygger som skaber problemer, afhængig af land, når landets reklamation udløber :) Nå, ikke...

Har Sony og Panasonic en budget skærm?, Philips ville jeg ikke købe men det er noget personligt tror jeg.
#253482
Hvis du bruger 5k på et tv i dag, og OLED om tre år er faldet til 8k har du uagtet brugt 13k på tv på tre år, men har måtte leve med et inferiørt tv i tre år.
Bare hvis du ikke har haft afskrivningen på det tv du køber nu med i ligningen..
#253484
bbplayer skrev:
pinkfloydhomer skrev:Selv om pengene ikke er problemet kan 12k godt "skræmme" hvis jeg forventer at der om et år eller to er væsentligt mere kvalitet per krone at hente,
Undskyld , det er vist lidt det sædvanelige som folk skriver, når de ikke tør købe til prisen idag. Så kommer man tilbage til eftertænksomhed, ubeslutsom og troen på det bliver bedre næste år.

Det er lidt den samme sang, år efter år. Så vent du bare, mon ikke du kommer og søger det samme om nogle år hvis du venter, og så har du sat nye mål, det gør folk som regel :)
Nej, det er som regel ikke sådan det plejer at gå i mit tilfælde. Jeg plejer at beslutte mig for et prisleje jeg vil købe i (i mit tilfælde max 10k) og vurderer så om jeg lige så godt kan købe nu eller om jeg tror der kommer til at ske en væsentlig forbedring i dette prisleje inden for en overskuelig fremtid. Og så køber jeg i det leje når jeg ikke kan vente mere eller når jeg vurderer at nu er der et godt bud i det leje. Det virker fint for mig, og det betyder som regel at jeg ikke hopper med på det allernyeste og allerdyreste, men at jeg f.eks. ofte køber sidste eller forrige års topmodel af et eller andet, men til en meget bedre pris.

Det der så trækker i den anden retning er hvor længe man kan leve med det man har. I dette tilfælde har jeg nok strukket levetiden af mit nuværende tv lidt længere end jeg normalt ville, fordi jeg synes at der netop skete meget med OLED og i øvrigt også med smarttv-platforme. Jeg ville gerne vente til at det var stabiliseret og var dryppet ned i det prisleje jeg er interesseret i.

Du har helt ret i at der altid sker en udvikling og at man altid kan udskyde et køb, men omvendt vil jeg sige at alle tidspunkter ikke er lige gode at købe på. Jeg bryder mig ikke om at købe når der er ved at ske store brydninger i markedet, f.eks. hvis der indføres en ny standard eller en ny teknologi som lige skal modnes først eller hvis et eller andet har ramt markedet som gør at er gang i store prisfald som ikke er slut endnu. Jeg foretrækker at købe noget som ikke er moving target i så høj grad, noget som har modne implementeringer af teknologier og gerne en model der har været på markedet i noget tid så man kan se at det yder godt i praksis og at folk er tilfredse med det og at der ikke umiddelbart er et bedre køb i sigte i det prisleje.

Hvis jeg troede at det nu ikke blev meget bedre eller billigere på relativt kort tid end f.eks. B6V, så ville jeg købe nu. Men det tror jeg ikke på.
#253485
Du virker ret rigid, og det lader til, at du allerede har besluttet dig.

Jeg synes, du skal tage ind til en forhandler, og fortælle dem at du har 5k at handle for. Så må de finde en skærm til dig.

Hvorfor sprang du egentlig ikke på en 55" LG B7 til 14.000, nu hvor du havde chancen?
#253487
Elektronik, skal man købe, når behovet er der, (med mindre, man ved, der er en helt ny teknologi, der står og venter lige om hjørnet) glemme hvad man gav for det, og så huske, at man nyder brugen i al den tid, man ellers ville gå og spekulere.
Livet er simpelthen for kort til at bruge for meget tid på at overveje, hvad nu hvis...

Jeg giver de andre ret i, at man nok skal op i et tv omkring de 7.000 - 8000 kr., før man får et billede, hvor man ikke irriterer sig over, man ikke lige gav de par tusinde ekstra, og glem alt om tv under 55".

Med hensyn til smart-tv, som ikke er noget der burde være med i dine overvejelser, når vi taler om et tv til 5.000 kr., vil jeg anbefale en Nvidia Shield TV, som er et af de stykker elektronik, jeg har været mest glad for at have købt, og det kan tilsluttes alle tv og din projektor.
Senest rettet af Supergris 4. jul 2017, 16:02, rettet i alt 1 gang.