Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#256054
Jeg ville lige give en opdatering på hvad der skete efterfølgende. Jeg er nok verdens mest besværlige men måske også ihærdige køber af et value-tv :) Og selv om man har besluttet sig for at købe et billigt, casual tv, så er det svært for sådan en som mig ikke at blive irriteret over de svagheder der så følger med.

Jeg havde Toshiba'en (til 4.000) hjemme og var egentlig okay tilfreds med det som et casual tv, selv om det selvfølgelig havde masser af svagheder. Men da jeg satte min 4K Chromecast Ultra til og den uanset HDMI-indgang viste et flimrende billede, så endte jeg med at sende det tilbage.

Jeg bestilte herefter både et LG 49UJ701V (til 4.444) og et Samsung UE50KU6075 (til 3.999), LG'en fordi den tilsyneladende var kraftigt nedsat og Samsung'en fordi jeg læste gode ting om den.

LG'en blev hurtigt fravalgt, sort-niveau og shadow detail var simpelthen for elendigt pga IPS-panelet. Sjovt nok var betragtningsvinklerne ikke engang bedre på trods af dette panel, nærmest dårligere. Selv om jeg startede med at ville købe et casual tv, så bliver jeg sindssyg af at kigge på et udvasket billede og grå barer ved letterbox osv. Jeg kommer fra et gammelt, billigt 42" LG plasma som har sine egne svagheder, men det her var mere irriterende og in your face, måske også på grund af den større størrelse. Tv'et blev returneret.

Samsung'en var jeg positivt overrasket over, sortniveau og shadow detail var overraskende godt selv i et helt mørklagt rum. Sort oplevedes faktisk som helt sort, jeg kunne ikke se forskel på sorte barer og så når tv'et var slukket. Det synes jeg var imponerende til den pris. Desuden virkede platformen moden og hurtig. Men for det første begyndte tanken om at jeg kunne få 55" af samme udgave til 700 kroner mere at rumstere. Og frem for alt: For mig var der en irriterende flimren og uro i billedet, selv ved still-billeder. Muligvis pga PWM eller lignende. Hvis ikke man kunne få 55" til 700 mere havde jeg nok beholdt dette tv og levet med svaghederne. Jeg synes stadig man få meget for pengene her. Men som sagt er jeg åbenbart besværlig (og ihærdig) :) Så tv'et røg tilbage og jeg købte et 55" i stedet. Desværre havde dette tv væsentligt dårligere sortniveau og shadow detail og desuden dårligere uniformity og mere light bleed. Og frem for alt blev det mere og mere tydeligt at billedet for mig var flimrende og uroligt. Så det røg tilbage.

Jeg bestilte så et Sony 55XE8505B da det var på tilbud til 6888 for at par uger siden. Det er jeg i gang med at teste. Det flimrer ikke, det har 120hz VA-panel og sort og shadow detail er ret godt. Man kan godt se at letterbox barer ikke er helt sorte når rummet er mørkt, men det er okay og ikke så generende, blandt andet fordi det er ret uniformt og fordi sort som det opleves i selve billedet sammen med lysere detaljer er ret godt. Til gengæld er Sony's implementering af Android TV og deres valg af processor osv helt elendig. Det er langsomt og hakkende og svært at navigere i og i visse sammenhænge går det endda udover afspilningen af indhold når det ikke kommer fra HDMI men fra en indbyget app som f.eks. YouTube. Selv med en kablet forbindelse med masser af båndbredde hakker YouTube når den afspiller tunge 4k klip med høj bitrate osv. Det er ikke så vigtigt i praksis da jeg bare bruger en af mine Chromecast sat til HDMI, men det understreger at hele platformen stinker på alle mulige måder. Jeg elsker Android på telefonen så jeg synes det er synd at Android TV er så forsømt som det er. Dels ville det være fedt med en virkelig stor spiller som Google og en moden teknologi som Android til tv-markedet og dels giver det Android selv et dårligt navn. Folk der har prøvet Android TV og som tror at Android på telefoner og tablets er lige så elendigt, det ville jo aldrig turde købe noget der står Android på.
Derudover er der forskellige ting jeg gerne vil kunne indstille som jeg ikke lige kan finde settings til, f.eks. lipsync ved optisk out.
Jeg ender muligvis med at beholde dette tv på trods af problemerne med platformen fordi det performer ret godt på kerneydelsen som for mig er billedkvaliteten. Nu må vi se :)

I skal være velkomne til at komme med andre anbefalinger i samme prisklasse, men jeg tror jeg har et nogenlunde overblik over segmentet. Jeg kunne godt have tænkt mig at prøve KS7000/KS8000 men de er ikke rigtigt tilgængelige længere og desuden bruger de også PWM og vil nok flimre for mig.
#256070
Prøv at indstille XE85 efter FP's test:

http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1495007390

Og Sonys egen opskrift:

https://community.sony.fi/t5/how-tos-fa ... -p/1968909

http://www.hifi-forum.de/viewthread-144-9311.html

"My main picture tips would be to only watch HDR using the Standard presets, since all the others look too dark; tone the Live Colour setting down from its high default setting to Mid or even Low; and leave the Adaptive Contrast setting on at least Low, and more likely Medium, if you don’t want the set’s impressive black levels to disappear.

I have an audio tip, too. Reduce the ‘surround effect’ setting from its default 6 level to three or four to make the sound appear fuller and more convincing."

http://www.trustedreviews.com/reviews/s ... 7tqLBb5.99
#256088
Jeg har prøvet forskellige indstillinger, både flatpanels, rtings og forskellige andre. De er lidt uenige om forskellige ting, og jeg prøver mig lidt frem. Jeg er ikke som sådan interesseret i HDR på nuværende tidspunkt, og forventer slet ikke at dette tv kan levere HDR på hardware-siden. Og jeg ville aldrig køre med Standard-profilen selv om den er lysstærk da sortniveau, farver og alt muligt andet lider under det.

Desuden forstår jeg ikke den besættelse af lysstyrke som er udbredt i dag. Jeg er med på at hvis man skal have en ordentlig HDR-implementering så skal man også have mulighed for en masse lysstyrke. Men i et mørklagt lokale der er alle de tv jeg har prøvet her mere end lysstærke nok, faktisk synes jeg at det er irriterende og ubehageligt når billedet bliver så lysstærkt. Samsung-tv'et kunne i det mindste gøres meget mørkt hvis man ønskede det (nok pga. PWM?). Dette Sony-tv er ubehageligt lysstærkt i et mørklagt rum, selv når der er skruet helt ned for brightness. Hvis man ser noget der er ikke er alt for lyst er det okay, men hvis man f.eks. ser Rick & Morty eller andet tegnefilm om aftenen så kunne jeg sagtens bruge at kunne skrue ned til halv lysstyrke af hvad der er muligt nu, eller endnu længere ned.

Lyd-delen bruger jeg slet ikke da alt ryger igennem receiveren.

Men tak for links og input! :)
#256120
Tænker du ikke på, at det jo ikke er omkostningsfrit for forretningen, hvilket vel, i den sidste ende, er kunderne, der kommer til at mærke?
Hvis du, fra en start, havde fulgt de råd, der blev givet, havde du sparet en masse tid og besvær, for alle de involverede parter, og når du alligevel vælger at følge dine egne ideer, så er der vel ingen grund til, at spørge i et åbent forum, fra en start?

Jeg tænker på, at da du jo selv er klar over, du er mere kritisk end de fleste overfor, hvad du køber (entusiast), så er det jo nok spild af tid, at kigge på de allerbilligste modeller, og tv med IPS-panel, som der jo netop blev påpeget i de første svar, så dit budget var nok en smule urealistisk, dog sker det, at der en gang imellem, dukker nogle tilbud op, der er lidt ud over det normale.

Der var vist én, der kritiserede, vores svar, som blev kaldt "goddag-mand-økseskaft svar", der ikke kunne bruges til noget, da alle jo havde forskellige forventninger og kriterier, de dømmer ud fra, men det viste sig jo, at flere af rådene ramte fuldstændig plet!

At dette forum bliver kaldt for et entusiast-forum, betyder vel blot, at vi har lidt interesse for produkterne, og ikke blot lader os nøjes med et tilfældigt produkt, uden at stille nogle forventninger eller krav først, der gerne skulle indfries?

Konklusionen må være, at hvis man har bare lidt forventninger til sit tv, så skal der nok smides lidt mere, end de omtalte 5.000 kr., og hvis man mest ser film om aftenen i dæmpet belysning, så skal man holde sig fra tv med IPS-panel, da sortniveauet simpelthen bliver et irritationsmoment.

55", må også være minimumsstørrelsen, hvis man bare er lidt filmelsker...
#256195
Supergris skrev:Tænker du ikke på, at det jo ikke er omkostningsfrit for forretningen, hvilket vel, i den sidste ende, er kunderne, der kommer til at mærke?
Nej, det tænker jeg overhovedet ikke på. Det er en demokratisk vedtaget købelov på EU-niveau som tilsiger at det er sådan det er ved fjernkøb og Elgiganten selv der har besluttet at det i øvrigt også er sådan det er ved nærkøb. Hvis der er meget få der gør dette gør det ingen forskel, hvis der er rigtigt mange der gør dette, så er det udtryk for at der efterspørges en mere grundig måde at teste et tv på inden køb, og så må de jo levere det som markedet efterspørger. Lige nu har man kun mulighed for at teste tv'et i butikken meget begrænset, man kan ikke nemt bestemme hvilken indhold man vil se, man kan ikke nemt indstille ting, tv'et er som udgangspunkt ikke velkalibreret og man kan ikke styre belysningen i rummet, for slet ikke at snakke om alle de andre ting (smarttv-platform osv). Det tager dagevis at teste disse ting ordentligt igennem før man kan tage en velinformeret beslutning. Og det er derfor at man har 14 dages fortrydelsesret ved fjernkøb.
Supergris skrev: Hvis du, fra en start, havde fulgt de råd, der blev givet, havde du sparet en masse tid og besvær, for alle de involverede parter, og når du alligevel vælger at følge dine egne ideer, så er der vel ingen grund til, at spørge i et åbent forum, fra en start?
Nu har det primært været besværligt for mig selv, men der var ingen svar i denne tråd der kunne have sparet mig for denne proces. Der er tale om andre modeller og til andre priser og desuden har mine grunde til at returnere heller ikke alle været nævnt her. Og omvendt så har jeg da fået noget ud af at starte tråden og læse svarene. Hvorfor er det dig der skal bestemme om tråden har været gavnlig eller ej?
Supergris skrev: Jeg tænker på, at da du jo selv er klar over, du er mere kritisk end de fleste overfor, hvad du køber (entusiast), så er det jo nok spild af tid, at kigge på de allerbilligste modeller, og tv med IPS-panel, som der jo netop blev påpeget i de første svar, så dit budget var nok en smule urealistisk, dog sker det, at der en gang imellem, dukker nogle tilbud op, der er lidt ud over det normale.
Det er ikke en særlig præcis beskrivelse af den proces jeg er endt med. Tværtimod var der mange gode ting ved flere af de billige tv, især Samsungs 50KU6075, som desværre for mig flimrede hvilken ingen havde forberedt mig på. En tråd kan ikke nødvendigvis svare på alt, men starte nogle overvejelser og sende én i en retning. Nogle ting er man nødt til at prøve selv, andre ville måske ikke opleve flimmer eller ville prioritere anderledes.
Supergris skrev: Der var vist én, der kritiserede, vores svar, som blev kaldt "goddag-mand-økseskaft svar", der ikke kunne bruges til noget, da alle jo havde forskellige forventninger og kriterier, de dømmer ud fra, men det viste sig jo, at flere af rådene ramte fuldstændig plet!
Hvilke råd ramte plet? Jeg har fået masser af fine svar i denne tråd og jeg har haft noget at gå videre med. Men der har også været svar som nærmest nægtede at tage mine originale præmisser alvorligt, og det er det der for mig og visse andre i tråden ikke giver mening. Mine præmisser står stadig og mit endelige valg (hvis det ender der) kunne ingen tage for mig uanset hvad.
Supergris skrev: At dette forum bliver kaldt for et entusiast-forum, betyder vel blot, at vi har lidt interesse for produkterne, og ikke blot lader os nøjes med et tilfældigt produkt, uden at stille nogle forventninger eller krav først, der gerne skulle indfries?

Konklusionen må være, at hvis man har bare lidt forventninger til sit tv, så skal der nok smides lidt mere, end de omtalte 5.000 kr., og hvis man mest ser film om aftenen i dæmpet belysning, så skal man holde sig fra tv med IPS-panel, da sortniveauet simpelthen bliver et irritationsmoment.
Jeg ville anbefale alle i en lignende situation at starte med Samsung serie 6 og se om det er godt nok. Man får virkelig meget for pengene synes jeg. Desværre var jeg følsom over for PWM eller hvad flimmeret nu skyldtes. Men for andre kan det være et godt køb.
Supergris skrev: 55", må også være minimumsstørrelsen, hvis man bare er lidt filmelsker...
Ja, med mindre man læse mine originale præmisser og forstår at jeg har en projektor til det store billede og filmene, at tv'et her er til mere casual viewing. Den eneste grund til at jeg lige nu er endt på en 55" Sony var at det var den der var på tilbud. 49"-50" havde været fint i mit tilfælde.