Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253414
Hej

Jeg er på udkig efter et TV til stuen. Jeg kommer til at sidde 4-4,5m fra skærmen og tænker derfor, at 65" må være passende.
Budgettet hedder omkring 10.000kr. Helst ikke meget højere, men hvis det rette TV står til f.eks. 14.000, så tager jeg det.

Jeg har aldrig tidligere haft Smart TV, eller så store skærme (ej heller egen lejlighed med så stor stue, som nu, dog), og derfor har jeg ikke rigtigt nogle præferencer eller erfaringer at vurdere det kommende TV ud fra. Mine eneste ønsker er, at det er et Smart TV med 4K opløsning, og stabilt u-hakkende billede, når jeg ser sport. Jeg gider ikke rigtigt se fodbold (som er det eksempel, jeg oftest læser om i anmeldelser), men ser i stedet cykling, som f.eks. Touren, der netop er startet. Jeg forestiller mig dog, at de hurtigere bevægelser/hastigheder på nedkørsler, modsvarer en fodboldsspillers hurtige driblinger, hvorfor et uhakkende billede vil være lige så vigtigt for mig... Jeg har hørt fra en sælger i Power, at jeg som minimum derfor skulle vælge et 100Hz panel?
Jeg bruger ikke normale kanaler, men udelukkende streaming fra tv2 play, netflix, viaplay og DR tv.

Har I nogle anbefalinger hertil?
#253415
Jeg har tjekket tilbudsaviser og pricerunner rundt omkring, og har set, at Power i næste uge kører med nogle, i følge dem selv, ret vilde tilbud på 2017 modeller af LG 65UJ634 (8.000kr fra i morgen) og Samsung UE65MU6175 (8.000kr)

Egentligt havde jeg forelsket mig lidt i det fra LG - uden nogen synderlig begrundet årsag overhovedet - men så opdagede jeg, at det, jeg troede var et 100Hz panel, reelt set kun var et TrueMotion 100 panel. Jeg har prøvet at søge lidt frem og tilbage, og har fundet frem til, at rigtigt mange i dette forum anbefaler, at man slår TrueMotion softwaren fra i sine LG tv? Men hvis man gør det, så vil det vel medføre, at TV'et kun fremviser billeder med 50Hz? Og så når jeg under den anbefaling, som sælgeren fra Power gav...
Men ham sælgeren var selvfølgeligt først og fremmest interesseret i at sælge sine produkter, så mit spørgsmål går også lidt ud på om, hvorvidt 50Hz mon er nok ift. at se sport, uden hakkende billeder?

Håber I kan hjælpe.
Hvis I ellers mener, at mine ønsker om 4k og uhakkende billede på 65" Smart TV er uden for mit budget, så vil jeg gerne høre det, og så venter jeg bare til Black Friday eller lignende med at købe tv. Det er også en mulighed.

Mvh
Nicolai
#253433
Med den afstand vil det helt sikkert være fornuftigt med en 65". Med det budget kan det dog måske være svært at opfylde alle dine krav. De bedste til at håndtere hurtige bevægelser er Sony. Kender dog ikke helt nok til at deres billigere modeller. XE85 har fået fin anmeldelse her på siden, men kan se at den så ligger på 15k for en 65".
#253438
Peter => Jeg vil egentligt også gerne have en stor skærm, når der netop er den afstand der. 55" er også stort, men jeg vil gerne have det større...
Jeg har også tænkt meget over OLED, men det er bare så fandens dyrt. Det kunne være, at jeg skulle vente et par måneder med at handle, til B6 er billigere?

Beckham => Jeg har også læst meget godt om Sony og deres motion håndteringer. Har kigget efter deres billigere modeller der, men Android TV virker på nuværende tidspunkt slet ikke lige så smart som f.eks. Tizen eller webos, når der ikke er de vigtige, danske apps.

Kender I noget til den specifikke LG model? Eller har I nogle tanker omkring den?
#253440
Glem alt om LG, når vi ikke snakker OLED. Deres LCD linie er ikke imponerende, grundet brug af IPS panel.

Jeg ville helt klart hellere gå efter noget med 10-bit VA panel dvs. Samsung, Sony mf..

..og du skal helt klart have 65 tommer med den afstand, som minimum - men du kommer ikke længere op med det budget og hvis kravet stadig er en kvalitetsskærm. Så ville holde mig på 65 tommer hvis budget ligger fast.
#253444
Jeg tror ikke du skal regne med at B6 kommer meget længere ned nu. Det er jo en 2016 model og lagrene er ved at være tømte.

Ang. Smart Tv delen, så ved jeg ikke lige hvor meget den kommer til at udgøre i forhold til din brug af tv'et? Jeg er enig i at der findes smartere systemer end Android, men jeg ville nu heller ikke lade mig skræmme væk af det. Jeg har selv kørt det i nogle måneder nu og synes det kører ganske fint. Har ikke haft nogle problemer med det som sådan.
#253446
Jeg har et Sony tv m. Android og jeg kan da ikke se på hvilke punkter at et Samsung m. Tizen skulle være bedre andet end at det har HBO app, som dog skulle være ret dårlig?

Hvilke app's er det I mener Android tv mangler?