Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253112
Opplever problemer med Samsung 78KS905.

Opplever at bildet "flimrer" noe, dette kan være enten man ser netflix eller hbo. Man ser det ofte hvis en hånd beveger seg raskt så kommer det en grønn flimmer langs hånden. Hvordan flimmeret kommer, hvor mye, og farge på det varierer ofte. Alt fra lite, til mye. Som et eksempel kan du se video i link under. Ikke et ekstremt godt eksempel, filmet det spontant igår, men du ser hva jeg mener.

https://www.dropbox.com/s/2tmiakeccghbt ... 9.MOV?dl=0

Jeg har testet:
1: Factory reset - Samsung koblet seg til tven gjennom internett og setter den tilbake
2. Smart Hub reset
3. Trukket ut strøm kabler i 10 min
4. Skiftet fra 5g wifi til 2.4g wifi

For øvrig, har koblet til en ekstern mac igjennom hdmi. Problemet dukkker opp på tv, men ikke på mac.

Kan dette være software relatert? Eller er det noe feil med tven?
#253121
Det er så vidt jeg kan bedømme overdrive trailing - eller overdrive slør. Det opstår på næsten alle LCD-paneler i større eller mindre grad. Det hænger simpelthen sammen med, at man i et forsøg på at sænke responstiden på LCD-paneler, "skyder over" den farve, som skal gengives ved at tilføre en lille ekstra spænding til hver pixel. Jo højere spænding, desto hurtigere skifter LCD-pixels farver.

Eksempel. Tv'et bliver bedt om at skifte fra mørkegrå til sort. Dette vil i teorien give "langsom" responstid, så ved at skyde lidt over - og risikere at komme ind i f.eks. de røde nuancer - kan responstiden sænkes. Andre farveovergange kan give andre farvetoner langs kanterne af bevægende objekter.

Det er en kunst at optimere et overdrive-system på LCD-tv, men kigger man rigtig godt efter, kan man se det på mange LCD-tv i dag - særligt dem med VA LCD-paneler. Alternativt skal producenten droppe overdrive, men så øges responstiden ofte ret markant (= mere slør).

At de dukker op på tv, men ikke på Mac vil jeg tro skyldes, at din Mac sender 60fps til tv'et, hvorimod tv-kanaler sender lavere.
#253123
Rasmus Larsen skrev:Det er så vidt jeg kan bedømme overdrive trailing - eller overdrive slør. Det opstår på næsten alle LCD-paneler i større eller mindre grad. Det hænger simpelthen sammen med, at man i et forsøg på at sænke responstiden på LCD-paneler, "skyder over" den farve, som skal gengives ved at tilføre en lille ekstra spænding til hver pixel. Jo højere spænding, desto hurtigere skifter LCD-pixels farver.

Eksempel. Tv'et bliver bedt om at skifte fra mørkegrå til sort. Dette vil i teorien give "langsom" responstid, så ved at skyde lidt over - og risikere at komme ind i f.eks. de røde nuancer - kan responstiden sænkes. Andre farveovergange kan give andre farvetoner langs kanterne af bevægende objekter.

Det er en kunst at optimere et overdrive-system på LCD-tv, men kigger man rigtig godt efter, kan man se det på mange LCD-tv i dag - særligt dem med VA LCD-paneler. Alternativt skal producenten droppe overdrive, men så øges responstiden ofte ret markant (= mere slør).

At de dukker op på tv, men ikke på Mac vil jeg tro skyldes, at din Mac sender 60fps til tv'et, hvorimod tv-kanaler sender lavere.
Tusen takk for fantastisk god tilbakemelding og service :)

Du skriver "overdrive trailing - eller overdrive slør". Kan forstå denne forklaringen, selv om man skulle tro at toppmodellen ks9505 ikke har dette? Likevel, vil overdrive trailing gi den rødfargen jeg snakker om?

Et annet eksempel finner du her (her ser du godt hva jeg mener, se særlig på jakken over hånden - rødt flimmer):

https://www.dropbox.com/s/w705rbxv9zqpr ... 5.MOV?dl=0

Er din konklusjon at dette ikke er et hardware problem? Særlig når du ser de to videoene i sammenheng.

Og igjen, er det noen måte å "fikse"/utbedre problemet? En evt. software forbedring vil kunne gjøre susen

Igjen, tusen takk for hjelpen. Dette betyr ekstremt mye:)
#253124
Jeg nåede lige at skrive en ekstra kommentar i mellemtiden. Men ja, rød trailing forekommer ofte.

Her er en video, som jeg engang optog i forbindelse med test af Samsung 7000-serie. Som du kan se i videoen, så tager overdrive sløret sig ud en smule blåligt her (fordi skærmen var indstillet til en kold farvetemperatur): https://www.youtube.com/watch?v=0H-d8d5gSgY

Topmodel eller ej - det kan opstå på alle LCD-paneler. Den lange responstid er fundamental ift. hvordan LCD-paneler teknisk virker. Man kan mindske den eller ændre karakter, men det er ikke teknisk muligt 100% at fjerne. Såfremt KS9505 ombyttes kan du dog godt være heldig at få en model med andre karakteristika end i dag - både mere og mindre.

Prøv at test skærmen under kontrollerede forhold i stedet for med rigtigt indhold. Jeg vil foreslå vores egetudviklede program monitorTest, hvor du kan trække en lille firkant henover gradienter for at se hvordan LCD-panelet opfører sig. Du kan ændre farve på både baggrund og objekt.
http://tft.vanity.dk/
#253127
Rasmus Larsen skrev:Jeg nåede lige at skrive en ekstra kommentar i mellemtiden. Men ja, rød trailing forekommer ofte.

Her er en video, som jeg engang optog i forbindelse med test af Samsung 7000-serie. Som du kan se i videoen, så tager overdrive sløret sig ud en smule blåligt her (fordi skærmen var indstillet til en kold farvetemperatur): https://www.youtube.com/watch?v=0H-d8d5gSgY

Topmodel eller ej - det kan opstå på alle LCD-paneler. Den lange responstid er fundamental ift. hvordan LCD-paneler teknisk virker. Man kan mindske den eller ændre karakter, men det er ikke teknisk muligt 100% at fjerne. Såfremt KS9505 ombyttes kan du dog godt være heldig at få en model med andre karakteristika end i dag - både mere og mindre.

Prøv at test skærmen under kontrollerede forhold i stedet for med rigtigt indhold. Jeg vil foreslå vores egetudviklede program monitorTest, hvor du kan trække en lille firkant henover gradienter for at se hvordan LCD-panelet opfører sig. Du kan ændre farve på både baggrund og objekt.
http://tft.vanity.dk/
Tusen takk igjen!

Jeg opplever trailingen mer som flimmertrailing i rødfarge. Så du det siste klippet? Opplever de filmene jeg viste som noe litt annet enn det youtube klippet du sendte.

Videre, den rød trailingen er noe jeg opplevde kom plutselig nå nettopp. Den har ikke vært der hele tiden. Vil en rød trailing kunne komme etter en tid, og også forsvinne etter tid? Feks med en software oppdatering.

Jeg forstår forsåvidt poenget ditt, fordi bilde er helt fint når det er helt i ro.

Er det noe jeg kan gjøre for å utbedre denne feilingen? Snakket så vidt med samsung på telefonen, og de hevdet at den røde streken (flimmer) jeg viste i filmene over ikke skal være der.

Men dersom det er slik du sier, så vil et bytte ikke være noe poeng? Om jeg forstår deg rett.
#253128
Det er naturligvis svært for mig at sige med sikkerhed uden at sidde foran skærmen, men baseret på dine to videoer synes jeg, at det virker sandsynligt.

En softwareopdatering kan have ændret på billedprofiler - det er set før. Indstilling af skærmen kan have ret stor betydning for, hvordan overdrive trailing ser ud. Prøv engang monitorTest og se hvad der sker her. I programmet er der helt rene farvegradienter, som kan afsløre potentielle problemer. Det er sværere at afgøre ved at kigge på rigtigt indhold, da der jo er så mange farver mikset.

Andre potentielle årsager kan være MotionPlus (er det aktiveret?) eller støjreduktion.

Ikke at jeg tror, det er en årsag, men LCD-paneler reagerer forskelligt afhængigt af temperaturen i lokalet. Der skal dog en del til før man kan se det med det blotte øje, men det er jo små flydende krystaller, som skal drejes.
#253129
Rasmus Larsen skrev:Det er naturligvis svært for mig at sige med sikkerhed uden at sidde foran skærmen, men baseret på dine to videoer synes jeg, at det virker sandsynligt.

En softwareopdatering kan have ændret på billedprofiler - det er set før. Indstilling af skærmen kan have ret stor betydning for, hvordan overdrive trailing ser ud. Prøv engang monitorTest og se hvad der sker her. I programmet er der helt rene farvegradienter, som kan afsløre potentielle problemer. Det er sværere at afgøre ved at kigge på rigtigt indhold, da der jo er så mange farver mikset.

Andre potentielle årsager kan være MotionPlus (er det aktiveret?) eller støjreduktion.

Ikke at jeg tror, det er en årsag, men LCD-paneler reagerer forskelligt afhængigt af temperaturen i lokalet. Der skal dog en del til før man kan se det med det blotte øje, men det er jo små flydende krystaller, som skal drejes.
Kobler jeg macen til tven og kjører programmet? Hvordan ser man om det evt. er feil?

Motion plus og støyreduksjon er avslått. Hva mener du med endret bildeprofiler. Beklager at jeg ikke forstår, er norsk :)

Du skrev videre "At de dukker op på tv, men ikke på Mac vil jeg tro skyldes, at din Mac sender 60fps til tv'et, hvorimod tv-kanaler sender lavere."

Mulig jeg var uklar, men macen var koblet til tven igjennom hdmi kabel - og viste netflix fra macen som igjen gikk til tven igjennom hdmi kanalen.
#253131
.exe versionen af monitorTest er lavet til PC. Jeg tror desværre ikke umiddelbart, at den kan køre på macOS :(

Jeg mente såmænd bare, at softwareopdateringer til tv-skærme godt kan ændre på billedet / billedindstillinger. Det har særligt Samsung gjort mange gange før i tiden.

Mht. kommentaren om Mac gik på, at PC/Mac miljøer arbejder typisk arbejder i 60Hz og Fuld RGB. Det gør tv-miljøer ikke. Så det er svært at lave 1:1 sammenligning, da der er flere faktorer, som spiller ind. Selvom Netflix ikke afspiller film i 60fps, vil video-signalet fra PC/Mac stadig typisk blive sendt ud i 60Hz.
#253132
Rasmus Larsen skrev:.exe versionen af monitorTest er lavet til PC. Jeg tror desværre ikke umiddelbart, at den kan køre på macOS :(

Jeg mente såmænd bare, at softwareopdateringer til tv-skærme godt kan ændre på billedet / billedindstillinger. Det har særligt Samsung gjort mange gange før i tiden.

Mht. kommentaren om Mac gik på, at PC/Mac miljøer arbejder typisk arbejder i 60Hz og Fuld RGB. Det gør tv-miljøer ikke. Så det er svært at lave 1:1 sammenligning, da der er flere faktorer, som spiller ind. Selvom Netflix ikke afspiller film i 60fps, vil video-signalet fra PC/Mac stadig typisk blive sendt ud i 60Hz.
Synd! Får se om jeg får lånet meg en pc å testet. Hvis man ser uregelheter der, så er det noe feil med bilde? Er det du sier?

Jeg mistenker at dette er software. Men samtidig, det er kjedelig å ha en tve til 50 000 kroner hvis dette skyldes hardware problem også. Det gjør meg også litt usikker når samsung selv sier på telefonen at flimmeret ikke skal være der.

På den annen side, jeg har allerede hatt tven på reperasjon en gang, hvorav panelet ble byttet. Det var noe feil med den forrige som gjorde at jeg fikk en flekk midt på skjermen. Men antar at nytt panel ikke kan være skyld i dette?

Det jeg uansett med sikkerhet er at problemet ikke har dukket opp før den siste mnd. Hadde det ikke slik tidligere.

Kan problemet forsvinne av seg selv? Igjennom bruk?
#253133
Perhaps English is better :) Overdrive trailing is inherent to LCD display technology. There is no way to avoid it. All LCD TVs have it to some degree. It's like a gasoline gas runs on, well gasoline. You cannot make it not run on gasoline and cannot make it not polute. If you can eliminate motion, including overdrive, trailing on LCD panels, I know at least 10 manufacturers who will pay you millions of dollars :)

Yes, changing the LCD panel during repairs can introduce it as you a getting a new panel that may be slightly worse (or better). Overdrive trailing is hardware-specific, but can of course be optimized/changed in software depending on how the panel is driven.
#253134
Thank you so much for all the feedback.

I got a real understanding about the problem, and I guess the change in panel caused it to get a little worse, but still. Changing it again is a real gamble and maybe not worth it. Its impossible to know if a change will be to the better or not.

My final question is this, can this effect "go away" over time? Could it become less visable over time, if you understand what i mean

I hope I didnt bother you to much :)
#253135
Haha, you didn't bother me at all :)

See my comments just as a suggestion. I can't be certain about what the specific cause of the issue is unless I sit in front of the TV. But perhaps not you have something to pursue further.

My suggestions to examine the issue more thoroughly would be to:
- Find a PC to run our monitorTest. It lets you move a small box over color gradients to determine if there are motion issues for example in dark colors, bright colors etc. Not necessarily defects, but just where the LCD panel struggles to reproduce motion. This may be perfectly normal but once you get a better understanding of the limitations of the panels you may be able to find picture settings that reduce these issues / limitations
- Try different picture settings, and turn off any enhancement setting (MotionPlus, blur reduction, noise reduction, sharpness etc.). These things were made by the devil to make high-end TVs perform worse.

I don't think it will go away over time. It depends more on the actual panel and picture settings.

I don't know if you play games but LIMBO is very good (or bad, I guess?) at determining overdrive trailing issues on LCD panels. I sometimes fire it up during reviews to check.
#253139
Rasmus Larsen skrev:Haha, you didn't bother me at all :)

See my comments just as a suggestion. I can't be certain about what the specific cause of the issue is unless I sit in front of the TV. But perhaps not you have something to pursue further.

My suggestions to examine the issue more thoroughly would be to:
- Find a PC to run our monitorTest. It lets you move a small box over color gradients to determine if there are motion issues for example in dark colors, bright colors etc. Not necessarily defects, but just where the LCD panel struggles to reproduce motion. This may be perfectly normal but once you get a better understanding of the limitations of the panels you may be able to find picture settings that reduce these issues / limitations
- Try different picture settings, and turn off any enhancement setting (MotionPlus, blur reduction, noise reduction, sharpness etc.). These things were made by the devil to make high-end TVs perform worse.

I don't think it will go away over time. It depends more on the actual panel and picture settings.

I don't know if you play games but LIMBO is very good (or bad, I guess?) at determining overdrive trailing issues on LCD panels. I sometimes fire it up during reviews to check.
Hi again!

I have tried swapping all the options, tried changing everything. But the red does not change at all. Even thou I change the setting to cold. Its the same, and it doesnt matter what settings you change.

To me, that seems kinda wierd in regard of your erliear conclusion?:)