Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cosdro
#253079
Hej her på Flatpanels. Jeg har ofte været inde og læse i forbindelse med køb af tv, men har aldrig selv været aktiv, indtil nu :)

Jeg skal have købt et sekundært tv, hvor siddeafstanden er ca. 2,2 meter.

Jeg har kigget forskellige artikler om hvorvidt det "kan betale sig" med 4K på den afstand, i de fleste er det et nej. Og jeg får svar i begge retninger når jeg hører folk jeg kender ad.

Er der nogen her der har gjort sig erfaringer med dette?

Jeg har kigget på et par skærme:

https://www.wupti.com/produkter/tv-og-h ... 1205000000

https://www.komplett.dk/product/884939/ ... -ue32k5505#

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... ue40ku6075

Jeg har altid haft, og har stadig en plasma skærm i stuen, så jeg har ingen forstand på hertz betegnelser fra de forskellige producenter samt hvorvidt de forskellige tv jeg har listet op har slør.

Her håber jeg at få lidt hjælp til at vælge et tv, da det er vigtigt for mig, at billedet er roligt at se på, jeg er ikke fan af slør på skærme

Prismæssigt er det max 4.500
Hvad der er af smart funktioner i tv'et er underordnet, eftersom jeg sætter en chromecast (ultra ved 4k) på, og alt styres via iphone

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253084
Med en afstand på 2,2 meter synes jeg egentlig hellere, at du bør holde skærmstørrelsen for øje end at lade valget blive afgjort af HD vs. 4K. Jeg mener, at 32" er for småt på den afstand. Du får omvendt heller ikke så stort udbytte af 4K i en 40" skærm, men jeg mener alligevel ikke, at du bør gå ned til det mindre format.

Ud af de tre skærme, som du har fundet er Samsung UE40KU6405 bedst. Vær dog opmærksom på, at den i tilbudsperioder står til 3.999 kroner og faktisk en enkelt gang har været nede i 3.333 kroner.
Brugeravatar
Af hans123
#253085
Ville aldrig vælge 32". Det er bare for småt.
40" er en fin størrelse til kort se afstand.

4k oplevelsen bliver meget begrænset på mindre skærme. Så lige som andre råd. Vælge en god ful HD skærm.
Af cosdro
#253090
Hvad kunne være et godt bud på en god full hd skærm i 40"?
Hvad med UE40KU6405 - Vil jeg bemærke slør på den?
Af JHN
#253101
Hej.

Jeg var ikke klar over, at man kan få 40 tommer i 4K.

Jeg vil kun have Tv i 40 tommer. Og jeg sidder vel 3,5 meter fra skærmen. Derfor er 4K ligegyldigt for mig. Jeg vil i teorien få lige så meget udbytte af en Full HD. Og hvis jeg husker rigtigt, sagde Sonne fra So Ein Ding engang, at det heller ikke var nødvendigt med Full HD på et 40 tommer skærm. Mindre kan gøre det lige så godt.

Nu står der, at du sidder ca. 2,2 meter fra skærmen. Det er jo relativt tæt på. Om så kort siddeafstand gør, at 4k er bedre end Full HD på en 40 tommer skærm, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Så vidt som jeg husker er der her på Flatpanels eller på en anden hjemmeside en funktion, hvor man kan få et godt indtryk af, hvad forskellige længer betyder m.h.t. dette.

Jeg kan fortælle, at Sony i år har eller får skærme i bl.a 40 tommer, som har Full HD og HD Ready og som er med HDR. Jeg går ud fra at HDR på disse skærme kun er det, som jeg kalder HDR Light; det vil sige " ikke optimal HDR ". Jeg har tidligere i år stillet en masse spørgsmål til Sony angående disse skærme, men de kunne på det tidspunkt endnu ikke svare mig.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV