Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Sjøstrand
#252998
Jeg vil så gerne pensionere min PS63C7705, og have fingrene i et OLED... men efter at have læst E7 anmeldelsen, kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal. Der virker som om at forskellen fra sidste år, er så lille, så at det er ren galimatias at smide penge efter en 2017 model, i stedet for at nå at få fat i f.eks en B6 ;;)

Er der nogen der har en ide om hvad der sker næste år? Jeg kan jo forstå, at hvis man køber en 2017 OLED, er der som at købe en s-version af en IPhone... altså en mindre opgradering, der virker fjollet, med mindre man står i en situation hvor det ikke nytter at vente, fordi man simpelthen mangler er tv (og ikke kan få en billig fra sidste år)

Jeg er med på at man kan blive ved og ved med at vente, til man går i graven... men når min plasma kører så ganske fint, og det kun er min egen hungren efter nyt, om det så ville være fjollet ikke lige at klemme ballerne sammen til 2018, når nu vi står i sådan et "midter-år"?

Mvh Martin
Brugeravatar
Af bbplayer
#253008
Martin Sjøstrand skrev:Er der nogen der har en ide om hvad der sker næste år?
Når man kikker i krystal kuglen, så ser Trump ikke ud til at være på sin plads mere, og Russerne er vist igang med et større projekt.
Iphone 8 droppes og B&O udsætter deres LG branded skærm til 2019 :)

Det er vist virkelig svært at spå om fremtiden, så rygter versus fakta omkring nyt i 2018 er vist umuligt at fortælle noget om.

Havde du gættet at skærmen fra 2016 næsten ville ligge så tæt op af 2017 skærmene at folk overvejer at udsætte købet? :)

Du må tage en beslutning 6 serien eller 7 serien i OLED, så er det vist kun din privat økonomi som kan spå om dette bliver til noget eller du venter lidt længere.
Af Martin Sjøstrand
#253010
bbplayer skrev:
Martin Sjøstrand skrev:Er der nogen der har en ide om hvad der sker næste år?
Havde du gættet at skærmen fra 2016 næsten ville ligge så tæt op af 2017 skærmene at folk overvejer at udsætte købet? :)
Ja lidt havde jeg... der har længe været lagt op til, at 2017 ville være en mild opgradering fra 2016, og at det store spring først sker 2018. LG siger jo selv at de kører den der tick-tock strategi, med nye paneler er år, opdaterede paneler året efter... og så helt nye igen forfra. Mit spørgsmål er nok mere, om der er nogen der har hørt/læst/fornemmer hvad 2018 bringer? Og om det vil være et giga skridt op, med introduktion af HFR og what have we not?

Som sagt ved jeg godt man kan vente sig selv gammel og grå... jeg synes bare der sker virkelig meget lige de her år, ifht de sidste mange år inden OLED :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#253011
Martin Sjøstrand skrev:Som sagt ved jeg godt man kan vente sig selv gammel og grå... jeg synes bare der sker virkelig meget lige de her år, ifht de sidste mange år inden OLED :)
En ting er sikkert der kommer nok ikke en OLEDv2 som er så meget bedre at panelet slet ikke tændes :)

Så længe du ikke lever et luksusfælde liv, så lev i nuet med forbehold, kan du købe uden at betænke tabet, så er det vel nu og ikke om 12 måneder du køber nyt. Måske håbe lidt på at endnu en B7 kampagne starter og du kan købe til 13k :)
Af Martin Sjøstrand
#253012
Altså jeg har haft min plasma i 6-7 år, så nej jeg vil ikke kalde det et luksusfælden-liv :-D

Det er da en stor udskrivning for mig (jeg vil have 65", så en 13K kampagne kommer nok ikke lige ;-) ) så jeg vil bare vejre om der skulle være features på trapperne, jeg vil ærgre mig rigtig meget over jeg ikke fik med i år, som nogen har hørt om.

Jeg synes bare det er svært... de sidste mange år, der blev LCD-skærmen bare lidt bedre år for år. Lidt dybere sort, lidt højere nits osv osv... i de her år synes jeg de spytter nye features ud som gale. HDR, Dolby Vision måske snart HFR osv osv :-)
Af Ludo
#253016
Jeg venter selv til 2018.

Jeg satser på bedre håndtering af bevægelse, billigere priser og HFR.

Idet jeg skal bruge skærmen til en del sport, har jeg brug for optimal bevægelse, og HFR vil alligevel få mig til at skifte TV, hvis der begynder at blive sendt med flere fps.

Jeg er lige som dig OK-tilfreds med mit gamle plasma-TV, og jeg vil gerne have et TV, som jeg ikke har lyst til at skifte om få år.
Brugeravatar
Af bbplayer
#253018
Ludo skrev:Jeg er lige som dig OK-tilfreds med mit gamle plasma-TV, og jeg vil gerne have et TV, som jeg ikke har lyst til at skifte om få år.
OLED skærme får man ikke lyst til at skifte efter få år.

Hvis der er funktioner man håber kommer næste år, så venter man, kommer de så i 2019, så venter man da bare der til, sker det ikke, så har både regeringens 2020 plan og nye planer for et tv der ;)
Af Ludo
#253019
Jeg er klar over, at OLED er væsentligt bedre end mit nuværende. Og det lokker allerede.

Jeg vil ikke skifte efter få år med et OLED, men som jeg forstår det, kan jeg ikke få fuld glæde af HFR, hvis jeg har et B6/B7. I så fald har jeg ikke noget imod at vente et enkelt år mere.
Af Beckham
#253021
I så fald kan du godt tage den med ro. Såvidt jeg er orienteret understøtter 2017 modellerne ikke HFR. Og når der så endelig kommer tv som understøtter HFR, hvor længe vil der så ikke gå inden der begynder at blive sendt ud med\i HFR?
Af KRM
#253024
Jeg står også i samme situation med en 65" plasmaskærm fra 2013 der virker upåklageligt, men kigger langt efter en Oled skærm. Har dog også besluttet at vente til 2018, for den skal i mine øjne have hdmi 2.1, og kunne kører op til 120 billeder i sekundet, hvilket vist kræver føromtalte hdmi stik. Det ser ud som om begge dele kommer i 2018 skærmene ??
Tror ikke bevægelse på en Oled-skærm bliver mærkbart forbedret, før der sendes sport i minimum 60 billeder i sekundet, men der går vist nogle år endnu, inden fodbold og Formel 1 bliver sendt i det format?. Jeg har ingen fornemmelse af hvor meget HFR belaster div. udbyders distributions-netværk ??
Jeg har ikke noget mod at give mange penge for et tv, men så skal det også kunne udnytte de kommende års udvikling.
Brugeravatar
Af bbplayer
#253078
KRM skrev:Jeg har ikke noget mod at give mange penge for et tv, men så skal det også kunne udnytte de kommende års udvikling.
Med udgangspunkt i dit eget tv, tror du så selv på du kan købe en skærm på de vilkår du nævner her? Tvivler stærkt men hvis du mener andet så kan du jo forklare hvor sikker dit indkøb for 4 år siden var :)
Af KRM
#253096
jeg er godt klar over, at jeg ikke har et tv i 15-20 år som mit gamle B&O MX7000, men da jeg gav 29000,- for mit nuværende Panasonic plasma, så havde jeg en forventning om, at det minimum kunne følge med i 4-5 år. det har også nogenlunde holdt stik. 4K, HDR og HFR er først ved at blive rullet ud på streaming og skiver (ja ! jeg er den sidste der køber film på DVD :) ), så en 2018 skærm med tidligere beskrevet specs., burde kunne følge med en 4-5 frem hvad teknologi angår. Panelerne bliver selvfølgelig forfinet i det tidsrum, men de store kvantespring ligger vist ikke lige på for i det tidsrum :). 8K er vel det næste ?? Mener selv at HDR er vigtigere end 8K :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#253098
Du taler om holdbarhed , og alligevel henviser du til nuværende teknologier og skiver på et medie som først har fået vokseværk nu. Intet fremtidsperspektiv i noget du kender der. Så vi altså stadig ved "det vi kender" og håber holder 4-5 frem.

Det er også det man bør satse på, at håbe nyere bliver bedre, sker, præcis hvad som så følges op på når de udgives ved vi ikke helt. Du kan håbe. Der sker så meget i livet, så måske er prioriteterne ikke en skærm i 2018 men et barn, en ny bil, huset eller en rejse jorden rundt , og ændringer i økonomien. :)

Det er rigtig dyrt at leve i nuet men så betaler man bare lidt ekstra og sparer på fitness center, blade og byture :)