Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252745
Hey TV-nørder! ;-)

Nu skal jeg til anskaffe mig et nyt TV, efter jeg er blevet træt af at kigge på mit ca. 8-10 år gamle Panasonic fladskærms-TV (Uden DVB-C, DVB-T og Smart-TV funktion). Jeg har intet forstand på TV selv, så håber I kan hjælpe mig med at træffe det rigtige valg.

Jeg har selv lavet lidt research fundet frem til et par TV, og har nu snævret det felt ned til 2, som jeg er mest interesseret i. Men jeg kan simpelhen ikke bestemme mig for hvilken en af dem jeg skal købe.

Jeg skal primært se TV (især sport), game PS4 og se lidt film (muligvis fra Netflix, viaplay etc., men har ingen erfaringer med det). TV'et skal stå/hænge i stuen og siddeafstanden kommer til være ca. 2,70 m.

De 2 TV er følgende:
49" Samsung, UE49MU6475
49" Samsung

49" Philips, 49PUS7272
49" Philips

Philips-skærmen: Er 200 Hz, 3-sidet ambilight, 10 bits panel og lidt langsomt Smart-TV funktion. Og sikkert en masse andet jeg ikke har bidt mærke i.
Samsung-skærmen: Er 100 Hz, fedt design, 10 bits (8 bits + FRC) panel og noget hurtigere Smart-TV funktion. Og en sikkert en masse andet jeg ikke har bidt mærke i.

Er det ambilight noget værd? Og kan man mærke forskel på 100 og 200 Hz? Holdbarheden på de 2 mærker?

Kom med jeres pros and cons, og jeres viden og erfaringer med disse skærme! :D

Link hvor der bliver sammenlignet lidt specs: Sammenlign af specs

// Cry
#252749
Grunden til det egentlig er 49" og ikke 55", er fordi jeg kan få begge skærme hver i sær til ca. 5000. Dog kan jeg se at jeg jeg kan få samme Philips skærm i 55" til lige under 6000. Med Samsung skærmen i 55" ved jeg ikke lige prisen på...

Men mit budget ligger til maks. 6000, og helst kun maks de 5000. Derfor jeg har bestemt mig for én af disse 2 skærme O_O ;)
#252751
Ambilight er nok et spørgsmål om smag, så det kan være svært at rådgive om. Hvis man går op i korrekt billede, så skal man ikke aktivere andet end det stationære lys i hvid farve. Det skiftende lys modarbejder korrekt billedgengivelse.
#252787
Ambilight er som der skrives en smagssag - jeg kan personligt rigtig godt lide det, men jeg vil samtidig sige at det ikke er det der gør om jeg ville vælge et Philips frem for noget andet.

Jeg ville vælge Philips'en. Hertz-sammenligning skal du bestemt ikke lægge mange kræfter i, og er smart-tv-delen vigtig ville jeg vælge Samsungen men på billedkvalitet ville jeg tage Philipsen.

Skal jeg gøre forvirringen total, ville jeg måske overveje at flotte mig og vælge et Sony 55" XD7005 som lige nu ligger omkring 5.700,- (deres billedmotor er fremragende).