16. jun 2017, 08:48
#252868
JHN, som Torben skriver er det noget man længe har brugt på PC, f.eks. på grafikkort. Nvidia's GTX 1080 Founders Edition bruger det. Det er ikke noget som gør den helt store forskel efter min erfaring.
Jack, jeg har godt nok set én udvikler som hævder at Xbox One X er på niveau med 1070, men det passer ikke helt... GPU mæssigt ligger vi omkring AMD's RX 580 i ydelse og det er da også fint for en konsol. Men GTX 1070 har 6.5 Tflops, dvs. 0.5 mere end Xbox One X, men Nvidia's Tflops har altid været "lave" sammenlignet med AMD's GPU'er, på trods af spilydelsen generelt er bedre. Hvis Tflops sagde alt om et grafikkort, så ville RX 580 og 1070 stort set yde ens i spil og det er ikke tilfældet. 1070 er op til 30% hurtigere afhængig af spil og koster derfor også en del mere.
Microsoft snakker meget om GPU delen, men jeg tror helt klart at problemet for udviklerne bliver CPU'en, som er ret svag. CPU arkitekturen er identisk med PS4 Pro og den har allerede vist sig at være en flaskehals i mange spil, når målet er 60 fps i krævende spil. CPU'en er sådan set også identisk med de alm. Xbox One og PS4 (base/slim), disse er bare clocket noget lavere end Pro og X. Men selve arkitekturen er ikke noget at råbe hurra for, de svarer omtrent til en dual core desktop CPU (Pentium/i3). Jeg havde personligt håbet på en anden arkitektur her, men jeg tror både Microsoft og Sony har valgt at genbruge den pga. kompatibilitet og så selvfølgelig fordi det er billigt. Alternativt kunne Microsoft have benyttet AMD's nyeste Zen arkitektur dvs. Ryzen, men det ville nok blive for pebret i sidste ende. Konsollen er allerede dyr.
Men altså, nogle spil vil sagtens kunne komme til at køre native 4K/UHD med 60 fps. Det gør PS4 Pro allerede i flere spil. Det sker bare ikke i ret mange og ikke i de meget krævende spil. Det samme vil uden tvivl gøre sig gældende på Xbox One X.
Checkerboard rendering bliver hyppigt brugt på PS4 Pro og det vil også ske på X'eren. Destiny 2 og Assassins Creed Origins udviklikere har allerede bekræftet det.
Checkboard svarer til 1800p (+ opskalering) og de færreste kan nok alligevel ikke se forskel fra native 4K/UHD og denne teknik, især ikke fra sofa'en, flere meter væk. 1800p er stadig et meget stort spring over 900p til 1080p som de gamle konsoller kører. Jeg synes det er en fin idé, da det så giver mere headroom til højere grafiske detaljer eller fps.
Personligt så er jeg ligeglad med om et spil kører native 4K/UHD. Har en PS4 Pro og et spil som Uncharted 4 kører "kun" 1440p og det ser alligevel fantastisk ud. Vi snakker næsten 80% flere pixels end 1080p. Det er også den opløsning jeg kører på min PC.
Senest rettet af Lape 16. jun 2017, 22:55, rettet i alt 1 gang.