Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#252761
Min PS4 Pro larmer heller ikke sønderligt, den er ikke lukket inde i et møbel. Har dog smidt en 500GB SSD i, som måske gør den lidt køligere generelt. Det eneste som kan larme lidt er når der sidder en skive i drevet som spinner op under load af et spil, eller opstart af maskinen. Stopper hurtigt igen. De fleste af mine spil er købt digitalt. Køber kun fysisk hvis de er meget billigere. Hader skift af disk.

Faktisk larmer min Xbox One S mere, endda også under 4k blu-ray afspilning, hvilket gør den mere eller mindre ubrugelig til formålet. Den var dog meget billig, men set i bagspejlet var det ikke pengene værd alligevel.

Problemet med Xbox er at de ikke har nogle ekslusive titler som er værd at spille og hvis der endeligt skulle komme et, så kan jeg spille dem på min PC som er langt kraftigere end Xbox One X alligevel. Så jeg er ikke særligt imponeret. Specs er da fine, men uden gode ekslusive titler kommer Microsoft ikke ret langt i kampen mod Sony, som bare trækker mere og mere fra Xbox.

Scalebound skulle være det første virkeligt store og gode spil til Xbox One og så blev det droppet. Recore fejlede totalt. Microsoft skal til at fokusere på dette problem hvis de vil genvinde markedsandele.

Der er vildt mange gode ekslusive spil til PS4 og der kommer en hel del mere året ud og næste år. Kunne aldrig drømme om at skifte som tingene ser ud nu. Jeg går efter gode spil og godt gameplay.
Brugeravatar
Af Huleboer
#252763
Jeg synes heller ikke PS4 pro larmer. Den støjer ikke mere end min almindelige PS4, og begge larmer markant mindre end den PS3 40Gb jeg kom fra.

Dog er pitch lidt anderledes på Pro en på den almindelige, så jeg ligger mere mærke til Pro's blæser når den skifter hastighed ift. vanilla PS4.
Af JHN
#252764
Hej.

En person på et debat-forum skrev, at Xbox One X bliver vædskekølet. OM dette vil sænke lyden fra denne konsol, har jeg ikke forstand på. Men det er vel af og til blæseren til afkøling, som man kan høre på konsoller. Hvad ved jeg ?

Jeg har snart sparet 10.000 kr op. Dem skulle jeg have brugt til det, som jeg kalder en "spillebule" på mit soveværelse. Her vil jeg have en ny konsol, et Tv med HDR og rat og pedaler. Men de 10.000 kr skal nu bruges til noget andet. Så der går relativ lang tid førend at jeg får råd til ny konsol m.m. Til den tid er Xbox One X jo nok faldet meget i pris. Hvis Xbox One X skal sælges i stort tal, kan det være at det er nødvendigt med en lavere pris end nyprisen.

Kærlig hilsen Jan
Af Lape
#252795
Xbox One X bliver ikke væskekølet. Den bruger vapor chamber køling, det er luft.
Microsoft fik bare fortalt det på en lidt mere spændende måde under deres event, så mange folk misforstod det.

http://www.tomshardware.com/news/xbox-o ... 34787.html

Men selve konstruktionen ser god nok ud. Forventer dog ikke at den bliver decideret støjsvag. Gætter på samme niveau som de nuværende konsoller (dog vil PS4 Slim nok stadig være den mest støjsvage grundet chipstørrelse / TDP).
Af JHN
#252811
Hej Lape.

Tak for dit spændende og interessante indlæg og link. Jeg er ikke særlig god til engelsk, men min oversætter på min mobil siger, at der åbenbart er tale om løsning med bl.a. damp. Jeg vil tillade mig at bruge dit link og sætte ind i en anden debat-tråd, hvor Microsofts løsning også diskuteres.

Kærlig hilsen Jan
Af Jackinvestor
#252849
Assasins Creed Origins og destiny 2 kører begge med kun 30 fps på Xbox One X. Desuden så er Assasins Creed ikke engang native 4K, men bruger en slags checkerboard teknik og bruger vist også dynamisk styring af opløsning afhæning af hvor meget der er på skærmen.

Der er ikke noget galt i og bruge disse teknikker, problemet er bare at Microsoft ikke er åben omkring det, ihvertfald ikke på E3.

60 billeder i sekundet og native 4K er dermed kun noget man får på PC. Pc'en skal dog være ret kræftig og dyr for og kunne gøre dette. Xbox One X svarer nok til en PC med et Nvidia GTX 1070 grafikkort, så vi taler en PC på 10-15 t.kr.

Derudover så har Xbox One X UHD player og understøtter HDR i spil. Pc'en understøtter ikke mig bekendt HDR i andet end nogle få spil. Så 3999 kr er billigt synes jeg.

Men skal man have det bedste og have fleksibiliteten til at kunne opgradere til bedre hardware fremover så skal man PC vejen. Det kan så kombineres med en Playstation Pro og så kan man spille alle spil fremover også....
Af Lape
#252868
JHN, som Torben skriver er det noget man længe har brugt på PC, f.eks. på grafikkort. Nvidia's GTX 1080 Founders Edition bruger det. Det er ikke noget som gør den helt store forskel efter min erfaring.

Jack, jeg har godt nok set én udvikler som hævder at Xbox One X er på niveau med 1070, men det passer ikke helt... GPU mæssigt ligger vi omkring AMD's RX 580 i ydelse og det er da også fint for en konsol. Men GTX 1070 har 6.5 Tflops, dvs. 0.5 mere end Xbox One X, men Nvidia's Tflops har altid været "lave" sammenlignet med AMD's GPU'er, på trods af spilydelsen generelt er bedre. Hvis Tflops sagde alt om et grafikkort, så ville RX 580 og 1070 stort set yde ens i spil og det er ikke tilfældet. 1070 er op til 30% hurtigere afhængig af spil og koster derfor også en del mere.

Microsoft snakker meget om GPU delen, men jeg tror helt klart at problemet for udviklerne bliver CPU'en, som er ret svag. CPU arkitekturen er identisk med PS4 Pro og den har allerede vist sig at være en flaskehals i mange spil, når målet er 60 fps i krævende spil. CPU'en er sådan set også identisk med de alm. Xbox One og PS4 (base/slim), disse er bare clocket noget lavere end Pro og X. Men selve arkitekturen er ikke noget at råbe hurra for, de svarer omtrent til en dual core desktop CPU (Pentium/i3). Jeg havde personligt håbet på en anden arkitektur her, men jeg tror både Microsoft og Sony har valgt at genbruge den pga. kompatibilitet og så selvfølgelig fordi det er billigt. Alternativt kunne Microsoft have benyttet AMD's nyeste Zen arkitektur dvs. Ryzen, men det ville nok blive for pebret i sidste ende. Konsollen er allerede dyr.

Men altså, nogle spil vil sagtens kunne komme til at køre native 4K/UHD med 60 fps. Det gør PS4 Pro allerede i flere spil. Det sker bare ikke i ret mange og ikke i de meget krævende spil. Det samme vil uden tvivl gøre sig gældende på Xbox One X.

Checkerboard rendering bliver hyppigt brugt på PS4 Pro og det vil også ske på X'eren. Destiny 2 og Assassins Creed Origins udviklikere har allerede bekræftet det.

Checkboard svarer til 1800p (+ opskalering) og de færreste kan nok alligevel ikke se forskel fra native 4K/UHD og denne teknik, især ikke fra sofa'en, flere meter væk. 1800p er stadig et meget stort spring over 900p til 1080p som de gamle konsoller kører. Jeg synes det er en fin idé, da det så giver mere headroom til højere grafiske detaljer eller fps.

Personligt så er jeg ligeglad med om et spil kører native 4K/UHD. Har en PS4 Pro og et spil som Uncharted 4 kører "kun" 1440p og det ser alligevel fantastisk ud. Vi snakker næsten 80% flere pixels end 1080p. Det er også den opløsning jeg kører på min PC.
Senest rettet af Lape 16. jun 2017, 22:55, rettet i alt 1 gang.
Af Jackinvestor
#252875
Jeg er enig Lape....

Man kan vel også tilføje, at springet fra 30 fps til 60 fps er stort. Det kan jo være Xbox One X kan køre f.eks. Destiny 2 i 45-50 fps, mens PS4 Pro kun kan køre 35-40 fps. Man fastlåser imidlertid fps til 30 fps for, at få det mest flydende billede.....dvs en masse af XboxOne X's ekstra hestekræfter potentielt går til spilde.

Det irriterende ved E3 var at Microsoft hele tiden sage true 4K, selvom alle 3. parts AAA titlerne brugte checkerboard. Microsoft har så godt nok ikke sagt 60 fps, men det må journalisterne selv have antaget var tilfældet, da de fleste rapporterer om native 4K og 60 fps.

Jeg er personligt også ligeglad med om man bruger checkerboard. Men 4K output er nu meget fedt når nu man har investeret i et LG OLED b7v. 60 fps er dog det mål man bør nå først. Dog tror jeg ikke engang konsollerne (Pro og X) vil kunne køre 60 fps 1080p stabilt, pga deres ringe cpu. Ellers så ville det jo nok have været understøttet oftere i spillene.
Af Lape
#252886
Ja det ser sådan ud Jack. Der er også den risiko at mange 3. parts spiludviklere kører PS4 Pro og One X over én kam når det kommer til indstillinger/optimering. Laveste fællesnævner. Det betyder at de skal bruge mindre tid på det. Microsoft er nok nødt til at finde checkhæftet frem, hvis de vil have udviklerne til at optimere yderligere til X'eren.

Hvis man kigger på PS4 Pro, så er det primært de ekslusive titler som virkeligt får udnyttet maskinens kræfter. Horizon Zero Dawn ser faktisk utroligt godt ud. Dette er nok den første titel som virkelig er optimeret til PS4 Pro og viser hvad den faktisk er i stand til. Jeg glæder mig meget til Grand Turismo Sport, som bliver 60 fps og Days Gone samt God of War.

Selvom jeg personligt ikke har den store grund til at købe en One X, da jeg har en gaming PC, så bliver det godt med en "4K konsol" mere på markedet, selv for PS4 Pro og PC gamere. Det giver noget mere fokus på 4K gaming og forhåbentligt resulterer det i blandet andet højere textures. Der er stadig ret lav opløste textures i mange spil i dag, fordi størstedelen af gamere stadig sidder på 1080p, både på konsol og PC.