Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rtorp
#252583
Det er begrænset hvad jeg har kunne finde om den nye model. Modellen er lige blevet justeret prismæssigt, så den nu er blevet interessant.
Men det ville være rart at høre fra jer der allerede har modellen :)
Hvordan den performer (positive og negative områder) og om den lever op til jeres forventninger.

På forhånd tak
Af Beckham
#252584
Spændende model....kiggede også selv på den en overgang. Endte dog med XE93 da jeg var heldig og få et godt tilbud på den..:-) Ifølge flere anmeldelser ligger XE90 dog ret tæt på XE93 på ren billedkvalitet. Vær dog opmærksom på at den ikke får Dolby Vision updaten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252590
Den har også markant færre zoner at styre lyset i. Ellers skulle den være ret identisk med XE93.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252593
Den er jo ligesom mange andre LED-modeller. Der er dog godt knald på lyset, så den kan blive ret lysstærk. Dimming kan betragtes som i samme klasse med XD93 fra sidste år. Personligt synes jeg, at det er et issue når man ser HDR, men det er jo ikke alle der generes af at der er for få zoner til lokal nedtoning af lyset.
Af Beckham
#252594
thomas.hedeboe skrev:Sludder - den er fremragende også til HDR
Den gør det sikkert ganske fint med HDR. Men som Torben er inde på så har teknikken jo sine begrænsninger. Så hvis man skal have den maximale ud af HDR oplevelsen skal man jo over i noget LED med flere dimming zones eller OLED.

Men ja...for mange vil det sikkert være ganske rigeligt det XE90 kan præstere på denne front.
Af Vasen
#252605
Jeg har den i 65".
Kom fra 50" Panasonic v20 og på så at sige alle punkter er det et bedre tv. På nær betragtningsvinkler, der stinker det. Men sådan er det med et va panel. Hos mig er det dog ikke et issue, sidder lige på.
Opskalering er glimrende og motion er ligeledes i top. Jeg oplever ingen glorier/blooming med almindeligt indhold ( film, serier Og spil). Det er kun ved visse logoer på helt sort baggrund og i helt mørke, at det ses. Men vigtigt at pointere at i 99% af normalt indhold er der ingen blooming. HDR ser godt ud og ja oled er helt sikkert bedre i den henseende, men Xe9005 gør det godt trods dens begrænsede antal zoner. Spil i HDR ser rigtigt godt ud og input lag er tilpas lavt.
Der er en mikro smule mørke hjørner, men det ses ikke på andet end helt lyse scener. Ikke noget der fanger øjet normalt.
Android delen er jeg dog ikke specielt begejstret for, det virker sløvt og buggy. Jeg bruger Apple tv4, så kan ikke udtale mig om kvaliteten af de indbyggede apps.
Men alt i alt et rigtigt fint tv. Synes prisen for xe93 er alt for høj iforhold til den begrænsede forbedring i billedkvalitet.
Jeg er glad for mit køb. Næste gang bliver det dog et oled, men først om 3-4 år. Så koster sonys eller Panasonics 15k i 65" :D :D Er ikke stor fan af LGs motion system, så dem springer jeg over.
Af Beckham
#252606
Fedt!! Overvejede som sagt også selv XE90. Og den eneste grund til at jeg tog XE93 var som sagt det gode tilbud jeg fik som gjorde prisforskellen på de to væsentlig mindre. På listeprisen synes jeg også forskellen er for stor på de to.
Af Rtorp
#252690
Vasen skrev:Jeg har den i 65".
Kom fra 50" Panasonic v20 og på så at sige alle punkter er det et bedre tv. På nær betragtningsvinkler, der stinker det. Men sådan er det med et va panel. Hos mig er det dog ikke et issue, sidder lige på.
Opskalering er glimrende og motion er ligeledes i top. Jeg oplever ingen glorier/blooming med almindeligt indhold ( film, serier Og spil). Det er kun ved visse logoer på helt sort baggrund og i helt mørke, at det ses. Men vigtigt at pointere at i 99% af normalt indhold er der ingen blooming. HDR ser godt ud og ja oled er helt sikkert bedre i den henseende, men Xe9005 gør det godt trods dens begrænsede antal zoner. Spil i HDR ser rigtigt godt ud og input lag er tilpas lavt.
Der er en mikro smule mørke hjørner, men det ses ikke på andet end helt lyse scener. Ikke noget der fanger øjet normalt.
Android delen er jeg dog ikke specielt begejstret for, det virker sløvt og buggy. Jeg bruger Apple tv4, så kan ikke udtale mig om kvaliteten af de indbyggede apps.
Men alt i alt et rigtigt fint tv. Synes prisen for xe93 er alt for høj iforhold til den begrænsede forbedring i billedkvalitet.
Jeg er glad for mit køb. Næste gang bliver det dog et oled, men først om 3-4 år. Så koster sonys eller Panasonics 15k i 65" :D :D Er ikke stor fan af LGs motion system, så dem springer jeg over.
Hej Vasen. Tak fordi du ville skrive om dine oplevelser. Jeg må vist hente et i morgen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252692
Hvis man vil have 4K materiale, så skal man bruge de indbyggede apps. Netflix, Amazon og Youtube kører ikke i 4K fra ATV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263834
Ja, på 4k-modellen gør de. Den var dog ikke ude da jeg skrev mit indlæg tilbage i juni. Youtube er dog stadig ikke i 4K.