Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252510
Mit plasma Panasonic TX-P42V20E fra omkring 2010 er begyndt at sætte ud. Det slukker, eller genstarter, periodisk under afspilning eller optagelse til hdd (uden visning). Det har også drillet for et halvt til et helt år siden, haft en god periode, men nu er den gal igen. Er renset for støv og blæsere kører fint. Har ikke mange afspilningstimer på sig.

Jeg har værdsat brede betragtningsvinkler, godt sortniveau og indbygget THX billedjustering, og alt i alt et meget naturligt billede at se på, tro mod produktionen af det viste materiale. Kunne savne lidt lysstyrke.

En reparation er formentlig ret dyr(?). Måske man kan bruge et brugt G20 (modellen lige under mit, samme årgang) som donor, hvis nogle ved hvad og hvordan der kan skiftes komponenter/boards. Nogle erfaringer her?

Ellers skal jeg finde et nyt. Havde dog håbet at kunne vente et år eller to mere, til 4K og HDR i god kvalitet var faldet mere i pris, og mere indhold var tilgængeligt. OLED synes for dyrt til 15K+. Så hellere noget omkring 6-9K, hvis jeg skal tvinges ud i nyt. Har bare ikke været så overbevist om LED/LCD. Har nogle skiftet dertil fra plasma og været tilfredse (måske UE49KS7005)? Eller skal jeg vente på billigere OLED, eller generelt vente på modning af 4K/HDR? Eller bare købe et lige så gammelt plasma brugt (G20 til at finde, omend lidt ringere billede, eller KURO - mangel på ARC et problem med sync?), eller vente et par år?

Indbygget smarttv og strømforbrug går jeg ikke op i. Optagning til hdd meget værdsat. Størrelsen på 42" også ok, men hvis tyndere kanter vil optil 49" sikkert være fint. Anvender AppleTV og BluRay. Altid lyd over anlæg. Spiller ikke. Kritisk med billedkvalitet fra en fotografbaggrund. Der skal være flot og jævn tegning i alle farver, ingen blokerede skygger eller højlys, ingen kunstig tilføjet dynamik/kontrast e.l.

Råd og erfaringer modtages med stor tak.
#252513
Jeg skiftede fra et Kuro til LED pga størrelsen. Overall billedkvalitet er bedre på nogle punkter og værre på andre. OLED var også for dyr for mig dengang, så jeg måtte nøjes, men der er ingen tvivl om at OLED er den rigtige vej at gå. Jeg ville nok finde en tilbudsmodel i LED og vente på OLED.