Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rasmusbp
#252386
Hej.
Er der nogen som har en guide eller tal til kalibrering af LGs OLED B7 ?

Jeg regner ikke med at man kan bruge den fra B6, når der er mere knald på lyset.
Af Hbar
#252388
Jeg ville prøve den fra B6 af og justere OLED-lys ned, det er den som styrer hvor kraftigt lyset, 100% bruges kun ved HDR, tror min står på 60-65%.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#252426
rasmusbp skrev:Hej.
Er der nogen som har en guide eller tal til kalibrering af LGs OLED B7 ?

Jeg regner ikke med at man kan bruge den fra B6, når der er mere knald på lyset.
Hej Rasmus

Du er velkommen til at prøve disse settings, det er fra den sidste kalibrering af en B7 jeg har foretaget, jeg har med vilje ikke skrevet settings for hvidbalancen, da de er forskellige fra panel til panel.

Dog skal det nævnes at kalibrering af hvidbalancen giver den største forskel i billedet, sammenlignet når skærmen "blot" sættes på Ekspert Lys eller Mørk.

Settings kommer her:

Ekspert Mørk
OLED LYS: 65
Kontrast: 85
Lysstyrke: 52
Farve: 50
Tint: 0
Skarphed: H10-V10

Billedeformat: 16/9 Kun Scan: TIL
Energibesparelse: Fra (den er vigtig!)

Ekspertindstillinger:

Dynamisk kontrast: Fra
Super Opløsning: Fra
Hele farveskalaen: Normal
Kantforbedring: Fra
Farvefilter: Fra
Gamma: 2.2

Billedindstillinger:

Støjreduktion: Fra
MPEG Støjreduktion: Fra
Sort Niveau: Lav
Rigtig biograf: Til ved 24p materiale
Tilpasning af skærmens lysstyrke...: Fra
TruMotion: Fra (Hvis TIL så prøv med : Fjern rystelser: 0 og De-blur: 8

Billedet herunder er en før og efter måling af hvidbalancen, som man kan se så tyder det på at LG OLED 2017 paneler, stadig lider af det grønne farvestik, dog i mindre grad end på 2016 modellerne.

Billede


Lad os høre hvad du kommer frem til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252438
Der var ikke grønt farvestik på den E7'er jeg netop har pakket ned. Der var rødt farvestik i ISF Ekspert (mørk).
Capture.JPG
Capture.JPG (48.69 KiB) Vist 3290 gange
Af Kaktus-burger
#252463
Jeg modtog min 55" B7 i går.

Jeg har brugt indstillingerne fra C7 af Rtings.com med nogle få modifikationer.

Jeg kommer fra en Panasonic G20 plasma, og jeg må sige, at jeg er virkelig imponeret over billedkvaliteten her. Billedet står lyst, detaljerigt og skarpt.

Til 14K er det jo et røverkøb. Ingen LCD LED har leveret noget på samme niveau, IMO. Sony ZD9 kommer dog tæt på, men den lider til gengæld af smalle betragtningsvinkler og en høj pris.

Lige nu sidder jeg og ser Aliens på Blu-ray. :D
Af Lindberg
#252479
Til B7-ejere:

Hvordan fungere skærmen til sport/fodbold? Er fodboldens bevægelse flydende når den bevæger sig henover skærmen? Fungerer panorering af kameraet til højre og venstre over fodboldbanen flydende uden billedet "hakker"?

Hvordan ser de normale TV-kanaler, DR1, DR2, TV2 osv. ud?
Af timmo francos
#252480
Hej Torben

Hvordan får du adgang til "RGB Balance"?

Jeg har nemlig også anvendt "den anbefalede opsætning", men mit B7 har også tendenser til grøn. Så jeg kunne godt tænke mig at rette ind efter sådan en fin grafik :)

Lindberg - Angående sport synes jeg at det er fuldt på højde med min gamle plasma. Har set både Champions League og NBA finaler uden nogen "artifakter". Jeg har dog læst at der kan være tilfælde hvis man får signalet "interlaced".
Af FAllanBruun
#252484
timmo francos skrev:Hej Torben

Hvordan får du adgang til "RGB Balance"?

Jeg har nemlig også anvendt "den anbefalede opsætning", men mit B7 har også tendenser til grøn. Så jeg kunne godt tænke mig at rette ind efter sådan en fin grafik :)

Lindberg - Angående sport synes jeg at det er fuldt på højde med min gamle plasma. Har set både Champions League og NBA finaler uden nogen "artifakter". Jeg har dog læst at der kan være tilfælde hvis man får signalet "interlaced".
RGB under "hvidbalance"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252502
Du har kun adgang til hvidbalancen i nogen af profilerne herunder ISF Ekspert. Flere af de andre er låst til noget ubrugeligt "Farvejustering" på en rød/grøn skala. Eksempelvis Spil-profilen, som jeg ellers gerne ville have kalibreret lidt på.
Af OliverØstergaard
#252523
Nu spørger jeg lidt dumt, men er ny herinde :p
Hvor stor er forskellen på at kalibrere fjernsynet, og sætte det på "movie mode"?
Er kalibreringen bare for den kræsne bruger der vil have det perfekt billede?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252535
Ret stor på disse OLED-modeller. Panasonic skulle efter sigende have kalibreret deres EZ1000 til perfektion, men der er ingen af de andre der har leveret et produkt, som ikke krævede justering og som gav ret synlige forskelle før/efter.
Af OliverØstergaard
#252538
Torben Rasmussen skrev:Ret stor på disse OLED-modeller. Panasonic skulle efter sigende have kalibreret deres EZ1000 til perfektion, men der er ingen af de andre der har leveret et produkt, som ikke krævede justering og som gav ret synlige forskelle før/efter.
Er det noget jeg selv kan gøre, eller kræver det jeg får én ud? :)
Af timmo francos
#252541
Hej Torben

Men min udfordring er vel manglende udstyr for at gøre det samme som dig?

Har kig på en X-rite Display til skærmkalibrering, kan den anbefales?

Så kunne jeg jo benytte mig af pundets nedtur og anskaffe mig sådan en. Den skulle vist også være kompatibel med HCFR softwaren.