Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Blackspot4200
#255732
Torben Rasmussen skrev:Der var ikke grønt farvestik på den E7'er jeg netop har pakket ned. Der var rødt farvestik i ISF Ekspert (mørk).
Capture.JPG
Har du noget bud på hvor mange ca timer jeres eksemplar har kørt på det tidspunkt ?

Jeg målte på endnu en B7 i forgårs og der var grønt farvestik, dog mindre end hvad jeg har set på B6.
Den havde kunden haft i ca 2 måneder.
Af Kaktus-burger
#255737
Blackspot4200 skrev:
Kaktus-burger skrev:Jeg kører med gamma 1.9 ved dagslys, og gamma 2.2 om aftenen.

I min stue kan jeg nemlig godt opleve 'crushed blacks' ved gamma 2.2 ved dagslys. Jeg synes stadig 'sort' ser korrekt ud ved gamma 1.9, og ikke udvasket eller grålig.
Hej Kaktus-burger

Hvis du kører med gamma 1.9 så bibeholder skærmen ikke det perfekte sort niveau, hvis du oplever "crushed blacks" så ville jeg nok sætte lysstyrken op på 52 og beholde gamma på 2.2.

Hvordan tjekker du om skærmen klipper sort ?
Hej BlackSpot

Siden mit indlæg er jeg faktisk gået tilbage til 2.2 - både til kiggeri om dagen og om aftenen.

"Black crush" blev 'målt' med det blotte øje. Der var bare nogle fine linjer og baggrundsdetaljer som blev tabt. Disse kom til syne ved gamma 1.9 - uden udvaskning af billedet.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, om ovenstående kan kaldes for "black crush". Jeg husker dog bare, at Vincent nævnte, at man kunne bruge gamma 1.9 hvis man oplevede black crush på E7.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#255952
Hvilke settings bruger du ellers ?

Hvis du har den på Ekspert Mørk eller Lys og ikke har stillet på Lysstyrken så knuser den en smule detaljer i de mørke scener når den står på 50, den skal op på 52-53 for at få de detaljer i billedet med som ligger lige over "reference black"

Hvis den sættes højere end 53 vil det gå udover sort niveauet, sådan har det været på de B7 jeg har haft fingrene i indtil videre.

Hvis man forsøger at undgå black crush ved hjælp af gamma indstillingen, så skyder man gråspurve med kanoner, da forskellen imellem niveauerne er meget stor kontra ændring af lysstyrke indstillingen.

Det kan dog godt være nødvendigt at have forskellige gamma settings alt efter hvilke enheder man sætter til skærmen, det er også derfor at gamma og sort niveau indstillingen ikke følger med rundt på alle inputs, når man trykker "kopier til alle inputs"
Af Nougatplovene
#255967
Hej Blackspot,

hvordan indstiller du egentlig skærmen når kildematerialet skifter til HDR eller Dolby Vision?

En anden ting. Sport... Jeg ser tv via Yousee appen "Tv & Film" over Chromecast Ultra. Jeg synes altså at fodbold hakker noget i billedet uanset om jeg indstiller den til 50 eller 60 Hz.
Dog synes jeg, at når jeg vælger en 4K kamp på Youtube. (der ligger et klip mellem Barcelona og Atletico) så kører det egentlig meget smooth. Er der noget jeg gør forkert?
Af uggeren
#256136
Jeg anvender Ekspert (dark room) om aftenen og der er det fint. Men om dagen er det en stue med meget lys, hvilket settings vil I som udgangspunkt anbefale til det? Jeg synes ikke der er nok lys via Ekspert (dark room) om dagen.

Pft.
Af uggeren
#256141
Ja, var også min umiddelbare tanke, synes bare ikke det står helt så skarpt. Jeg har indstillet Ekspert (dark room) i henhold til det link der var tidligere (side 1 i denne tråd).

Hvordan mener du med lyssensoren, er det hvor skærmen selv justerer eller hvordan?
Af KBW
#256153
Jeg bruger Ekspert (lyst rum), først samme indstillinger som mørkt rum og så justere ind. Et lavere gamma tal gør en del, her er mine Lyst vs Mørkt indstillinger: (Oled-Lys 86 vs 50 Kontrast 75 vs 80 Farve 50 vs 51 Lysstyrke 52 vs 52 Gamma 2,2 mod 2,4)

Og det er så på et 65 B6.

Er ikke så meget for den der lyssensor;)