Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af KBW
#251648 Jeg ville selv være varsom med at købe returnerede Oleds når man tager skærmlotteriet i mente. Har da også selv returneret et par stykke med dårlig skærm uniformitet og dårlig skyggedetaljer.
Af Bjur
THXTEX skrev:Ud fra billedet af kassen virker det som om at der kun er 1 lag gennemsigtigt tape på. Hvis den skåret op da du fik den har fjernsynet muligvis været pakket op. Hvis du selv skar det op er den nok fabriksny.

Har ikke skåret noget op men ja der er kun 1 lag tape
Af Bjur
#252046 Jeg har fået TVet op på væggen og har haft testet det en uges tid. Det står rigtig godt og specielt på gode kilder ser det godt ud.
Jeg har valgt ISF mørk som er lysere end den Power kalibreret ISF lys, men har nogle spørgsmål:

1. Det jeg mangler er mere skarphed ift. mit Samsung Plasma. Hvordan får jeg mere skarphed på og vil det gå ud over motion? Skal der både ændres på skarphed og kontrast?

2. ISF mørk står til btxxxx istedet for gamma x.x skal jeg lade den stå til det?

3. Mht. Real Cinema. Jeg fik anbefalet at slå det fra på 24p materiale, men så vidt jeg kan læse, ganger den op med 24 istedet for 3:2 pulldown. Burde den så ikke være slået til for bedste panoreringer.

Mht. motion generelt har det hjulpet med nyeste opdatering, da det var virkeligt dårligt inden, men synes stadig ved test af f.eks. Netflix og Youtube der er lidt engang imellem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252054 Skarphed burde findes som en af de første settings i profil-menuen. Det vil ikke give mere lag, men du kan godt få lidt artefakter de steder skarpheden øges i billedet.

BT.1886 er tættere på gamma 2.4, så hvis du vil have et lidt lysere billede, så skift til gamma 2.2.

Vi plejer at slå alt motion helt fra. Dvs. sætte TruMotion på "Fra".
Af Bjur
#252111 Tak for svaret Torben. Hvad anbefales af bt. 1886 eller gamma 2.4 så og vil en skarphed på måske 30-35 blive et problem med artefakter? I lader vel jeres være lavere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252123 Vores skarphed står vist på 10 i begge "retninger" når vi tester LG, men du kan jo teste dig lidt frem og se hvad du synes om. Der vil komme nogle hvide kanter omkring skarpe overgange i billedet, hvilket især er irriterende at se på hvis der er tekst på skærmen.

Gamma 2.4 eller bt.1886 er nok underordnet. BT.1886 er blot den standard flere er begyndt at sigte efter. Den er dog ret mørk i min mening, ligesom gamma 2.4 også er det. Vi kalibrerer efter 2.2.
Af Bjur
#252407 Jeg synes godt nok bevægelserne stadig ikke er tilfredsstillende.
f.eks. på La La Land er der en del scener hvor det ikke ser særlig godt ud. Allerede fra starten af hvor de langsomt panorerer fra bil til bil er det voldsomt hakkende.
Jeg har slået tru motion fra og real cinema også.
Hvad skal jeg gøre.
Har valgt ISF profil mørk standard, ændret BT.1886 til gamma 2.2 og skruet op for skarphed. Omkring 30.
Nogen der kan hjælpe?
Af Beckham
#252433 Jeg tror også at det er meget individuelt om folk oplever billedet som hakkende eller ej. Men når det er sagt, så er netop motion delen jo ikke lige det område hvor LG OLED er i front på...
Af MickDK
#252434 Hvis La La Land afspilles fra Bluray er det vel 24hz?

Det vil naturligvis være synligt hvis man slår Trumotion fra, men sådan må det nødvendigvis være hvis materialet ikke indspilles/afspilles med fx 60hz. Nogle generes ikke af det, andre synes det er grimt. Prøv evt med bruger defineret Trumotion sat til 4/4 og se om du synes bedre om det?

Med det du snakker om er stuttering, altså "ujævne hak"? Det har jeg nul af på min 65B6V og det er mit indtryk fra andre herinde at det ikke er et issue mere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252445 Jeg oplevede ingen hakken i billedet hvis TruMotion blev slået helt fra på hverken E6 eller E7. Fordi OLED har så lav en responstid, så vil billeder skudt i lav framerate få et stroboskop-lignende udtryk, som måske kan forveksles med hakken. Det er dog en effekt af kildematerialet og dét at skærmen ikke selv tilfører slør. Hvis man vil af med dét, så skal TruMotion aktiveres igen, men LG er ikke ret gode til det med motion-interpolation, så i min mening bliver billedet værre.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Jeg oplevede ingen hakken i billedet hvis TruMotion blev slået helt fra på hverken E6 eller E7. Fordi OLED har så lav en responstid, så vil billeder skudt i lav framerate få et stroboskop-lignende udtryk, som måske kan forveksles med hakken. Det er dog en effekt af kildematerialet og dét at skærmen ikke selv tilfører slør. Hvis man vil af med dét, så skal TruMotion aktiveres igen, men LG er ikke ret gode til det med motion-interpolation, så i min mening bliver billedet værre.

Du oplever ingen hakken i billedet ved trumotion OFF.?
Snakker vi samme fænomen?
Altså mine øjne/hjerne oplever altid hakken i billede ved motion OFF.
Det er formegentlig pga den lave framerate materialet er optaget i.
Hvis jeg sætter motion ON bliver billede flydende...
Af Bjur
#252448 Jeg har prøvet at sætte Trumotion til jævn og det gjorde en kæmpe forskel mht. bevægelsen ved første scene med bilerne. Hvis den var sat til off kan man se når de bevæger sig sidelæns med bilen at taget bliver meget hakkende at se på. Ved at sætte til jævn er det "Smooth", men er jævn den rigtige indstilling. Kan huske jeg for et stykke tid siden læste om user indstilling men den var ikke 4/4 som Mick nævner men vidst noget anderledes tal.
Så er 4/4 den mest optimale indstilling?

Mht. HDR så vi Planet Earth II og det var også en hakkende oplevelse. Det var selv så kone og svigermor var utilfreds med det. Det var slemt. Jeg så den som standard HDR Lys havde sat Trumotion til Livlig og Real Cinema til on.
Hvad skal det sættes til?
Af mbm
#252455 jamen min erfaring er at man bør slå alt motion fra. Det giver nogle uheldige bivirkninger. I sær ved hurtige bevægelser.
Og så må vi leve med et hakkende billede grundet den lave frekvens videoerne er optaget i..

har købt denne film som er i 60hz.. Her er du helt fri for hakkende billede
http://www.blu-ray.com/movies/Billy-Lyn ... ay/166477/