Debat og r√•d om tv-sk√¶rme. Alt hvad der handler om k√łb og brug af fladsk√¶rms-tv
Brugeravatar
Af Tul
#251550 Hej Forum,

Jeg g√•r og lurer p√• et 75" Sony TV til min stue... Jeg er ikke en super kritisk beskuer, men kan godt lide at se en god film og vil formentlig k√łre nogle spil p√• det ogs√•.
Jeg har 5.1 anl√¶g, og vil derfor ikke bruge indbyggede h√łjtalere.

Nu så jeg lige ZD9'eren på tilbud (42.500) hvilket stadig er rigtigt mange penge... Og 17.500 kr mere end den spritnye XE8596 model.

Såvidt jeg kan se er forskellen primært kantbelysning vs. bagbelysning på ZD9, og så er der mere lys i ZD9'eren.
Det er en ret lys stue, men alligevel.

Er der nogen der kan √łse ud af deres erfaringer, s√• jeg bliver klogere p√• et valg? Jeg h√¶lder klart imod XE8596'eren pga. pris... Men jeg bliver lidt bl√¶ndet n√•r de pludselig fl√•r 20.000 af prisen p√• en ZD9.

-J√łrgen.
Af Beckham
#251551 M√• √¶rlig indr√łmme at jeg ikke kender ret meget til XE85 modellen, men n√•r det er sagt s√• er jeg ikke i tvivl om at ZD9 er et klart bedre tv. Som du selv siger er det bagbelyst og s√• har det et hav af local dimming zones. Derudover har den ogs√• Sony's ypperste billedprocessor i form af X1 Extreme. ZD9 byder basalt set p√• det ypperste teknik Sony har at byde p√• indenfor LCD verdenen. Men klart...alle disse l√¶kkerier har selvf√łlgelig sin pris. Ved dog at Flatpanels lige nu har XE85 til test, s√• du kan jo lige afvente og se hvad deres dom er. Men igen....er ikke i tvivl om at ZD9 ligger en klasse over.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#251553 ZD9 bliver ikke overg√•et af XE85. Ingen tvivl om hvilken af de to man b√łr k√łbe hvis man har pengene.
Af thg
Rasmus Larsen skrev:Testen af XE85 kommer i n√¶ste uge, men jeg kan da godt allerede nu afsl√łre, at den ikke er i n√¶rheden af ZD9, som jeg betragter som det bedste LCD-tv p√• markedet.

Kan du afsl√łre lidt omkring hvordan XE85 er i forhold til XE93 (alts√• er XE93 v√¶sentlig bedre) og m√•ske ogs√• i forhold til den popul√¶re X8505C fra 2015?

Har netop et X8505C fra 2015 og jeg ser 95% af tiden (eller mere) udelukkede YouSee kabeltv, s√• sp√łrgsm√•let er om jeg vil vinde noget som helst ved en udskiftning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#251574 Næppe. Det er ved HDR at de nye modeller vinder over de gamle.
Brugeravatar
Af Tul
#251607 Jeg smed 42 af de lange, og bestilte ZD9'eren... Satser på at jeg så har en skærm jeg kan glæde mig over I mange år ;;)
Af Beckham
#251612 Fedt...tillykke med k√łbet! Er slet ikke i tvivl om at du bliver rigtig glad for den sk√¶rm. Har set den flere gange i Hifi Klubben og sammenlignet med alt inklusiv OLED og ingen tvlvl om at det er\var den sk√¶rm jeg ville v√¶lge hvis man ser bort fra prisen..;-)
Af Supergris
#251655 Har du overvejet en projektorl√łsning?
Mange overser muligheden, men man kan komme rigtigt langt for 42.000 kr., og s√• er 75" meget sm√•t i forhold til st√łrrelser mellem 100 - 120"...
Brugeravatar
Af Tul
#251812 S√• er det k√łrende, og det ser super ud. Jeg havde lidt knas med ARC til min Onkyo receiver, men et nyere HDMI kabel l√łste problemet.
Projekter var ikke en option, da rummet er ret lyst. Netop derfor ville jeg gerne have en skærm der havde god lysstyrke - Og det har den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#251834 Tillykke med k√łbet. Hvis du ikke allerede kender siden, s√• pr√łv at hent nogle testklip i 4K og HDR herfra, s√• du kan se sk√¶rmen folde sig ud :)

http://demo-uhd3d.com/categorie.php?cat=demouhd

Derudover er jeg nysgerrig. Der er kommet det f√łrste klip i 100fps HFR (High Frame Rate). Kan du be/afkr√¶fte om det kan afspilles p√• Sony ZD9? En LG 2016 OLED afspiller det, men det ser ud til at den klipper hver anden frame fra: http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=161
Brugeravatar
Af Tul
#251884 Tak, tak!

Og til Rasmus kan jeg sige at nej, det vil den ikke afspille. I hvert fald ikke native fra en USB. Min PC kan faktisk heller ikke, kun i slow motion og kun Kodi kunne afspille. Selv VLC fejlede.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#251885 Okay, mange tak for fors√łget. HFR er jo heller ikke officielt underst√łttet p√• nogen sk√¶rme i dag, s√• jeg var bare nysgerrig hvad der skete, hvis man alligevel fodrede det til high-end-sk√¶rmene :)