Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rodgaard
#251048
Hej

Mit setup er som følge:
Blu-ray afspiller (azur-651DB) -> HDMI -> Reciever (AVR-X4100W) -> HDMI -> TV (OLED55B6V)

Problemet er at TV'et tilsyneladende blokkerer lyden fra Blu-ray til recieveren :(( Dette er meget mærkeligt, da jeg ikke har oplevede problem i fuldstændig samme setup med mit gamle Samsung TV.
Har prøvet alt muligt i forhold til CEC og ARC for at udelukke disse, men selvom alt er slået fra, så mistænker jeg WebOS for på en eller anden måde at blokkerer igennem CEC. Lyden fungere desuden fint hvis TV'et enten ikke er forbundet eller er slukket.
Der er ingen problemer hvis jeg bruger min PS3 som Blu-ray afspiller, men det kan da ikke være rigtigt at jeg ikke kan bruge en rigtig afspiller eller er "tvunget" til at købe en nyere...

Mvh Martin
Senest rettet af rodgaard 6. maj 2017, 22:21, rettet i alt 2 gange.
Af persen61
#251082
Prøv når du har sat Blu-ray afspiller til, og gå ind i indstillinger på Tv'et
Om der ikke et sted hvor du kan vælge imellem forskellige HDMI profiler.
Prøv dem alle og check så om der ikke kommer lyd på :-)
Der er ikke noget galt med din afspiller.
Har du checket under lyd at lydindstillingen står til AVC og ikke tv ?
Af rodgaard
#251267
Har prøvet at nulstille min receiver, er lidt tilbage holdende med TV'et, da kalibreringen så ryger (kan selvfølgelig tastes ind igen).

Kan ikke umiddelbart finde HDMI profiler, men man kan konfigurere Simplink (CEC) profiler til de enkelte enheder, hvor jeg har prøvet lidt forskelligt. Men man skulle jo syntes når den rigtige er der (producent, det er ikke ned i model detalje), at det så skulle virke med den...
> Har du checket under lyd at lydindstillingen står til AVC og ikke tv ?
Hvis du mener ARC, så ja det står til ARC. Problemet er jo heller ikke at få lyden til receiveren fra TV'et til reveiveren, men fra Blu-ray til receiveren.
Af FAllanBruun
#251269
Du skal kun forbinde dit tv til receiveren (via HDMI port 2) alle de andre afspillere skal du forbinde direkte til dit tv. Systemet finder så selv ud af at sende signalerne igennem receiveren også
Af Supergris
#251274
FAllanBruun, det normale er, at forbinde alle enheder til receiveren og så tilslutte receiveren til tvet med ét HDMI-kabel.
Hvis man gerne vil have mulighed for tv-lyd gennem receiveren, vælges HDMI-indgang 2, på dette tv, da det har mulighed for ARC.

Alt dette burde dog ikke have indflydelse på det omtalte problem, og det giver absolut ingen mening; dog er der én ting, der falder mig for øje!
Jeg kan se, din ellers fine Blu-ray afspiller har 2 stk. HDMI-udgange.
Har du forsøgt med begge?
#251280
Hej, jeg har prøvet noget lignende har samme TV og næsten samme forstærker. Mit problem kom efter opdatering af TV'et. Jeg snakkede med LG support, og de sagde nulstil tv. Heldigvis havde jeg alle indstillinger dokumenteret, og lyden kom tilbage efter det.
Af FAllanBruun
#251304
Supergris skrev:FAllanBruun, det normale er, at forbinde alle enheder til receiveren og så tilslutte receiveren til tvet med ét HDMI-kabel.
Hvis man gerne vil have mulighed for tv-lyd gennem receiveren, vælges HDMI-indgang 2, på dette tv, da det har mulighed for ARC.

Alt dette burde dog ikke have indflydelse på det omtalte problem, og det giver absolut ingen mening; dog er der én ting, der falder mig for øje!
Jeg kan se, din ellers fine Blu-ray afspiller har 2 stk. HDMI-udgange.
Har du forsøgt med begge?
Har dog alligevel kablet op som jeg beskriver. Både tv-boks, blueray og Appletv og så kabel til receiver og det virker :-)
Af Supergris
#251320
Det gør det ikke altid, da ikke alle tv er i stand til, at køre passthrough, så du går i mange tilfælde glip af flere lydformater (DTS, DTS HD-MA, Dolby TrueHD, Atmos mm.), så du vil ofte kun kunne køre stereo, hvilket jo ikke er meningen.
Desuden er det som regel væsentligt nemmere, at komme til tilslutningerne på sin receiver, end på sit tv, og det er da rart, at kunne nøjes med ét kabel hvor alle kilder bliver ført igennem, end et helt virvar bag tvet.

Hvis receiveren har en bedre scaler end tvet, går du også glip af, at kunne bruge denne...

Der er nok en grund til, de bliver kaldt "AV-receivere" (audio, video).
Af FAllanBruun
#251321
Supergris skrev:Det gør det ikke altid, da ikke alle tv er i stand til, at køre passthrough, så du går i mange tilfælde glip af flere lydformater (DTS, DTS HD-MA, Dolby TrueHD, Atmos mm.), så du vil ofte kun kunne køre stereo, hvilket jo ikke er meningen.
Desuden er det som regel væsentligt nemmere, at komme til tilslutningerne på sin receiver, end på sit tv, og det er da rart, at kunne nøjes med ét kabel hvor alle kilder bliver ført igennem, end et helt virvar bag tvet.

Hvis receiveren har en bedre scaler end tvet, går du også glip af, at kunne bruge denne...

Der er nok en grund til, de bliver kaldt "AV-receivere" (audio, video).
Der er sørme da også passthrough på det LGB6V han omtaler. Man skal da noget længere ned på skalaen, før man finder nyere tv der ikke har passthrough
Af rodgaard
#251339
FAllanBruun skrev: Der er sørme da også passthrough på det LGB6V han omtaler. Man skal da noget længere ned på skalaen, før man finder nyere tv der ikke har passthrough
Den har bestemt passtrough, men ARC/optisk kan ikke klare HD formater som DTS HD master (det er test med blu-ray i TV'et og er også en generel begrænsning for teknologien, af hvad jeg kan læse mig til).
ThomasRasmussen skrev:Hej, jeg har prøvet noget lignende har samme TV og næsten samme forstærker. Mit problem kom efter opdatering af TV'et. Jeg snakkede med LG support, og de sagde nulstil tv. Heldigvis havde jeg alle indstillinger dokumenteret, og lyden kom tilbage efter det.
Har nu prøvet at resette/nulstille uden at det har afhjælpet problemet :( Billede men ingen lyd fra blu-ray, lyden kommer igen når jeg slukker TV'et. Og det er med Simplink og ARC slået fra.
LG support har tilbudt at sende en tekniker ud, som jeg tror jeg vil benyttet mig af.
Af rodgaard
#251351
Tak til Supergris:
Supergris skrev: Alt dette burde dog ikke have indflydelse på det omtalte problem, og det giver absolut ingen mening; dog er der én ting, der falder mig for øje!
Jeg kan se, din ellers fine Blu-ray afspiller har 2 stk. HDMI-udgange.
Har du forsøgt med begge?
Ville egentlig også selv have prøvet det andet HDMI output, men det gav simpelthen ikke mening at det ikke skulle virke med det primære HDMI output ;;) Efter forsøg med HDMI2 (sekundær) så er der nu både billede og lyd :D O_O :D