Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dampi
#250897
Hello folks! Jeg har brug for et nyt tv og jeg fatter hat og brille af alt det der står :/ Mangler et tv til Xbox scorpio som kommer til at spille på 4k tv men mit tv er langt fra 4k så har været inde og kigge lidt her og der og fundet SONY KD55XD7005BAEP 55" LED TV som har 4K/UHD, HDR og 200Hz Motionflow.
Men har en ven i England som siger jeg skal købe et med 1200 Mhz i stedet? og jeg er ret så lost..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250902
Scorpio kommer til at understøtte HDMI2.1 og det er der ingen TV med endnu.

Frekvensen er pt. irrelevant til Xbox og spilkonsoller. Det er kun i det tilfælde at skærmen kan modtage og behandle HFR materiale, men som nævnt, så er der ingen der kan det endnu. Så din ven tager fejl.

Jeg synes det er for tidligt at se på TV til Scorpio. Vent til den er klar.
Af JakobFisker
#250904
Vent til efter Scorpio er kommet, eller til de første fjernsyn med HDMI 2.1 er kommet.

De vil nemlig understøtte Game mode VRR. Og det er vildt.

Game Mode VRR features variable refresh rate, which enables a 3D graphics processor to display the image at the moment it is rendered for more fluid and better detailed gameplay, and for reducing or eliminating lag, stutter, and frame tearing.

Kilde: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/
Af JHN
#250912
Hej.

Jeg regnede faktisk med, at jeg ville købe en Xbox Scorpio eller Playstation 4 Pro samt TV og rat og pedaler til januar 2018. Men jeg har besluttet at bruge mine penge på noget mere fornuftigt. Så det bliver nok tidligst i 2019, at jeg køber TV samt en af de 2 konsoller. Det nye Tv skal være på soveværelset og skal være målrettet spil. Da jeg jo kun ønsker cirka 40 tommers TV, har jeg overvejet at købe et af de nuværende eller kommende Full HD TV med HDR.

Både Playstation 4 Pro og den kommende Xbox SCorpio har vist indstillinger, hvor man kan vælge noget i retning af 4K eller Full HD, mange eller færre billeder pr sekund og lidt eller meget detaljegrad på billedet. Ingen af disse konsoller er vistnok kraftige nok til at have både 4K, mange billeder pr sekund og høj detaljegrad.

Derfor virker det smart i mine øjne, at jeg fravælger 4K og et 4K TV og istedet satser på Full HD. Dette gør jo muligvis, at konsollen har kræfter til overs til både mange billeder pr sekund og til høj detaljegrad. Så hvis jeg kan få et Full HD TV med HDR, som giver mange billeder pr sekund, er det vel bedre end at købe et 4K TV til min kommende konsol. Jeg vil jo kun have et lille 40 tommers Tv og her er 4K jo ikke nødvendig.

Hvad mener I andre ? Vil det i mit tilfælde være lige så godt med et Full HD TV som et 4K tv til min kommende konsol ?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Ejer af et 40 tommers Full HD TV
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250918
Men 1080p og HDR er heller ikke noget du kan få i en fladskærm i dag, så det kan du også godt skyde en hvid pil efter. Du skal op i 4K før de har HDR. Og selv da, så skal du op i de helt store modeller før HDR er noget værd.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#250922
For at få det meste ud af spilkonsoller som PS4 Pro og Xbox Scorpio, så synes jeg personligt, at man skal prioritere en tv-skærm med ordentlig HDR. Det giver ret meget til spiloplevelsen.

Her synes jeg ikke, at skærme såsom Sony XD7005 kan være med.
Af JHN
#250935
Hej.

Tak for jeres svar.

Som sagt er jeg kun til "små" TV på cirka 40 tommer. Og da jeg kun vil bruge cirka 10.000 kr til min kommende "spillebule" på soveværelset, har jeg ikke råd til et alt for dyrt TV. Der skal jo være råd til både Xbox Scorpio eller Playstation 4 Pro og rat og pedaler samt eventuelt en kalibrering, hvis jeg ikke kan klare dette selv.

Derfor er jeg ikke på kig efter et stort og dyrt 4K TV med god HDR. Jeg må nøjes med et TV med "dårlig" HDR, som jeg plejer at kalde HDR Light.

Mig bekendt sender Sony i år 3 FULL HD TV med HDR og 2 HD Ready med HDR på markedet her i 2017. Derfor skrev jeg i starten af februar til Sony DK med over 10 spørgsmål om dette. De kunne endnu ikke svare på spørgsmålene, men jeg skulle vende tilbage.

Det kunne være utrolig sejt, hvis Flatpanels vil teste det bedste af disse 3 Full HD TV med HDR. Men måske er jeg den eneste person i Danmark, der synes, at det ville være sejt med sådan en test. :-)

Kærlig hilsen Jan
Af HrSoegaard
#250938
Vil nuværende tv understøtte eller kunne opdateres til Game mode VRR HDMI 2.1 ?

Står selv og er meget tæt på at købe et Sony XE9005 55", men bruger mit tv 85% af tiden til Xbox One S lige pt, så vil ikke smide 14k efter noget der er træls om et år. :D