Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af FAllanBruun
#250829
Skulle have mig en ny fladskærm, og har et par år gået og skelet noget til OLED skærmene. Men da jeg begyndte at læse mere detaljeret om OLED skærmene og læste nogle af de ting der var skrevet her inde, så blev jeg lidt bekymret for, om der var lys nok i skærmen.
Så kom Samsung med deres QLED og jeg tænkte det var sagen, masser af nits på skærmen. Købte et på Bilka.dk (55" Pris 20 kg). Og der var også et rigtig godt billede, med masser af power på både farver og lys. Meen! Alt som var direkte fokus og sendt/optaget i høj opløsning var fantastisk, men det som ikke var i fokus på billedet eller som ikke var i høj opløsning var noget ringe og levede slet ikke op til mine forventninger til et TV til den pris. Desuden var jeg heller ikke særlig vild med den lille "innovative" fjernbetjening :) og brugerfladen i det hele taget. Tilbage med det.

Så prøvede jeg et LG OLED55B6V (13 Kg) i Elgiganten. Det er jo et meget højt besunget TV. Og lige fra starten var jeg vild med det. Brugerfladen passede mig fint og billedet var fantastisk. Meen! Der manglede bare lige det der lys (nits) Og selv jeg prøvede at rode lidt med indstillingerne, så manglede der lige det sidste. Jeg vil bare ikke til at sidde og se vinter OL her til vinter hvor de kører i grå sne. Tilbage med det.
Redningen var så LGOLED55B7V. Elgiganten I Viby ved Århus havde et eneste eksemplar og det har jeg købt. Sikke et billede. Der er fuld smæk på det hele. Både lys. farver, kontraster og selvfølgelig sortniveauet.
Der er ikke helt så meget power på lys og farver som på QLED, men der er rigeligt.
Ved godt at 30.000 er mange penge for et TV, men er det ikke også fordi vi har vennet os til at fladskærme næsten ikke koster noget. Da mine forældre købte deres første farve tv i 1978 kostede det 10.000 kr. Desuden regner jeg også med, at jeg har en fladsærm, som kan være med i mange år fremover.
Nå jeg kunne skrive meget mere om mine erfaringer med de 3 skærme. Min opfordring til alle der skal købe nyt. Få skærmen hjem i stuen. Prøv det af et par dage, inden i bestemmer jer.
Af Hbar
#250830
Muligt jeg bare havde vænnet mig til mit gamle LG LCD med egde belysning, men jeg købte B6 og der er så meget power på lyset at det især med HDR på Netflix nærmest skal have solbriller på for at læse underteksterne i hvid, da det føles som at kigge ind i en lommelygte. Så forestiller mig at B7 lige har de 25% ekstra. Men til dagligt kører jeg skærmen på 65% af OLED lys (100% ved HDR) og der er stadig langt mere gang i lyset end på mit gamle LG LCD fjernsyn. Men godt du er glad for det, OLED er så lækkert et billede og den dybe sort er så lækker.
Af PeterD
#250831
Så overordnet kan man sige:

OLED slå Samsungs"QLED" på:

Evnen til at vise farven sort.

Gengive når ting går hurtigt i film og sport.

Betragtningsvinkler.

(Ofte) Bedre pris.

Så hvorfor bruge tid på Samsungs teknik?

Well..Farverne er måske mere klare og Burn in er vel næppe et tema.

Et LED med HDR kan vise en lysstyrke på 453 cd/m2.

Et QLED med HDR kommer op på
359 CD/M2.

Et LG OLED med HDR når helt op på
601 CD/M2.

Det kan være Samsung kan bruge deres teknik til reklameskilte?

http://www.rtings.com/tv/reviews/by-typ ... led-vs-led
Af Hbar
#250832
"Gengive når ting går hurtigt i film og sport."
Jeg tror ikke du kan bruge denne på OLED, da måden en skærm opdateres er anderledes på et OLED end på LCD skærme. Noget med at på OLED ændre pixel ikke farve før der er noget nyt i billedet som angiver at den skal skifte. På LCD bliver der indsat sorte billeder, som er med til at "rense" det billede øjene har på nethinden og derfor få vi en oplevelse af at bevægelser er bedre. Tror det er derfor nogen oplever og bliver irreteret af micro-shutter på OLED, mens andre ikke ser det. Personligt synes jeg ikke motion på mit OLED er dårligere eller anderledes end på mit Gamle LG LCD fra 2011. Men lige på det punkt er vi meget forskellige i hvad vi oplever som et godt billede.
Af Hbar
#250833
Derudover mener jeg også at QLED topmodeller kan ramme 1500 og 2000 nits. De nyeste OLED kan kun ramme 1000 nits. Så tror stadig du kan få mere drøn på farverne på et QLED. Det er især vigtigt i HDR.
Af bromberg
#250834
Hvis b7 har leveret tilfredsstillende, så er der noget indstillinger i b6 der er fucket op.
Div reviews taler netop om en minimal forskel på de to modeller imellem.
Jeg har aldrig forstået debatten om manglende lys på b6.
I den debat fremstår den skærm som værende direkte mørk og dermed kun egner sig til brug i studie og lignende.
Det er mig en gåde - jeg bruger det i en stue med massiv lys indfald og det er markant bedre end div Panasonic plasma. Div lcd følger det bestemt med på også - ja kort sagt, jeg forstår det ikke
Af Hbar
#250835
Jeg kan skrue så højt op for lyset på mit B6 at jeg kniber øjnene sammen, selv ved 65% lyser det godt op, selv i dagslys.
Af bromberg
#250836
Hbar skrev:Jeg kan skrue så højt op for lyset på mit B6 at jeg kniber øjnene sammen, selv ved 65% lyser det godt op, selv i dagslys.
Ja jeg vil også mene jeg kan få mere lys på end hvad rart er. Nogle hdr scener skærer nærmest i øjnene jo:)
Af PeterD
#250840
Hbar skrev:Derudover mener jeg også at QLED topmodeller kan ramme 1500 og 2000 nits. De nyeste OLED kan kun ramme 1000 nits. Så tror stadig du kan få mere drøn på farverne på et QLED. Det er især vigtigt i HDR.
Bliver spændende når der kommer nogle videoer hvor man sammenligner skærmene OLED-QLED side-om-side..Og nogle priser på vidunderne.
Af Simon R.
#250842
Ved ikke om B7 virkelig har meget mere lys, men det lyder da lovende, hvis det er tilfældet.

Og uanset at I påstår, at I "skal knibe øjnene sammen" etc., så er det et faktum at når B6 skal vise en mere eller mindre 100% hvid/meget lys blå skærm, så bliver lysstyrken sat kraftigt ned pga. ABL systemet, som åbenbart er nødvendigt for at skåne skærmen. En helt hvid skærm er temmelig lysegrå, og det sker ikke på LCD. Til gengæld har LCD så så mange andre skavanker, så jeg foretrækker klart OLED's få problemer...:)

Glæder mig til at se om B7 er forbedret på det punkt. ABL skulle også være lavet noget om, så måske er det ikke længere så voldsomt, der bliver skruet ned.
Af Hbar
#250843
Tror grunden til at der er et ABL system er 2 grunde.

1) Der udvikles nok for meget varme på et for tyndt display til at den kan komme af med varmen ved fuld nits på samtlige dioder.
2) Det vil kræve en del større strømforsyning, hvis den i meget få tilfælde skal peak med fuld knald på alle dioder.

Hvilken af en overstående der er grunden ved jeg ikke, men sikkert en blanding mellem at spare på en større strømforsyning og varme udvikling. Det sælger ikke så godt hvis hele bagsiden er en stor alu-køleplade. :)