Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bo.andersen
#250730
Jeg undre mig lidt over hvilken betydning response time har. Egentlig er det mest interessant i forhold til konsoller og tv'et. De fleste konsoller benytter sig af 30fps, så vidt jeg husker.

Tager vi udgangspunkt i testen fra Philips POS901 http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1488783227, så er der angivet at den kører med en repsonse time (input lag - hvis det er det samme?) på 59 ms i game mode. Hvilket giver mulighed for en opdatering af billeder på 1/0,059 = 16,94 fps.

Hvordan hænger det sammen?

Til sammenligning vil en gaming monitor der kører 144hz/fps skulle have en response tid på under 1/144 = 0,0069 (7 ms).

Er det korrekt forstået...?, dvs. at spil nærmest vil være umulige at spille på TV, men det er ikke tilfældet, i realiteten kan man godt spille på de fleste tv. Så noget må være galt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250731
  • Responstid er den tid det tager at skifte fra én farve til en anden. På OLED er den nærmest 0 og på LCD ligger det typisk omkring 8-15 ms. Højere tal vil give mere anledning til slør.
  • Input lag er den tid det tager fra signalet at rejse fra din spilkonsol til det vises på skærmen. Dvs. det kan omsættes til den forsinkelse der er mellem din controller og dét du ser på skærmen. Dette tal er meget afhængigt af hvor meget billedbehandling der er slået til. Højere tal vil give større forsinkelse på billedet.
  • Opdateringsfrekvensen angiver hvor mange gange pr. sekund skærmen kan modtage signal fra spilkonsollen, dvs. hvor mange ægte billeder den kan forsynes med pr. sekund. Dette tal er låst til 60 Hz på de fleste TV indtil nu. Tallet har ikke noget til fælles med de øvrige mål.
Som du kan se, så er de tre ting SLET ikke det samme. De har nærmest intet at gøre med hinanden.