Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af FAllanBruun
#250164
Overvejer at købe et OLED tv. Men hvorfor skulle man vælge OLED frem for f.eks. Panasonics DX900
Flemming
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#250165
OLED:
Perfekt sort niveau grundet pixel præcis styring af lyset, da skærmen blot "slukker" de pixels som skal være sorte.
Det gør at baggrundslys ikke slipper igennem der hvor det ikke skal.

Bredere betragtningsvinkler end LCD paneler.

DX900:
Højere lysstyrke end OLED hvilket især kan ses ved visning af HDR materiale.
På trods af at det er en LCD skærm så er DX900 og Sony ZD9 klart de bedste LCD skærme tilgængelige lige nu.
Dog vil OLED stadig vinde på sortniveau, styring af lyset og betragtningsvinkler.

Jeg ville anbefale dig at vælge en OLED.
Af Kaktus-burger
#250169
Medmindre du sidder i et drivhus, så tror jeg ikke du vil mangle lysstyrke med de nuværende OLED-modeller.

De ringe betragtningsvinkler som DX900 har, gør at jeg personligt ikke vil have den i min stue. Og så er den egentlig bare for dyr.
Af Kaktus-burger
#250171
FAllanBruun skrev:OLED er kommet tættere på :-)
Under alle omstændigheder skal du selv ud og kigge på skærmene. Eller bedre endnu: prøve dem hjemme hos dig selv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250176
I min mening er der ikke megen diskussion om hvilken af de to man bør vælge. Jeg antager, at det er E6 du overvejer vs. DX900? Sonys A1 udkommer senere og kunne være en stærk konkurrent til E6/E7.
Af Martin Sjøstrand
#250180
Torben Rasmussen skrev:Sonys A1 udkommer senere og kunne være en stærk konkurrent til E6/E7.
Den er vel lige så meget en konkurrent til B7, C7 eller G7? Jeg er så forvirret over deres nye line-up, altså det der med at der angiveligt ikke er forskel i billedkvalitet. Har jeg forstået det rigtigt, at det eneste der adskiller alle deres 7-modeller, er designet (og lyd)?

Fordi så hedder det vel bare at A1 er kunne være en konkurrent til ALLE LG´s 2017 OLED, hvorimod E6 adskiller sig ved at den har 3D (Jeg bander stadig over at skulle stå i det dilemma om jeg skal springe på en E6 mens jeg kan, for at få 3D, eller vente på nye og bedre OLED ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250181
Ja, det er lidt en spøjs måde der differentieres mellem modellerne lige nu, men der er jo nok ikke så mange forskellige paneler at vælge mellem ;) Og så er det begrænset hvor man kan lave en forskel da alle modellerne jo ligger i premium-segmentet.
Af FAllanBruun
#250187
Torben Rasmussen skrev:I min mening er der ikke megen diskussion om hvilken af de to man bør vælge. Jeg antager, at det er E6 du overvejer vs. DX900? Sonys A1 udkommer senere og kunne være en stærk konkurrent til E6/E7.
Har set at EG har et OLED55B6V 13.000, men er det allerede et forældet tv
Af KBW
#250194
Men den afgørende forskel var mellem 2015-modellerede og dem fra 2016. Fra 2016 og frem er kvaliteten i orden. Det et muligt 2017-modellerne er marginalt bedre, til gengæld for du historiens bedste 3D med 2016-modellerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250200
B6 er en 2016-model og er på ingen måde forældet. LG understøtter allerede Dolby Vision, så de er på HDR-siden foran flere af konkurrenterne. Processoren er dog ikke så kraftig som E6 eller C6.
Af KejserdrengH
#250202
Jeg købte oled b6, og billedet var overlegent led/lcd indtil jeg så skikonkurrencer, hvor hele skærmen skal lyse kraftigt op, men hvor lg oled, automatisk dimmede billedet kraftigt ned.
Så man ikke få begge dele endnu dvs. total sort og et meget lyst billede over hele skærmen med 2016 oled, det bliver der rettet op på i oled 2017.
Sony's led/lcd derimod kan ikke matche oled's sorthed, klarhed, og kontrast, men kan være mere lyst som tv, hvis hele skærmen skal lyse op og er på det ene punkt bedre end oled.