Debat og r√•d om tv-sk√¶rme. Alt hvad der handler om k√łb og brug af fladsk√¶rms-tv
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Af Mfede
#247647 Den f√łrste anmeldelse jeg har set af Q7 kan l√¶ses her: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q7f
Det er godt nok ikke, hvad Samsung selv har lagt op til ift. betragtningsvinkler.
Derudover kan sk√¶rmen heller ikke levere lys nok ift. hvad den burde. Rtings k√łber selv sk√¶rmene og tester dem, s√• de modtager ikke testeksemplarer. Denne gang har de endda k√łbt to og ingen af dem lever op til specifikationerne, hvilket Samsung nu unders√łger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#247648 Det jeg så på CES var ellers ret lovende hvad angår betragtningsvinkler. Allerede dengang gik snakken på messen dog, at så snart lysstyrken faldt, påvirkede det betragtningsvinklerne synligt. Jeg så kun de officielle opstillinger, hvor der var fuld knald på billedet.
Af Mfede
#247650 Og det var jo den generelle melding hele vejen rundt, at betragtningsvinklerne så meget bedre ud. Hvis det kun er med fuld knald på billedet, falder det jo ret meget til jorden.
Ved I hvornår I får en Samsung-skærm på testbænken?
Personligt synes jeg ogs√• det er foruroligende, at Samsung har sendt sk√¶rme p√• gaden, som ikke opfylder specifikationerne hvad ang√•r nits. Sp√łrgsm√•let er om det kan l√łses med en softwareopdatering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#247653 Det kan ikke vare længe, da skærmene jo begynder at ankomme på paller her i slut marts / start april.

Mht. nits, s√• skal man huske p√•, at sk√¶rmene er kantbelyst. Nu ved jeg ikke pr√¶cis, hvordan Rtings m√•ler (l√¶s hvilke testm√łnstre), men senere i 2016 blev det klart, at de 1000+ nits p√• sidste √•rs modeller godt kunne opn√•s p√• testbilleder, men meget sj√¶ldent i praksis. LED-belysningen bruger en boost-funktion, hvor effekt boostes ind i kredsl√łbet. Boost har dog en opvarmningstid, stabilisation og nedk√łlingstid. I praksis kan faserne m√•les i sekunder og f.eks. en stor eksplosion i en filmscene er for kort til at faserne kan k√łres igennem efter hensigten. Vi m√• se om de har f√•et l√łst dette p√• 2017-modellerne. Hvis Rtings bruger testm√łnstre, der ikke er "godkendt" af UHD Alliance (som Samsung jo selv st√•r bag), s√• ser m√•lingerne for mig ikke helt sk√¶ve ud.

Jeg tror, at det var nogle polske medier, som sent i 2016 viste, at KS7000/KS8005 meget sj√¶ldent n√•ede over 500 nits i praksis. Testm√łnstre var en anden historie.
Af JHN
#247658 Hej .

Tak for link til spændende test .

Er cd pr. Kvadratmeter det samme som nits ?

Rasmus . Jeg vil helst have, at I tester topmodel Q9 frem for q7 og q8 . Det kan nemlig være utrolig spændende at se hvordan topmodellen klarer sig i forhold til OLED .

Som jeg har skrevet f√łr vil det overraske mig meget, hvis samsung ikke kommer med en q10, der er bagbelyst .

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Af JHN
#247659 Hej .

Tak for link til spændende test .

Er cd pr. Kvadratmeter det samme som nits ?

Rasmus . Jeg vil helst have, at I tester topmodel Q9 frem for q7 og q8 . Det kan nemlig være utrolig spændende at se hvordan topmodellen klarer sig i forhold til OLED .

Som jeg har skrevet f√łr vil det overraske mig meget, hvis samsung ikke kommer med en q10, der er bagbelyst .

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247664 Ja, cd/m2 er det samme som nits.
Af Mfede
Rasmus Larsen skrev:Det kan ikke vare længe, da skærmene jo begynder at ankomme på paller her i slut marts / start april.

Mht. nits, s√• skal man huske p√•, at sk√¶rmene er kantbelyst. Nu ved jeg ikke pr√¶cis, hvordan Rtings m√•ler (l√¶s hvilke testm√łnstre), men senere i 2016 blev det klart, at de 1000+ nits p√• sidste √•rs modeller godt kunne opn√•s p√• testbilleder, men meget sj√¶ldent i praksis. LED-belysningen bruger en boost-funktion, hvor effekt boostes ind i kredsl√łbet. Boost har dog en opvarmningstid, stabilisation og nedk√łlingstid. I praksis kan faserne m√•les i sekunder og f.eks. en stor eksplosion i en filmscene er for kort til at faserne kan k√łres igennem efter hensigten. Vi m√• se om de har f√•et l√łst dette p√• 2017-modellerne. Hvis Rtings bruger testm√łnstre, der ikke er "godkendt" af UHD Alliance (som Samsung jo selv st√•r bag), s√• ser m√•lingerne for mig ikke helt sk√¶ve ud.

Jeg tror, at det var nogle polske medier, som sent i 2016 viste, at KS7000/KS8005 meget sj√¶ldent n√•ede over 500 nits i praksis. Testm√łnstre var en anden historie.

Rtings har haft Samsung-folk ude at kigge på de to skærme, som har anerkendt resultaterne: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsun ... tion_20292
"We invited Samsung's engineers to our lab in Montreal. They confirmed the validity of our measurements of peak brightness on our two units using their equipment. They commented that peak brightness measurements are lower than specification, the Q7 should reach 1000 nits while viewing HDR in Movie mode. They are investigating the issue."

Sammenligner man med Rtings test a KS8000 (dvs. KS7005 i DK) kan man også se, at der er noget helt galt: http://www.rtings.com/tv/tests/picture- ... brightness
Af Grandahl
#247673 Hvis de her oplysninger der viser d√•rligere tal og dermed d√•rligere billede end det Samsung selv oplyser.. S√• m√• det da alt andet end lige fort√¶lle at Samsung f√łler sig presset ift. De √łvrige producenter.

Falsk varebetegelse er der da ingen der gider, lad os se.
Af JHN
#247723 Hej Rasmus .

Jeg blev meget overrasket over det, som du skriver i dit indl√¶g. HDR og de mange nits ved maksimal lysstyrke finder √•benbart f√łrst sted efter en relativ lang periode ved visse tv !!!! Korte eksplosioner og lys ved korte skudsalver kan s√• ikke g√łre gavn af alle de mange nits. Det synes jeg er et k√¶mpe problem . Det m√• v√¶re irriterende ved b√•de film og ved spil.

Gælder dette problem både ved LCD og ved OLED ?

For et stykke tid siden sendte jeg mange sp√łrgsm√•l til Sony ang√•ende deres Full HD TV med HDR . Mon de kan svare p√• om disse tv har ovenn√¶vnte problem ?

Kærlig hilsen Jan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247788 De nævner ikke rigtig om der er en fordel mht betragtningsvinkler
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#248669 Ja, det st√•r i konklusionen. De n√¶vner bare ikke noget om det i br√łdteksten, s√• det kan jeg ikke bruge til ret meget. Der er jo netop arbejdet med betragtingsvinklerne p√• Q-modellerne, s√• det er lidt synd, at man ikke gider g√łre mere ud af det i en anmeldelse.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JHN skrev:Gælder dette problem både ved LCD og ved OLED ?

For et stykke tid siden sendte jeg mange sp√łrgsm√•l til Sony ang√•ende deres Full HD TV med HDR . Mon de kan svare p√• om disse tv har ovenn√¶vnte problem ?

Det gælder som udgangspunkt kun for kantbelyste LCD-modeller. LCD-tv med lysdioder bag LCD-panelet har hurtigere og mere præcis styring af lyset. OLED styrer som bekendt lyset i hver pixel og kan reagere ekstremt hurtigt på input.

Sonys HD-sk√¶rme med HDR t√łr jeg ikke sige noget om endnu, da jeg ikke har sat mig ind i pr√¶cis hvordan de har implementeret det :)