Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Chilip
#254225
intentus skrev:PS: Mit eget bud ville være 15K for en E6V-udstillingsmodel (jeg mindes Power havde E6V til 20K i foråret)...eller kunne man reelt argumentere for at "prutte sig" længere ned? :o (FYI: Der skal i hvert fald ét OLED med tilbage over Langelandsfærgen så vi ikke har kørt forgæves O_O).
Hvad fik du det forhandlet ned til? Kunne evt. godt være interesseret i et af de andre hvis prisen er god... ;) Trænger til at få en stører afløser for mit 55LM860 og har en pæn samling 3D-skiver efterhånden.

Var der noget BurnIn eller andet som man lige skal være opmærksom på?
Brugeravatar
Af bbplayer
#254315
Måske giv trådstarter alligevel tomhændet hjem , hvis prisen nu ikke kom ned på det ønsket niveau. Eller så røg tråden ud af synsfeltet på skærmen :)
Af lennon
#254318
I forrige lørdag var det ingenlunde på tale,at den lokale Elgigant ville sælge 65" E6 som demo . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#254320
intentus skrev:Hvad ville give I give for et E6V, der har været brugt som udstillingsmodel? Der er pt kun 3 tilbage hos Elgiganten, og jeg har booket det sidste i det ene varehus til afhentning i morgen. De 2 andre er også udstillingsmodeller, dog i hvert sit varehus. Jeg vil (naturligvis) ikke give deres aktuelle 25K-pris for en udstillingsmodel...så desperat er jeg nu ikke for at få den pt sidste LG-model med 3D-kompatibilitet. :p

Det skal siges, at jeg tager skridtet fra et Pana VT60-plasma, som jeg har været godt tilfreds med siden slut-2013, især efter min kalibrering, som jeg i sin tid beskrev i detaljer på Flatpanels her. Jeg blev gevaldigt træt af noget burn-in på mit plasma (TV2-logo + TV2 News-nyhedsbanner!), selvom jeg har passet MEGET på med netop dette (åbenbart ikke nok).

Imøseser input til et fornuftigt nedslag i pris for en E6V-udstillingsmodel, tak. :)
Det var ikke trådstarter men dig som skulle købe demo model, hvad fik du prisen ned til?
Brugeravatar
Af intentus
#254327
@ bbplayer

Var det dig, der var sælgeren i butikken? :p Mht. endeligt prisnedslag vil jeg nøjes med at sige, at jeg var for optimistisk, og at din estimering var spot-on :)

Han var ikke til at "skyde igennem". Det virkede til, at de havde en fast demopris uden at kunne/ville/måtte gå under den pris. Jeg blev derfor mest målrettet omkring et par andre ting, der ville afgøre evt køb: ingen ridser, ingen synlig burn-in. Umiddelbart spottede jeg ingen af delene, men sidstnævnte burde jeg have været lidt mere OBS på. Jeg først opdagede først tv'ets indbyggede grå-mønster dagen efter købet :((

Vi burde nok have fyldt vores maver med et eller andet for at undgå lavt blodsukker, inden vi gik ind i butikken efter en længere køretur (inkl færgeoverfart) O-O

Så fokus endte på at ville spare i hvert fald nogle tusind kr som minimum (sælger påstod deres E6V havde kørt i 8 mdr). Endte med at smutte med skærmen og køre på en McDonalds, hvorefter det gik op for os, at de glemte at vedlægge fjernbetjeningen i emballagen (som de heldigvis havde stående), der hang ved deres udstillingsstand, så vi kørte tilbage O_O ...opdagede dagen efter at den lille (slanke) fjernbetjening også manglede ::l

Det kan ske, at jeg fortryder at have tilføjet deres 3 års tryghedsaftale, men det kan jo gøres indenfor 14 dage...

@Bond

Elgiganten havde på købsdagen 3 stk E6V-demoer tilbage og kun i Jylland. Vi kørte til den nærmeste herfra (den næste var ca 90 min længere væk, men den var vi kørt hen til, hvis skærmen havde mærbare ridser + burn-in).

Jeg er på vej til at maile en klage til dem over et par ting (manglende fjernbetjening + vægbeslag - dog tilbudt til halv pris - der ikke passer til E6V!)

@Torben

Mit sidste forsøg på et prisnedslag var faktisk i den retning (20K)...endte lidt over.

En demomodel komplet blottet for burn-in er vel urealistisk? Tjekkede ved 30IRE...ikke helt fri for burn-in, men ikke noget, jeg har bemærket før eller under 4-5 timers Netflix (Ozark i Ultra HD). Har kun haft E6V i en 3 dages tid, så det er vel næppe opstået i det tidsrum, men jeg har hver dag rodet rundt i menuerne for at kalibrere det i ISF Ekspert Lys og Mørk (dog endnu ikke med min Colormunki på IRE-niveau - kun lidt justering af Luminance ved 5IRE med 5-10 ryk for at fjerne black crush) :o

Det kræver en del tilvænning ikke at kunne køre panelstøjfjerneren direkte på skærmen ligesom på mit VT60-plasma...på E6V skal skærmen ligefrem slukkes, så støjfjerneren kan køre i 1 time?! ;;)

@ Chilip

22K (på tom mave :p). Jeg gik også efter det her pga. 3D-samlingen. Var nødt til at vente (desværre for længe) med købet, indtil budgettet kunne klare det. Rodede lidt med 3D-justeringer (dybde/synsvinkel) til Avatar i går og blev stort set fri for crosstalk (uden pt at tage højde for undertekster), men det afhænger også af siddeposition, og hvor højt E6V er placeret, er min umiddelbare opfattelse (hvis på en væg det skal det nok vinkles lidt nedad). Ift. 3D på mit VT60, hvor 3D kan være anstrengende at se på, var det som om, jeg langt om længe fik oplevet 3D, som det bør opleves i hjemmet (mindre anstrengende enkelt set, selvom det trættede øjnene at sidde og rode med 3D-justeringer - jeg ser først Avatar helt igennem, når jeg er færdig med kalibrering :)).

Noget andet...

Kan nogen ellers anbefale et ideelt E6V-vægbeslag inkl. hældning?

LG angiver specifikt OTW420B til E6V, men det ser ikke (længere) ud til at lagerføres hos forhandlere i landet :(( Er dog i tvivl om et vægbeslag vil ruinere 3D-oplevelsen mht. seerpositionering. Det Elgiganten gav mig med (Arkitect ASTVMA14V) til halv pris kan jeg simpelthen ikke se, hvordan det skal kunne passe bag på E6V ;;) ...og det har ingen hældningsfunktion, men da smart med indbygget vaterpas...
Af simon.hansen
#254328
Hvis jeg ud over at se film spiller en del Fifa17 på min PS4, skal jeg så købe 65e6v eller 65b7v.. har den gamle model hurtigere processer til spil end den nyeste billige model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254333
Hvis man vil sælge et TV med burnin, så mener jeg ikke at 3000 kr i afslag er fair. Jeg ville forvente, at den var clean hvis jeg skulle købe. Men hvis du føler du har gjort en god handel, så er det jo ikke min hysteriske tilgang til emnet der skal gøre rønnebærrene sure ;-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#254335
@intentus
Tillykke med den nye skærm. Jeg er lidt enig med Torben her, det er lidt surt at du kun sparer nogle tusind, hvis du må hjem og fjerne skader på skærmen, som dog nok kan vaskes men alligevel skulle til. Du lyder dog som du skriver, at du så det hjemme, så det er måske som det er, når du erfarer problemet hjemme.
Den tynde flade remote er dog rimelig lækker ;) Har selv købt en til mit C6 for ca. 350 ekstra og den er det hele værd.
Og så er McD da også en god måde at slutte af på, godt det ikke var Burgerking du måtte indfinde dig med der ;)
Brugeravatar
Af intentus
#254339
@Torben

Jeg er som udgangspunkt enig, og burnin + pixelfejl er jo ikke dækket af garantien her (ikke Elgigantens i hvert fald). Jeg ved så ikke, hvor åbne Elgiganten ville være over for et revurderet prisnedslag efter selve købet, eller om man kan argumentere for dette (at de gav mig et inkompatibelt vægopslag og glemte at vedlægge den lille fjernbetjening er den største irritation lige nu !:( ). Men jeg sejlede + kørte ikke i alt 180 km for at forvente en totalt burn-in-fri E6V-demomodel. Der var dog intet synligt TV2-logo eller en TV2 News-banner på kanalerne som på mit gamle VT60-plasma. Så dét jo altid noget :D

Har nu kørt den indbyggede panelstøjfjerner et par gange, men de samme "efterladenskaber" er fortsat på skærmen, så de må være opstået over den 8 mdr tv-kørsel i selve butikken ::l Jeg ved ikke, hvor effektiv autofunktionen "Skærmskift" er til at fjerne panelstøj, men nogen på avsforum påstår, at man bør sætte sin lid mere til den og ikke køre den manuelle funktion så ofte (hvad argumentet er for det, ved jeg pt ikke).

Men mit "burn-in" ligner måske nærmere noget vertikal/horisontal banding, som LG's OLEDs kan lide under (svjv)?

(billede vedhæftet i stedet)

@bbplayer

Mange tak! Jeg fortryder absolut ikke skiftet, men "sejler" lidt rundt i menuerne, der kræver tilvænning efter at have haft to Pana-TV i en 8 års tid :s Jeg kunne forstå på vedlagte LG-papirer til min E6V-demomodel, at den tynde/slanke remote burde følge med, så det er lidt æv, at den mangler :l (det gjorde de to 3D-briller til gengæld ikke, men kunne godt bruge 1 ekstra!).

Jeg siger også tak til McD for at få blodsukkeret op igen efter turen i Elgiganten, der var noget udmarvende på tom mave :p

EDIT: Nyt, mere eksakt billede taget (E6V kan ikke vise IRE30-grå-mønsteret uden menuvisningen nede til venstre, ser det ud til)
Vedhæftede filer
Burn-in-tjek af LG OLED E6V-demomodel (kørt ca 8 mdr i butik) med indbygget grå-mønster IRE30
Burn-in-tjek af LG OLED E6V-demomodel (kørt ca 8 mdr i butik) med indbygget grå-mønster IRE30
DSC_6822x.jpg (849.84 KiB) Vist 6982 gange
Senest rettet af intentus 24. jul 2017, 01:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af intentus
#254341
Tilføjelse til ovenstående vedhæftede billede: Det er næppe bare mig, men vil en eller anden lige bekræfte, at der er en "grønlig plamage" centralt i billedet? Hvad kan være årsagen til dette?! Jeg tjekkede lige grå-mønsteret på min E6V-skærm igen, og det er i selve billedet og ikke forårsaget af lyset i stuen (der blev dæmpet, da jeg tog billedet). Det ligner ikke normal burn-in...eller? O-O Jeg understregede til sælgeren i Elgiganten, at der IKKE måtte være mærkbar burn-in eller anden defekt i billedet. Jeg fik at vide, at det var der ikke, og jeg kunne heller ikke selv se nogen defekt i butikken (men jo ikke ligefrem ideelle forhold til at tjekke den slags dér).
Brugeravatar
Af intentus
#254345
Jeg har i Photoshop fremhævet mellemtonen på billedet ovenfor for at tydeliggøre den "grønne plamage" i IRE30-grå-mønsteret på mit "nye" E6V...kan det her kaldes for burn-in eller noget andet, og er det en normal ting med LG OLEDs, som har kørt i længere tid?? O-O
Vedhæftede filer
DSC_6822xx.jpg
DSC_6822xx.jpg (900.62 KiB) Vist 6979 gange
Brugeravatar
Af Chilip
#254355
intentus skrev:
@ Chilip

22K (på tom mave :p). Jeg gik også efter det her pga. 3D-samlingen. Var nødt til at vente (desværre for længe) med købet, indtil budgettet kunne klare det. Rodede lidt med 3D-justeringer (dybde/synsvinkel) til Avatar i går og blev stort set fri for crosstalk (uden pt at tage højde for undertekster), men det afhænger også af siddeposition, og hvor højt E6V er placeret, er min umiddelbare opfattelse (hvis på en væg det skal det nok vinkles lidt nedad). Ift. 3D på mit VT60, hvor 3D kan være anstrengende at se på, var det som om, jeg langt om længe fik oplevet 3D, som det bør opleves i hjemmet (mindre anstrengende enkelt set, selvom det trættede øjnene at sidde og rode med 3D-justeringer - jeg ser først Avatar helt igennem, når jeg er færdig med kalibrering :)).
Tak for uddybende tilbagemelding! 8-)
Jeg må indrømme jeg ikke er villig til at give over 20K for en demo med div. skavanker... ;;) er nok enig med Torben i dette.

Jeg er lidt skuffet over at høre 3D afhænger af siddepositionen foran skærmen. Det problem har jeg ikke på mit gamle LM860 - der er 3D fint bare men er mindst 1 meter væk fra skærmen. Dette gælder også om man sidder eller står og hvor som helst i stuen man befinder sig.

Må overveje om jeg vil gå på kompromis med billedkvaliteten for at få 3D. Elgigantens tilbud på 60UH850V til 6999,- eller 65UH950V (hvis den kunne komme lidt tættere på de 10K) vil være en forbedring i f.h.t. mit LM860. Det ville være en midlertidig opgradering indtil OLED er kommet ned i pris - selvom jeg så nok må undvære 3D til den tid... :(