Debat og r√•d om tv-sk√¶rme. Alt hvad der handler om k√łb og brug af fladsk√¶rms-tv
Brugeravatar
Af andreaskoch
#247341 H√•ber p√• lidt afklaring p√• trods af at jeg har gennems√łgt internettet for svar. Jeg f√łler ikke jeg er blevet markant klogere...

Jeg har i lang tid, som i virkelig lang tid, kigget og savlet over LG's E6V i 65", men den slags koster penge - mange penge.
Det f√łrte mig videre til B6V, som et billigere alternativ, men nu har jeg efterh√•nden trukket sp√¶ndingen i s√• lang tid, at k√¶resten er ved at hive h√•ret af sig selv og priserne har udlignet sig i en grad, som jeg ikke havde forventet.

Jeg er i en vis forstand total gr√łn n√•r det kommer til TV n√łrderi og jeg bruger den meste tid, s√•fremt det er muligt for k√¶restens bes√¶ttelse med 'Grey's hvide verden' og 'CSI', p√• at spille PS4 og se en god film fra tid til anden.

Er der markant forskel på B6V og E6V og hvad pokker skal jeg vælge!? Jeg bemærker siden her anbefaler E6V til spilkonsoller, men er B6V dårligere til denne opgave?

Håber på lidt input, inden jeg går ud og sætter husholdningsbudgettet under pres ;;)
Af Beckham
#247342 Lige her og nu er E6 nok bedst til gaming, da den har et klart laver input lag. I USA har man fixet input lag på B6 også, men den update er ikke kommet her i EU endnu. Den har været temmelig mange måneder undervejs, så ved ikke lige hvornår vi kan forvente at opdateringen kommer.

Ellers skulle der vist ikke være den store forskel på billedkvaliteten sådan generelt set. E6 har dog en anden billedprocessor og nogle mener at det godt kan ses i billedkvaliteten. Har ikke selv haft mulighed for at se E6 i aktion. På B6 var jeg dog ikke voldsom imponeret af dens evner i forhold opskaleringen af HD tv kanaler til 4K.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
andreaskoch skrev: men nu har jeg efterhånden trukket spændingen i så lang tid, at kæresten er ved at hive håret af sig selv og priserne har udlignet sig i en grad, som jeg ikke havde forventet.

Den kender jeg. Konen er også nået til det punkt hvor hun har givet lov til at pengene skydes efter OLED, hvis hun så bare kan få fred ;)

Der er noget forskel i fjernbetjeningen ogs√•, hvor jeg personligt er noget mere hooket p√• E6'erens model. Dertil har E6 lidt flere kr√¶fter under hjelmen, hvilket kan m√¶rkes n√•r du √•bner menuer mv. under HDR-afvikling. Og s√• kan E6 jo vise 3D s√• ikke et √łje er t√łrt (undtaget dem der er udenfor sweetspot). Lyden i E6 er ogs√• bedre end i B6, men uanset hvad, s√• ville jeg nok k√łbe en soundbar, s√• det er der jo bedre r√•d til ved k√łb af B6.

Selv ville jeg kun g√• efter E6, da udseendet tiltaler mig en del mere, men rent billedm√¶ssigt b√łr du kunne opn√• det samme resultat efter en kalibrering. Der er lidt divergerende meninger om hvorvidt sl√łr er anderledes p√• de to - den vil jeg lade st√• for jeg kan ikke svare p√• det.
Af Beckham
#247345 Du skal nok også overveje om OLED er pengene værd til dine\jeres behov. For selvom E6 er faldet meget, så koster den jo stadigvæk en god portion monetos. Jeg har også kigget på OLED, men har nok konkluderet det nok er lidt overkill til mine behov som primært består af sport\fodbold og lidt PS4 gaming. Til Greys Hvide Verden og CSI er OLED måske lidt overkill...;-)
Af Hbar
#247347 Jeg fik mit 65" B6 for 1¬Ĺ uge siden og jeg fortryder det ikke et sekund. Havde et LG fjernsyn 55" fra 2011.

Lyden i B6 er h√łrt v√¶re, godt v√¶re der ikke er bund, men til alle andre programmer end Xfaktor og Talent programmer med sang, hvor et tilsluttet anl√¶g vil g√łre det bedre.

Det som t√¶ller h√łjt for mig er den dybe sort, mange serier f√•r en helt nyt dimension n√•r en dunkel scene med fakler og lav belysning pludseligt har omr√•der med helt sort og ikke en kedelige gr√•. Der er bare mere dynamik og kontrast i billederne.

Det er rigtig at fjernbetjeningen til B6 mangler lidt knapper, men du kan evt. supplere den med en universal fjernbetjening som kan kodes direkte fra fjernsynet.

Jeg kommer ikke til skifte tilbage til LCD fjernsyn igen, da de lige meget hvad de kalder dem og g√łr ved dem aldrig f√•r s√• god kontrast som et OLED.
Af kruga
#247403 Nu har jeg haft en b6v hjemme i 1,5 uge som jeg leverede tilbage(pga powers kundeservice). Har nu haft et e6v da det dukkede op til 20000 og da det kostede det samme valgte jeg det fordi jeg helst ville have haft det fra starten og havde sagt maks på 20000 kr.

Begge 65 tommer.
Indstillinger på b6v fundet på nettet.
Indstillinger på e6v var kalibreret fra elgiganten.

Det jeg godt kan lide ved e6v:
Designet. Synes bare det ser ud til at være bedre kvalitet og kan bedre lide designet. (Smagssag i know) men synes bare det emmer af kvalitet og ser rigtig godt ud på væggen.

Billede kvalitet er den samme. MEN jeg synes motion problemerne er mindre. Om det er pga signal, indstillinger eller en anden processor ved jeg ikke. Jeg f√łler det er v√¶sentligt mindre panorering problemer.

3d det er sgu meget godt. Men ville ikke betale ekstra for det. Men angry birds s√• ungerne og jeg med stor forn√łjelse i 3d.

Kan ikke umiddelbart mærke forskel på menuen.

Lyden fra tvet. Har normalvis altid anl√¶gget sl√•et til. Men det jeg har h√łrt fra tvet er rigtig godt.

Fjernbetjening meget flottere ved e6v(også er der 2). Men synes faktisk b6v fjernbetjening lagde bedre i hånden.

Det er sådan kort det jeg har bemærket i egen stue.
Brugeravatar
Af claussor
#247405 Har haft B6V 65" i en måned og stod i samme situaton - E6V vs B6V...

Fjernbetjeningen ER bedre til E6V, men begge er "#¤"¤ elendige i forhold til et plain simple Panasonic Plasma fx. Man skal trykke og trykke for at nå frem til ting.

Derudover er menuen frygtelig langsom på B6V. Tager 3-4 sekunder at komme ind i indstillinger (den tænker).

Billedet er sublimt. Intet over og intet ved siden af. Synes virkelig mit gamle plasma er godt, men det er bare sl√•et her. Motion er hvor det hele halter. Er ikke imponeret. Visse ting ser rigtig fin ud uden trumotion og andet hakker helt helt sindssygt. Det er ting man f√łrst finder ud af efter noget brug. Amazon Prime -> The Grand Tour uden trumotion p√• 3-4 stykker ser simpelthen forf√¶rdeligt ud fx.

Jeg synes lyden er ganske fin p√• B6V - skal jeg have bedre lyd t√¶nder jeg anl√¶g - jeg synes ikke soundbaren p√• E6V er god nok n√•r det skal v√¶re "alvor". Sidst men ikke mindst, s√• er design smag og behag - jeg bryder mig personligt ikk om glaskanten p√• E6V - det bliver st√łrre og mere klodset i forhold til B6V.
Brugeravatar
Af claussor
#247408 Dertil skal siges - jeg er hamrende glad for mit tv :-) B6V / E6V - begge er helt fantastiske. Jeg tror ikke noget TV er perfekt. Jeg overvejede meget at vente til 2017 og se hvad det byder p√•. Men til 20k for et supertv som B6V der tror jeg man kommer til at vente l√¶nge i 17 f√łr det bliver overg√•et.

Mit dr√łmmetv ville v√¶re et Panasonic / Sony / Philips OLED med Android platform. Jeg havde et 55" billigt Philips LED sidste √•r p√• mit kontor. Billedet var virkelig ikke imponerende, men Android TV var virkelig l√¶kkert og der var masser af imponerende n√łrdede indstillinger i Philips tv'et. Men igen. Til 20k lige nu, kan jeg ikke se hvad der er at t√¶nke over.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#247412 I relation til en af dine anker fra f√łr: Du kan vel ikke klandre fjernbetjeningen for, at der skal trykkes mange gange for at n√• ind til et menupunkt?
Brugeravatar
Af claussor
#247450 Jeg kan vel klandre LG? Eller? :-) Ved ikke hvordan jeg skal tolke sp√łrgsm√•let. Men min pointe er at fjernbetjening er direkte elendig i forhold til fx. en Panasonic. Den ligger rigtig godt i h√•nden - og rullehjulet er ret godt i forbindelse med at scrolle igennem kanaler, men det er nok ogs√• det.

Fravær af play, record, mv. er en katastrofe. Ingen info knap. Ingen TV knap (man skal ind i input for at komme i TV.

Noget andet er - og det er åbenbart gældende for LG 2016 TV (ret mig hvis jeg tager fejl) er at man ikke kan få noget info at vide omkring input. 24p, 1080p og sådan.
Af lennon
#247453 Tror Torben mener,at du blander kritik af brugerinterface og fjernbetjening sammen . Bemærk,at vi er mange,som er fuldstændig ligeglade med fjernbetjeningen,da vi under alle omstændigheder erstatter den med en universal . Hvorimod brugerinterfacet er lidt sværere,at erstatte . . . ;;)
Brugeravatar
Af claussor
#247457 Jeg kan godt se det, men på sin vis hænger de to ting sammen synes jeg. Fjernbetjeningen er jo styresystemets forlængede arm.

Kan godt være mange bruger universalfjernbetjening, men den er stadig en del af produktet, ikke desto mindre tror (og håber) jeg da at folk er enig i den er ret tæt på totalt dumpet (fjernbetjeningen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
claussor skrev:Jeg kan vel klandre LG? Eller? :-) Ved ikke hvordan jeg skal tolke sp√łrgsm√•let. Men min pointe er at fjernbetjening er direkte elendig i forhold til fx. en Panasonic. Den ligger rigtig godt i h√•nden - og rullehjulet er ret godt i forbindelse med at scrolle igennem kanaler, men det er nok ogs√• det.

Fravær af play, record, mv. er en katastrofe. Ingen info knap. Ingen TV knap (man skal ind i input for at komme i TV.

Noget andet er - og det er åbenbart gældende for LG 2016 TV (ret mig hvis jeg tager fejl) er at man ikke kan få noget info at vide omkring input. 24p, 1080p og sådan.

Det er nok et sp√łrgsm√•l om smag, for jeg synes Panas fjernbetjeninger er noget d√•rligere (med undtagelse af deres metal-version til high-end modellerne).

Et TV er efterhånden meget mere end et TV og jeg er langt mere tilhænger af Samsungs seneste remote, som er totalt blottet for knapper, end jeg er for Panas diametralt modsatte. Jeg bruger ikke primært mit TV som "TV skærm", så genveje til TV osv. har jeg ikke et problem med at skulle finde i en pop-up menu.

Panasonics remote ligner endvidere ikke noget jeg p√• nogen m√•de ville s√¶tte pris p√• at have liggende fremme, men det er igen et sp√łrgsm√•l om smag. I sidste ende er der slet ingen af producenternes fjernbetjeninger, som jeg ville gide bruge i det daglige, da de er alt for ringe kvalitet. Jeg bruger en Beo4 fra B&O til alt mit grej.
Af bromberg
#247467 Jeg er enig med Torben her. Den eneste Remote jeg har haft jeg var glad for (f√łr nu), er den til mit vt30. Der var gods i og en god f√łlelse i knappen ved tryk. Det samme kan ikke siges om deres standard, der har v√¶ret i brug i flere √•r bla p√• cx700.
Jeg syntes magic remoten ligger ret godt i h√•nden og er ret glad for mark√łren. Men en pause/play/rew/FF havde v√¶ret fint.
Den der er med til e6 er bestemt mere i min smag, men den måtte gerne have noget mere gods i sig..
Hvis man kunne stole på webos blev opdateret med apps fremover, gjorde jeg gerne b6 til min hub og skippede Harmony remoten. Men da atv4 stadig bruges flittigt, så forbliver den i mit setup
Brugeravatar
Af intentus
#254184 Hvad ville give I give for et E6V, der har været brugt som udstillingsmodel? Der er pt kun 3 tilbage hos Elgiganten, og jeg har booket det sidste i det ene varehus til afhentning i morgen. De 2 andre er også udstillingsmodeller, dog i hvert sit varehus. Jeg vil (naturligvis) ikke give deres aktuelle 25K-pris for en udstillingsmodel...så desperat er jeg nu ikke for at få den pt sidste LG-model med 3D-kompatibilitet. :p

Det skal siges, at jeg tager skridtet fra et Pana VT60-plasma, som jeg har været godt tilfreds med siden slut-2013, især efter min kalibrering, som jeg i sin tid beskrev i detaljer på Flatpanels her. Jeg blev gevaldigt træt af noget burn-in på mit plasma (TV2-logo + TV2 News-nyhedsbanner!), selvom jeg har passet MEGET på med netop dette (åbenbart ikke nok).

Im√łseser input til et fornuftigt nedslag i pris for en E6V-udstillingsmodel, tak. :)
Brugeravatar
Af intentus
#254185 PS: Mit eget bud ville v√¶re 15K for en E6V-udstillingsmodel (jeg mindes Power havde E6V til 20K i for√•ret)...eller kunne man reelt argumentere for at "prutte sig" l√¶ngere ned? :o (FYI: Der skal i hvert fald √©t OLED med tilbage over Langelandsf√¶rgen s√• vi ikke har k√łrt forg√¶ves O_O).
Brugeravatar
Af bbplayer
#254187 B6 ligger i nypris p√• 20k, har v√¶ret nede p√• 18k. E6 ligger p√• de ca. 25k fra ny. S√• ryger der vel 3-4 af i prisen for at v√¶re demo, og afh√¶ngig af stand og indpakning, og om de s√¶lger som nyt eller af de skriver demo model p√• regning, for s√• har den jo en mersalgs v√¶rdi for dig, hvis du s√¶lger igen, s√•dan rent vurderingsm√¶ssigt, pr√¶cis som du selv g√łr lige nu :)

10k skal du nok ikke regne med, det giver jo ikke mening at 10k slås af prisen fordi den står i butikken, det kunne jo lige så godt være en retur vare som de satte ned, og de trækker normalt kun 5-10% fra der, så det giver dig max. 2.500kr men jo, der kan så forhandles, tvivler dog på 10k.

Tror heller ikke du kan bruge power's åbnings tilbud til meget, for så ville min 55"C6 jo have været billigere generelt end de 12k den har ramt flere gange, når de solgte dem til 9700,- flere gange i åbningstilbud.

Så mit bud, max 4, måske 5k i nedslag hvis du er god til at prutte.
Brugeravatar
Af Bond
#254190 Jeg ved ikke om de stadig har en E6V 65 st√•ende i min lokale mutant i Holb√¶k, det havde de dog for 14 dage siden med et demo skilt p√• til 22k.. Men den sk√¶rm har alts√• s√• st√•et og k√łrt siden juli m√•ned sidste √•r, fra de √•bner til de lukker. G√•r udfra at de slukker sk√¶rmen n√•r de g√•r hjem, men s√• har den v√¶ret t√¶ndt ca. 10 timer om dagen. Jeg syns en rimelig pris m√• v√¶re omkring 15K baseret p√• at ny prisen senest var 25k. Jeg leder stadig efter en 77G6V til en rimelig pris ogs√• pga. 3D funktionen, men jeg tror jeg vil beholde min 65 E6V da den jo nok har st√łrre brugsv√¶rdi i sovev√¶relset end den enlige brugtpris. Mit er k√łbt tilbage i august 2016 og der var priserne lidt h√łjre end i dag
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254195 E6 har kunne k√łbes til 19.999 kr. tidligere som ny, s√• jeg ville som MINIMUM kr√¶ve, at den kom derned.

Dern√¶st s√• skal den v√¶re fuldst√¶ndig blottet for burn-in, hvilket jeg p√• det kraftigste vil anbefale dig at tjekke grundigt. Brug et 30% gr√•-m√łnster - der er et indbygget i sk√¶rmen, som kan aktiveres ved at g√• i indstillingsmenuen for den billedprofil TV'et benytter (skift den til ISF f√łrst), og find "Hvidbalance" i ekspert-menuen. Her g√•r du ind i "20-punkt" justeringen og s√¶tter "m√łnster" til "Ydre" (mener jeg... ellers er det "indre"). Det vil √¶ndre sk√¶rmbilledet til at vise det IRE-trin, du justerer, s√• d√©r skifter du blot til "30 IRE".