Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#247108
Helløw allesammen!

Tilbage efter 8 år uden et eneste indlæg, men dog lejlighedsvis læsning. Jeg beklager i forvejen for den måske lidt misvisende titel O-O

Det, jeg mener er, jeg som sådan allerede har taget stilling til hvilket nyt TV jeg gerne vil have, men at jeg er noget i tvivl om hvornår jeg vil få brug for visse af de især nyere funktioner.

For god ordens skyld: Jeg har et Samsung LE46F86BDX, der har snart 10 år på bagen og som der (7-9-13) aldrig har været nogle vanskeligheder med overhovedet. Det er der stadig ikke.

Jeg forventer egentlig at skifte inden for det næste halve år, vil helst ikke over ~10.000 kr. (jeg tvivler nyere tv holder lige så længe og lige så godt) og har set mig glad for især UE65KS8005, som jeg har set i butikken ved siden af KS7005 og KS9005. Det er ikke fordi jeg ikke er åben for andre mærker - har læst meget godt om LG B6 - jeg har blot særdeles gode erfaringer med Samsung, og prøver dem derfor gerne igen.

+ Buet vs fladt
Min første overvejelse gælder skærmdesignet. Jeg synes betragtningsvinklerne helt ude i kanterne svinder meget på KS9005 og samtidig har jeg hørt - fra en Samsung-kilde - at RMA-frekvensen på buede paneler hos dem er 'markant' højere end på flade. Kan nogen be- eller afkræfte?

+ 4K vs HD
Jeg ser uhyre sjældent content i 4K. Det er som regel bare 720p og nogle gange være 1080p. Derfor er tanken også om 4K er noget jeg får brug for i nærmeste fremtid? Hvornår kommer det næste offentlige signalskift, det bliver vel HEVC?

+ Twin tuner
Bare lige for at være sikker - den ekstra tuner bruges kun til TV-optagelser? Det er ikke en slags fremtidssikring? Jeg tænker her, at jeg med F86 har haft behov for ekstern MPEG4-boks siden sendesignalet skiftede over fra MPEG-2.

+ PQI
Er der nogen der har en slags tabel eller formel til at omregne CMR og motion rates til "faktisk" refresh rate? På 2015-modellerne var MR'en det dobbelte af refresh raten.. Har jeg læst!

Det var alt for nu. Tak til dem der nåede helt herned <3 <B
#247109
Hvilken størrelse TV vil du gerne have? Hvor langt sidder du fra TV'et?
Hvis du vil have 65", som du nævner, til maks. 10.000 er det bedste bud nok KS7005. De andre tror jeg ikke du får til den pris.

Jeg ville ikke personligt ikke købe en buet skærm. Desuden er det ikke rigtig et valg om du vil have en 4K-skærm eller ej. Det er kun de billigste/dårligste skærme, der er i dag kun er HD.
Twin tuner er kun optagelse mens du ser en anden kanal. Ikke noget med fremtidssikring.
Jeg ville ikke bruge tid på PQI, som blot er Samsungs marketingsgøgl. Læs i stedet anmeldelser.
#247118
Elmutanten har haft KS8005 til nedsat "køtilbud" ifm åbningerne af de nye butikker i Nykøbing og Sønderborg. Og man kan - selv om de er knap så fornøjede over det - nemt handle med personalet. Så jeg tripper lidt og håber de når en anelse længere ned på det næste halve år.

Billede

Anmeldelserne er for mig meget subjektive, derfor orienterer jeg mig ud fra marketinggøglet, som for det meste også er til at gennemskue, men jeg må nok bare google lidt mere.

Er der noget om at HD-content automatisk bliver opskaleret på en 4K-skærm og det ikke kan deaktiveres?

Hvorfor vil du personligt ikke købe en buet skærm?