Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#246803
Hej

Har købt et Samsung 40KU6075 her i går til brug som PC skærm, samt TV. Havde læst her på sitet at skærmen skulle være god til gaming og PC brug - andre sites bekræfter også dette.

Sætter skærmen til og konstaterer høj input lag. Ændrer til game mode, og det bliver markant bedre, men fortsat mærkbart lag (for mig). Når cursor rykkes rundt på desktop skøjter den lidt, og ved hurtige bevægelser står det klart at bevægelse af mus og cursor ikke virker "i sync". Da jeg bruger ca. 5 timer foran skærmen dagligt, og er vant til input lag under 10 ms, så må TVet desværre sendes retur. Det er egentligt ikke fordi jeg gamer meget, men når desktop cursor halter efter bevægelse, så kan jeg ikke bruge skærmen.

Det der virker lidt mærkeligt for mig, er at mit nuværende TV, som jeg benytter som PC skærm, et Sony KDL-32W4000 fra 2008, har input lag på 0-10ms (fra hvad jeg har kunnet læse mig til). På KDL-32W4000 virker bevægelse af mus og resulterende cursor bevægelse helt "i sync". Der er desuden ingen judder at se - judder er enormt tydeligt (for mig) på 40KU6075.

KDL-32W4000 Tv'et er som sagt fra 2008, men out-performer alle TV, der kan købes her 10 år efter, når det kommer til input lag(!?). Er der virkelig ikke sket mere på input lag fronten på 10 år? Hvornår tænker I der læser dette, at der sker noget?
#253675
@xenon
Fandt du en anden i samme størrelse?

Det er sgu lækkert når andre spørger om det man selv søger svar på ;) Havde kikket lidt tid på denne, til 3222,- i elgiganten men reviews som nævner lag, har den på 24ms . Det er jo iflg. trådstarter alt for meget.

Nu har power så en LG 43UJ630V til 3222,- denne weekend, synes dog 43" er lige (100cm) grænsen for en monitor?
De reviews som jeg finder er på 12ms på denne skærm, den har så IPS panel, og vil gerne have gode farver og fin sort, da brugen er kodning/grafik og når man sidder så tæt på, kan jeg blive bekymret for farver på IPS skærme.
Kalibrering så det optimale kan nås, er muligt, så spørgsmålet er om der virkelig skal ses på PC monitor og en meget højere pris for 40" UHD skærm? Jeg kan godt undvære hvis denne LG skærm ikke er det værd :)
Skærmen er denne: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-521497/
#253781
Jeg valgte at prøve den 43uj630v, og den virker egentlig rigtig godt på den stationære når man kører 2160p/60hz uden HDR aktiveret. Skal lige have fundet ud af styring af HDR i windows, da skærmen bliver meget mørk, når det aktiveres.

Mindre godt er nok, at firma maskine skal så også opgraderes, for den klarer kun 30hz i 2160p ;(
Med en scalering i windows 10 på 150% , som egentlig måske er lidt for meget, så virker det rigtig godt.
Eller også er jeg ikke kritisk nok :) Den skal over i gaming mode, før det kører rimelig ok.

Godt er vel at jeg sidder 80cm fra skærmen, så kan man godt overskue det selvom den virker mega.

Så ud og se efter ny pc, eller også må jeg bruge lidt mere strøm, og så bruge RemoteDesktop til firmamaskinen :)
#253785
Torben Rasmussen skrev:Før du giver PC'en al skylden: er du sikker på, at TVet understøtter 2160p i 4:4:4 på den port du bruger? LG er flink nok til at understøtte det på alle HDMI-porte i deres topmodeller, men jeg ved ikke om de mindre også gør det.
Den er helt sikkert, min bærbar er for gammel.

Jeg har prøvet forskellige porte, og de farve problemer med HDR i windows 10CU, er helt normalt. Der er masser af indlæg på nettet og at fejlen er sket efter windows 10 overtog styring af farvestyring Creators Update. Hvor HDR tidligere blev styret af Nvidia driver og virkede kun i spil og flere bekræfter det stadig virker, hvis man installerer en ældre driver.

Så om det er Nvidia eller MS som har et problem, har jeg ikke gennemskuet på de indlæg om problemet.

Nogle mener MS har problemer med HDR profilen og farvekonvertering, så derfor går det galt når man aktiverer det, og alt bliver rimelig mørkt, og desværre må man ikke vælge livlig eller andet, for så er post processing jo aktiveret og mus lagger og billeder hakker når man flytter rundt på dem.

hmmm, det er længe siden men måske skulle man forsøge at kalibere grå tone skala, og den vej få lysstyrken tilbage i HDR mode (+game)
#253811
Jeg har ikke prøvet den omtalte model. Men jeg sidder med et KS8005 som ikke har nogen som helst delay på musen, når jeg bruger mit mediecenter (med gamemode aktiv og trådløst tastatur/mus) og jeg er endda sart med hensyn til input lag. Cursor flytter sig uden delay. Har selv sendt en LG B6V retur grundet dette problem, hvor der var tydeligt delay uanset indstillinger. Er du sikker på det ikke er et andet problem?

Det Sony du nævner vil jeg tro har en gennemsnitlig input lag omkring de 12-15ms. Det nye du har købt, burde ligge omkring de 20ms. Musen burde føles i sync såfremt det er sat korrekt op.

Tvivler på ret mange TV'er (hvis nogen) er under 10ms input lag (Leo Bodnar tester). Man skal over i PC skærme hvis man virkelig er sart og selv disse har jo også input lag. Mener min 1440p/165Hz PC skærm er ~5ms input lag (ikke respons tid!)
Senest rettet af Lape 13. jul 2017, 12:17, rettet i alt 1 gang.