Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#246573
Jeg har reserveret et 55" LG OLED tv.

Har lige målt op i vores kommende stue, og fra væg til væg bliver der 5,30 meter, hvor sofa står op af den ene væg og tv op af modsatte.

Hvor stort TV vælges?

Fisker efter jeres erfaringer i praksis og ikke efter hvad alle mulige formler fortæller O_O
#246574
Der er 200 spørgsmål magen til, så læs dem også.
Du vil finde, at der er lidt "prestige" i at have det største svar, så der går inflation i det. Men det er jo det branchen lever af - forbrugere der, gennem bl.a. et forum som dette, opildner hinanden til at købe nyt.
Snakkede man ikke med hinanden om hvad der "godt", ville alle stadig være tilfredse med 32".

Jeg har samme afstand som dig, og har haft 32", 42" og nu 55".
#246576
Det blir du ked af. Ud fra Formel og praksis;). Jeg ville selv tage 65" velvidende om at der fint kunne bruges større.

Dengang tommelfinger reglen hed - stræk armen ud og knyt næven. Fylder den skærmbilledet ud, så passer tommeren.
Der havde jeg en. 50" på 5.50 meter. Jeg så INTET tv fra min sofa dengang, det var simpelthen for langt væk, selv til nyheder.
Jeg sad i sækstol 3 meter derfra istedet.
Senest rettet af bromberg 24. feb 2017, 18:30, rettet i alt 1 gang.
#246579
BrianH skrev:Der er 200 spørgsmål magen til, så læs dem også.
Du vil finde, at der er lidt "prestige" i at have det største svar, så der går inflation i det. Men det er jo det branchen lever af - forbrugere der, gennem bl.a. et forum som dette, opildner hinanden til at købe nyt.
Snakkede man ikke med hinanden om hvad der "godt", ville alle stadig være tilfredse med 32".

Jeg har samme afstand som dig, og har haft 32", 42" og nu 55".
Hold da fast en kedelig kommentar :o

Så hvis vi ikke havde forum som disse, så ville vi også være tilfredse med vores ASDL-forbindelser, så vi BÅDE kunne ringe og være på det dersens internet samtidigt, og ikke have brug for al den hastighed vi har i dag?

Det handler da ikke om hvad vi ville være tilfredse med hvis vi ikke vidste bedre.... det handler da om en bedre og flottere oplevelse. Jeg har også haft et 32" på 4 meters afstand, og i dag har jeg 63" på 3.5 meters afstand.... altså cirka 4 gange så stort skærm-areal på kortere afstand. Jeg ved da godt hvad der giver det flotteste og fedeste filmoplevelse.... og den mening har jeg skam selv dannet mig ;)

Du lyder ærlig talt som en der er træt af fremskridtet?
Senest rettet af Martin Sjøstrand 24. feb 2017, 18:36, rettet i alt 1 gang.
#246580
bromberg skrev: Dengang tommelfinger reglen hed - stræk armen ud og knyt næven. Fylder den skærmbilledet ud, så passer tommeren.
Jeg har ALDRIG fattet den "regel" :D

Så skulle man jo aldrig kunne gå i biffen, med mindre man sad på bagerste række, i den mindste sløje sal i Hubba Bubba-biografen ved Vesterport :D
#246585
Tak for dit sublime indspark, BrianH - altid skønt ;)

Desuden;
Det I skriver gør uden tvivl at jeg overvejer at annullere det 55".
Vi målte 5,30 meter op i butikken i dag, og jeg stod og lurede på det.
Konen syntes (selvfølgelig) at det var stort nok ;)
Jeg stod selv og var i tvivl, men fik oplyst at de selvfølgelig havde returret.
MEN ved returnering, så går pengene til den 4 årige tilvalgte forsikring vist tabt. Har fået opfattelsen af, at man blot får pengene retur for apparatet og intet andet. Og er dét tilfældet, så skal jeg ikke kvaje mig ved at få et 55" hjem i stuen. Tør sgu ik, for der er da en del der nu taler for fx 65".
Tænker lidt, at hellere ende op med et der er LIDT for stort, end et der er for lille.
#246586
EmilsFar skrev:Tak for dit sublime indspark, BrianH - altid skønt ;)

Desuden;
Det I skriver gør uden tvivl at jeg overvejer at annullere det 55".
Vi målte 5,30 meter op i butikken i dag, og jeg stod og lurede på det.
Konen syntes (selvfølgelig) at det var stort nok ;)
Jeg stod selv og var i tvivl, men fik oplyst at de selvfølgelig havde returret.
MEN ved returnering, så går pengene til den 4 årige tilvalgte forsikring vist tabt. Har fået opfattelsen af, at man blot får pengene retur for apparatet og intet andet. Og er dét tilfældet, så skal jeg ikke kvaje mig ved at få et 55" hjem i stuen. Tør sgu ik, for der er da en del der nu taler for fx 65".
Tænker lidt, at hellere ende op med et der er LIDT for stort, end et der er for lille.
Med 5.30 meter og 65" bliver det heller ikke for stort. Det må bare ikke blive mindre.:). Stor forskel.
Selv min helt og aldeles ligeglade frue ift lyd og billede ville syntes 50" på 5.30 meter var for småt og det siger altså ikke så lidt;).

Men go strategi lige at prøve afstanden af som minimum i en butik.
#246587
Martin Sjøstrand skrev:
bromberg skrev: Dengang tommelfinger reglen hed - stræk armen ud og knyt næven. Fylder den skærmbilledet ud, så passer tommeren.
Jeg har ALDRIG fattet den "regel" :D

Så skulle man jo aldrig kunne gå i biffen, med mindre man sad på bagerste række, i den mindste sløje sal i Hubba Bubba-biografen ved Vesterport :D
Sagde heller aldrig noget om at jeg var enig;), men det var lidt her man fik "nok". Det var også dengang 32" kostede ca 13-15.000kr og en storskærm vel var 42".
Så udvalget var ikke til mere og deraf heller ej et behov:).
Mht biffen var det jo også her en stor del af oplevelsen lå - netop det store lærred. Det er også røget ind i dagligstuen ligesom lyden er det.
Mange tager da idag heller ikke i bio for den oplevelse alene(jeg nyder det nu stadig), men ligeså meget for "turen", ja nogle vil endda påstå de salte popcorn alene kan gøre det;b..
#246590
Mht den valgte forsikring, så er jeg ikke fuldstændig enig.
Første tv jeg købte, med fuld forsikring, var i 09, med en 5årig forsikring.
Gav 11.000 for pågældende Philips 42".
Fik 8.500 retur i februar 2013, da pågældende blev dømt totalskadet. Noget med skygger i venstre og højre side af billedet.
Købte nyt 55" Philips i februar 2013, for 13.200, sammen med en 5årig forsikring.
Dét apparat er så lige blevet totalskadet nu, og jeg har fået 9777kr ud fra forsikringen, at købe nyt tv for.
Første tv var hos Expert - andet tv var hos Fona (som Elgiganten så overtog eventuelle klagesager for, da Fona gik konkurs) - og kommende tv som sagt hos Elgiganten. Så de ska være meget anderledes hos Elgiganten, før det ikke kan svare sig, tænker jeg.
Alternativt skulle jeg nu ha hevet næsten 12.000 op af egen lomme (+ forsikring på ca 1700, for 4år)
Så er det nu engang meget rart at have de 9777 fra forsikringen, at bygge videre på :)