Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#246716
Udgangssignalet på hovedtelefonerne er nok volumenreguleret, så den kan styres med remoten, men det er jeg ret sikker på, at SPDIF-udgangen IKKE er. Dvs. du får max. output altid når du bruger den optiske udgang. På visse TV kan du justere om udgangen skal være volumenreguleret eller stå til MAX altid (Sony eksempelvis). Steen6400 foreslog dig at bruge SPDIF og jeg ville blot pointere, at du nok ville få maksimalt skrald på sub'en i dét tilfælde.
Af Dare_Devil
#246719
Du kan prøve følgende:

1) Tilslutte høretelefoner til hovedtelefon indgangen og tjekke, at du kan benytte dem samtidig med tv'ets højttalere, samt at volumen justeres sammen med tv'et.
2) Anskaffe dig en aktiv sub, der har mulighed for tilslutning med 2 x RCA (ikke LFE tilslutning). Den skal så tilkobles med Jack -> 2 x RCA kabel.
3) Efter tilslutning vælger du en passende cross over frekvens (hvis sub er meget tæt på tv'et, kan du sætte den højt; prøv dig frem). Herefter kalibrerer du subwooferen ved hjælp af en mic (brug telefon + app) således, at frekvensgangen ved cross over bliver nogenlunde kontinuert.

Såfremt (1) går i orden burde det virke, men lydkvaliteten bliver ikke optimal. Men hvis du er tilfreds med lyden nu (ud over bunden) er det nok OK. Du bør overveje at køb sub fra en forhandler, der tager den retur, hvis du ikke er tilfreds med resultatet, fx hififreaks.
Af steen6400
#246733
Torben Rasmussen skrev:Ja, men det giver dig stadig ikke volumenkontrol over udgangen. Problemet er jo, at der er fuld knald på udgangen og så skal sub justeres med en anden remote og vil dermed nærmest altid være forkert volumen.
I menuen kan man sætte intern og optisk op samtidig og det giver da kun mening hvis de følges ad.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#246737
Som jeg skriver, så er der nogle TV, som kan regulere SPDIF-udgangen og andre som ikke kan. Det plejer at være en option man skal slå til/fra for at det kan volumenreguleres. Jeg testede det ikke i sin tid, så det er blot noget man skal være OBS på.
Af MickDK
#246749
Torben Rasmussen skrev:Udgangssignalet på hovedtelefonerne er nok volumenreguleret, så den kan styres med remoten, men det er jeg ret sikker på, at SPDIF-udgangen IKKE er. Dvs. du får max. output altid når du bruger den optiske udgang. På visse TV kan du justere om udgangen skal være volumenreguleret eller stå til MAX altid (Sony eksempelvis). Steen6400 foreslog dig at bruge SPDIF og jeg ville blot pointere, at du nok ville få maksimalt skrald på sub'en i dét tilfælde.
Korrekt, men det var også derfor jeg specifikt nævnte headphone udgangen da jeg ved den kan volumenstyres. Med SPDIF er det nok en anden snak.