Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#246376
Hej Flatpanels

Jeg leder efter nyt tv til afløser for mit Panasonic TX-P10, købt tilbage til Vinter-OL i Vancouver, 2010. Desværre har jeg måttet indse, at min viden om tv og teknologien også sidst blev opdateret i 2010, så jeg er noget bagude fra start.

Til min store forundring har min bedre halvdel givet udtryk for, at 55”-området er okay at få ind i stuen. Så med forbehold for, at hun ombestemmer sig, så er det i 49”-55”-området, at jeg leder.
Jeg har til gengæld sagt ja til et nyt vitrine-skab, så budgettet til et tv er pt. omkring de 8000 kr.

(jeg kan så småt forstå, at det generelle prisleje ift. kvalitet er steget en smule siden, at jeg gav 4200 kr. for mit Panasonic.. Men det kan være en fejltolkning, som jeg har lavet på baggrund af min manglende viden)

OLED er ikke i mine overvejelser, det holder mit budget ikke til.

Samsuns UE55KS7005 ser ud til at være fremhævet både på Flatpanels og flere andre steder på nettet, som en model der kvalitets- og prismæssigt stemmer ret fint med hinanden. Et godt kvalitetsbillede til en fornuftig pris (er min opfattelse).

Elgiganten i denne uge UE55KS7005 på tilbud til 7777 kr. (og mens jeg skriver dette indlæg, så ser jeg, at HiFi-Klubben har det til 6999 kr, https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 5-suhd-tv/)

Tråden i http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... &start=100 har også været ret god. Nu er jeg i hvert fald ikke i tvivl om hvilke skruer, som jeg eventuel skal bruge til vægophæng :D

Vi leder efter et tv, der i hvert fald holder til de næste 2-4 års brug.

Vi sidder 3,20 til 3,40 meter fra skærmen og cirka lige for.

Indholdsmæssigt er vi streamende, Netflix/Viaplay/DR TV/Youtube, så intet tv-signal. Det meste video vil nok være 720p eller 1080p indtil videre, men 4K indenfor en overskuelig periode kan ikke afvises.

Er 7005’eren det perfekte match til budgettet og mit ønske om kvalitet eller er der også andre modeller, som jeg kan overveje at præsentere i hjemmet?

Hvilke forkortelser skal vores nye tv kunne præsentere? HDR, SUHD, 4K, IPS eller VA eller bare dem allesammen? (selvom nogle af dem sikkert udelukker hinanden)

Jeg kan forstå på forumet og Flatpanels anmeldelse, at HDR på 7005'eren ikke er verdens bedste, men jeg er endnu ikke på et niveau, hvor jeg helt forstår HDR's mulige betydning billedmæssigt.

Er 720p/1080p helt håbløst at se på en 4K-skærm? Jeg er ret sikker på, at jeg i Elgiganten kun har set 4K-billedmateriale på deres 4K-skærme.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig meget længere i mine overvejelser end jeg er nu, så jeg på et tidspunkt kan præsentere et eller flere forslag til den bedre halvdel til endelig godkendelse :)

Tak på forhånd,
#246385
Du kan sagtens snuppe KS7005, det er glimrende.

Sony er ikke helt oppe og ringe med deres skærme i år. Desværre. X8505B er udgået men gav meget for pengene.. Den bedste til jer er XD93, men den koster godt 10 K...I Elgiganten. Latterligt at den skal være så dyr.

Cinemagic har et 50" CX700 til 6000 Kr hvis du vil blive hos Panasonic.

http://www.cinemagic.dk/shop/outlet-pan ... 8272p.html

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1431343099

http://www.lydogbillede.dk/test/tv/55cx700/

DX700

http://www.whathifi.com/panasonic/tx-50dx700/review

Ligger på omkring de 6600 kr.

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3144993/TV ... ign-Priser

Sorry, hvis det bliver lidt langhåret og jeg har sikkert ikke formuleret det rigtigt men jeg prøver så håber du forstår lidt af det..

HDR: Giver lysere hvid og mørkere sort: Skelnes mellem "HDR procession" og mere farverig. Men flere ting skal være i spil. Udsendelsen skal være optaget i HDR, og udsendt i HDR før skærmen kan vise det. Hvis feks Kantbelyste skærme ikke har local dimming og ikke understøtter PQ formatet kan de ikke vise "ægte" HDR.
Bemærk at butikkerne og endda producenterne gerne "taler deres skærme op" (*Host* Samsung *Host*) men det er ofte i Topmodellerne den nyeste teknologi findes..

SUHD: 85% ren marketing fra Samsungs side. Det giver i sig selv ikke et "bedre billed" og spørgsmålet er om Samsung vil bruge det, når QLED kommer på markedet?

4K: Branchebetegnelse for producenterne af film. Mange af de dyrere skærme er vel 4K Certificerede
UHD: Betegnelse til forbrugerne og producenterne af tv for formatet af det den kan vise (En form for standardbetegnelse)

IPS: (Relativt) Dårligt sortniveau..Stor betragtningsvinkel. Hvis du sidder skævt for tvet kan du se mere af billedet.

VA: Bedste sortniveau, farver er typisk bedre?. (Relativ) Smal betragtningsvinkel. Dog nok til en 2 personers sofa og i sidder ligefor.

Puha..Det var sådan lidt overordnet. Måske er det nu endnu mere forvirrende..?
Senest rettet af PeterD 20. feb 2017, 23:39, rettet i alt 1 gang.
#246387
Personligt har jeg ikke noget større behov for at blive hos Panasonic. Hvis billede og budget når Nirvana hos Panasonic, så passer det mig fint, men sker det i stedet hos Samsung eller Sony, så må det være sådan :)

CX700 er 3D? Jeg havde egentlig ikke overvejet det aspekt, men det har heller ikke betydning.

Kan modellerne sammenlignes nogenlunde, altså Samsung og Panasonics? Der er tale om hhv 2016 og 2015-modeller, forstår jeg?

Til et prisleje på 6600, så kan det være, at jeg hælder til Samsung'en, men jeg skal ikke garantere, at min kæreste synes det samme.
#246388
Den bedste skærm/mest for pengene, lige pt. Er vel Samsungs KS modeller, med CX700 lige i hælene ser man på produktet. Prisen tæller så klart til KS fordel.

Iøvrigt: Sådan kan microstutter (måske) fjernes hvis det bliver et problem på KS modellerne:

https://youtu.be/JziPw42oNyE

Menerdet har aktiv 3D (som nu udfases så i princippet er det ligegyldigt)

Når dette er sagt. Havde jeg 10.000 Kr ( Og LG's OLED på Supertilbud var udsolgt) og kun fokuseret på billedoplevelsen havde jeg nok prøvet:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=SEM1

https://m.youtube.com/watch?v=56gptjVdLoU

PS. Det er KUN LG der indtil videre laver OLED skærme ( i hvertfald i butikkerne i DK) og kun i 55" og 65" tror jeg. OLED kan noget andet og bedre end mange af LCD/LED skærmene og minder måske lidt om plasma med dyb sort, hudtoner og farver som LED/LED ikke rigtig har kunnet matche indtil for ganske nylig.

Panasonic og Sony kommer også snart med deres OLED skærme (Panelet er stadig LG) og man må formode at det bliver til en noget højere pris en LG's egne..
#246390
Det er et godt tidspunkt at købe på, det er nu de forskellige tv er billigst inden de nye fremtræder i butikkerne..

Personligt ville jeg gå med KS7005. Til 7000kr for en 55" er det et sikkert value for money tv. Kan høre du har læst om det andre steder også, så behøver vel ikke nærmere introduktion..

Kan høre i bruger noget for noget hjemme hos jer, det kan jeg klart nikke genkendende til hos os :D
#246417
#2 - Tak for de korte forklaringer, det var meget dejligt ikke at skulle igennem længdevis af hjemmesider for en nogenlunde forståelse :)

Og bestemt ikke mere forvirret, tværtimod. Mine 2010-undersøgelser er så småt begyndt at vende tilbage i hukommelsen. Det er stadig forkortelser, som er vigtigt PR-mæssigt, blot nogle andre forkortelser end tilbage i 2010 fornemmer jeg.

SUHD er, hvis jeg forstår det ret, Samsungs high-end 4K-skærme fra 2015 og frem? Som nu lader til fra 2017-modellerne at blive afløst af QLED? Bare Samsung selv kan finde rundt i det.

Din kommentar med 3D var ift. Panasonics model, ikke?

Hvordan klarer 7005'eren "almindeligt" hd-materiale? Jeg synes, at de fleste kommenterer det meget pænt. Indtil videre, nok de næste par år, vil de fleste kilder vi ser fra nok være 720p eller 1080p, så det er sikkert godt at have i baghovedet.

Er HDR værd at tage alvorligt i betragtning ved valg af ny skærm? Det forekommer mig, at jeg i så fald bør gå op i producenternes absolutte high-end modeller. Der er jeg nok mere villig til at ofre Premium-HDR for et bedre forhold mellem pris og billedkvalitet.

Er plasma buzz/skinger lyd ved hvidt billede en ting, som kan opleves ved LED-skærme? Mit Panasonic er begyndt at pibe ret voldsomt, især ved hvidt billede, og det vil jeg helst gerne undgå at skulle bekymre mig om ved en ny skærm.

#5 - Jeg tænker også, at KS7005 pt. ligger i mit førerfelt. Virker som en yderst habil skærmkvalitet til en god pris.

Turen går dog til Elgiganten i morgen aften; jeg er ikke helt sikker på min kæreste er klar over, hvor stort 55" egentlig er. Så det er en "fremvisningstur" inden hun siger god for et køb. (vores nuværende Panasonic fungerer jo, desværre, stadig fint, så jeg skal også selv overtales til at bruge penge på en ny skærm)

Edit:
Det ser desværre ikke ud til, at skærmen er på tilbud hos Hifiklubben længere, så jeg kommer nok ikke under 7777 for en 7005. Æv! :D
#246434
Med jeres afstand til tv, er der mange der vælger 65" bare så i ikke tror at 55" er voldsomt..

Elgiganten vil sandsynligvis prøve at sælge jer et LG LCD tv, da det er almindelig kendt at de får provision af salget på dem.. De kan være aggressive, og direkte fejlagtige i deres udtalelser om andre skærme, for at få LG til fremstå i et godt lys.
#246438
steadi skrev:#

SUHD er, hvis jeg forstår det ret, Samsungs high-end 4K-skærme fra 2015 og frem? Som nu lader til fra 2017-modellerne at blive afløst af QLED? Bare Samsung selv kan finde rundt i det.

Hvordan klarer 7005'eren "almindeligt" hd-materiale? Jeg synes, at de fleste kommenterer det meget pænt. Indtil videre, nok de næste par år, vil de fleste kilder vi ser fra nok være 720p eller 1080p, så det er sikkert godt at have i baghovedet.

Er HDR værd at tage alvorligt i betragtning ved valg af ny skærm? Det forekommer mig, at jeg i så fald bør gå op i producenternes absolutte high-end modeller. Der er jeg nok mere villig til at ofre Premium-HDR for et bedre forhold mellem pris og billedkvalitet.
SUHD er reklame så det vil jeg ikke lægge for meget i. De andre producenter kan lave TV med præcis samme gode billed uden at kalde det SUHD..I bund og grund er det er LCD tv tilsat lidt markedsføringsglans.

QLED er noget andet og reel teknologi, så tak til Samsung for at forske i det.

Før fik Elgiganten provision for at sælge Samsung. Nu er det så LG..Gad vide hvornår det bliver japanernes tur? Når nej..Mon ikke det bliver kinesere om et par år! :D

KS er en glimrende skærm, hvor du skal give en del mere hos de andre producenter for at finde skærme der overgår KS. ( Måske XD93 til 2000 Kr mere? og langsomt nærmer vi os så OLED niveau)

Bare husk at tjekke KS' bagpanel og at lyshomoginiteten er perfekt og at billedet ikke hakker under sport (Nogle kan ikke se Stutter. Andre generes af det. Det er individuelt)
#246468
Grandahl skrev:Med jeres afstand til tv, er der mange der vælger 65" bare så i ikke tror at 55" er voldsomt..
55"'eren virkede ikke så voldsomt i Elgiganten i dag, men det er måske fordi, at den altid stod ved siden af 65" eller større :D

Mit fokus lå primært på KS7005'eren, men tog da også lige en gåtur blandt de andre skærme. Min kæreste faldt over en Sony X9005C, som var i restsalg til lige under 8000 kr. Jeg kan umiddelbart bare konstatere, at det lader til at være en 2015-model og 3D, så mit hjerte banker ikke voldsomt over det; er billedkvaliteten særligt meget bedre end KS'erne eller andre producenters modeller?

Ifølge Elgigant-herren, så var ingen af de signaler, som blev vist på KS7005'eren, som stod tændt, i højere end 720p-kvalitet. To overvejelser;
1) jeg var ret imponeret over kvaliteten af billedet, hvis det virkeligt "kun" var 720p
2) en af de viste videoer var netop en reklame for HDR, hvilket jeg synes virker mærkeligt, hvis den vises i en kvalitet under 4K? (ifølge den ansatte var det kun enkelte af modellerne hængende på væggen, som havde et 4K-signal)

Den ansatte forsøgte dog at overbevise os om, at det vigtigste ved de nye tv var om skærmen var 50 eller 100 hz. Jeg har ikke set noget om, at netop hz-aspektet skulle være af betydning stadig, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Jeg tænkte mere over om han var ved at henlede os mod et LG i stedet, men dog ikke :D

Jeg forstår, at KS7005'eren er 100hz; Skal jeg overhovedet tage det med i overvejelserne? Det skal primært anvendes til streaming, i meget begrænset omfang streaming af flow-tv på DR's kanaler.

Eksisterer der en LED-udgave af plasma-buzz? Vores Panasonic er begyndt at larme ret meget under brug, hvilket min kæreste meget gerne vil slippe for.
#246471
steadi skrev:
Grandahl skrev:Med jeres afstand til tv, er der mange der vælger 65" bare så i ikke tror at 55" er voldsomt..
55"'eren virkede ikke så voldsomt i Elgiganten i dag, men det er måske fordi, at den altid stod ved siden af 65" eller større :D

Mit fokus lå primært på KS7005'eren, men tog da også lige en gåtur blandt de andre skærme. Min kæreste faldt over en Sony X9005C, som var i restsalg til lige under 8000 kr. Jeg kan umiddelbart bare konstatere, at det lader til at være en 2015-model og 3D, så mit hjerte banker ikke voldsomt over det; er billedkvaliteten særligt meget bedre end KS'erne eller andre producenters modeller?
X90C er en IPS skærm med kantbelyst LCD.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1439546532

Måske er VA skærm med bagbelyst LCD bedre..?

LCD buzz Hmm. Nogle "kliklyde" har jeg hørt om..Og ved ikke hvor stabile Samsungs kondensatorer er...I kan jo prøve.

Sony laver også en XD9305, som før beskrevet..Desværre er prisen lidt ude i skoven..Hvis i kan presse den 2-3000K ned ved at rose sælgerens sko, dejlige stemme og smarte frisure så prøv det..Butikkerne tjener godt på naive kunder så de har råd til det...

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3141160/TV ... +55+xd9305
Senest rettet af PeterD 22. feb 2017, 21:39, rettet i alt 3 gange.
#246477
De bagbelyste skulle give et bedre fordelt lys over hele skærmen og dermed minimere risikoen for clouding bl.a.

Producenterne er bare stoppet med at lave de bagbelyste varianter, der er nogle enkelte i topmodellerne, men så er prisen der hvos man lige så godt kan købe OLED..

Så det er der ingen grund til at snakke om Peter
#246482
Mht. Plasma buzz, så bør du følge videoen her:

https://youtu.be/hq2SZI04Byg

Stram skruerne som vist i videoen og din buzz vil forhåbentlig blive reduceret med 90%. Det virkede for mig.

Du bør muligvis vente til efter indkøbet af dit nye tv, din bedre halvdel skulle nødig stille sig tilfreds med det gamle ;)