Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toshiba32
#246017
Jeg regner med at købe et nyt TV her i foråret 2017. Lige nu har jeg et Toshiba 32" tommer TV fra 2012, som jeg købte i 2013. Jeg vil dog gerne opgradere til noget større og bedre. Jeg tænkte på at købe nyt TV sidste år til 3-4k, men så besluttede jeg mig at vente et år og købe et til 6-6,5k. 49-50 er passende mener jeg, når jeg har 3,7 meter til skærmen.
Det TV skal kunne holde i 7-10 år.

Jeg har kigget på:
Samsung UE49KS7005
LG 49UH770V
LG 49UH850V - kan fås i Sverige til 6200 DKK
Sony KD-49XD8305

I må gerne komme med forslag til andre TV også. Smart TV er ikke så vigtigt, når det skal holde i 7-10 år. Det skal bruges til både HD og SD, men i fremtiden højst sandsynligt også 4K UHD og HDR. Jeg ser meget sport og få film. Nyheder ser jeg også, men det kan ethvert TV klare.
Af BrianH
#246020
Hvorfor skal det holde i 10 år? Lever du så ikke længere?

Og hvad er det der skal holde i 10 år? Skal det være så avanceret, at det stadig regnes som "up to date" om 10 år? Eller skal det bare kunne tændes, og vise Jes Dorph som pensionist i 4 stjerners middag?
Brugeravatar
Af hans123
#246022
Med siddeafstand på 3.7m. Passer fint 55". Og det er nok her de bedste tv kan findes.

En levetid på er langtid i dag.

Forvent ikke elektronikken holder og tv kanonkugle højst bruges som monitor til den tid

TV levetiden afhænger af udviklingen. Og den går stærkt
Af PeterD
#246027
Et TV der skal holde 10 år er nok tvivlsomt med den udvikling som vi er inde i.

Taler vi holdbarhedsmæssigt vil jeg nok kigge mere mod Sony, Panasonic måske LG end Samsung, men det er jo en diskussion vi har taget før...

Hvorfor: Fordi en del strømforsyninger har det med at sætte ud..

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... ssepladsen.

Omvendt har de gode priser og hvis du gør sælger opmærksom på dette via stempel og butiksunderskrift, kan du måske få det ombyttet (gratis?) når det ikke kan mere, HVIS du vil have det skal holde i 10+ år..

Jo billigere TV skal sælges til, jo billigere komponenter og større risiko for problemer med tiden.
Brugeravatar
Af edinger
#246031
Pioneer LX5090 har 10-års fødselsdag til næste år. Sådan en skærm er der flere, som stadig holder kørende.

Så hvis ellers man kan sætte sig ud over alskens marketinggøgl, og man i øvrigt kan undgå planned obsolescence, skulle det bestemt være muligt at have en skærm i 7-10 år.

Min egen (plasma)skærm er vel 8-9 år gammel.
Af Turbo
#246035
3,7 meter til TV fra sidde plads og 49-50" - du vil ikke kunne se forskel på 2k (1080) og 4k (2160). TV'et er for småt til den afstand hvis du skal kunne se forskel.

6-6,5k med mulighed for 4k HDR også. Det kan kun blive til et LCD uden zone styring.

Til 4k HDR er nok KS7005 den bedste af de 4.

Iflg. Torben har Sony'en nok det bedste motions system af de 4, men det kan ikke vise HDR pga. panelet er et 8 bit - det kan modtage et HDR signal f.eks. via HDMI porten.

Om det holder i 7-10 år kan kun tiden vise - ingen kan give dig en garanti på det.
Af Toshiba32
#246036
PeterD skrev:Et TV der skal holde 10 år er nok tvivlsomt med den udvikling som vi er inde i.

Taler vi holdbarhedsmæssigt vil jeg nok kigge mere mod Sony, Panasonic måske LG end Samsung, men det er jo en diskussion vi har taget før...

Hvorfor: Fordi en del strømforsyninger har det med at sætte ud..

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... ssepladsen.

Omvendt har de gode priser og hvis du gør sælger opmærksom på dette via stempel og butiksunderskrift, kan du måske få det ombyttet (gratis?) når det ikke kan mere, HVIS du vil have det skal holde i 10+ år..

Jo billigere TV skal sælges til, jo billigere komponenter og større risiko for problemer med tiden.
Kører Samsung ikke med 10 års burn-in garanti?
Af Toshiba32
#246037
BrianH skrev:Hvorfor skal det holde i 10 år? Lever du så ikke længere?

Og hvad er det der skal holde i 10 år? Skal det være så avanceret, at det stadig regnes som "up to date" om 10 år? Eller skal det bare kunne tændes, og vise Jes Dorph som pensionist i 4 stjerners middag?
Om 7-10 år skal det kunne det samme, som et TV fra slutningen af 00'erne kan nu. Her tænker jeg på Panasonic PX80 lignende.
Af Toshiba32
#246038
hans123 skrev:Med siddeafstand på 3.7m. Passer fint 55". Og det er nok her de bedste tv kan findes.

En levetid på er langtid i dag.

Forvent ikke elektronikken holder og tv kanonkugle højst bruges som monitor til den tid

TV levetiden afhænger af udviklingen. Og den går stærkt
55" på 3,7 meter er bare ikke så godt, når man ser 576i / 576p.
Af Turbo
#246039
Toshiba32 skrev:55" på 3,7 meter er bare ikke så godt, når man ser 576i / 576p.
Hvem sender i 576i ?
DR2 gør lidt endnu, men inden for et par måneder sender de også i 720p som de andre DR kanaler.

Er du YouSee kunde, har du dem i 1080.

PS: Jeg har lige over 3 meter til mit 55" TV, det måtte godt være 65".
Af PeterD
#246056
Toshiba32 skrev:
PeterD skrev:Et TV der skal holde 10 år er nok tvivlsomt med den udvikling som vi er inde i.

Taler vi holdbarhedsmæssigt vil jeg nok kigge mere mod Sony, Panasonic måske LG end Samsung, men det er jo en diskussion vi har taget før...

Hvorfor: Fordi en del strømforsyninger har det med at sætte ud..

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... ssepladsen.

Omvendt har de gode priser og hvis du gør sælger opmærksom på dette via stempel og butiksunderskrift, kan du måske få det ombyttet (gratis?) når det ikke kan mere, HVIS du vil have det skal holde i 10+ år..

Jo billigere TV skal sælges til, jo billigere komponenter og større risiko for problemer med tiden.
Kører Samsung ikke med 10 års burn-in garanti?
Ja, KUN på deres QD skærme, men QD skærme lider umiddelbart ikke af burn-in..

Det er nok mere for at irritere LG og måske tage fokus væk fra deres OLEDskærme
Af Toshiba32
#246059
Jeg har kigget på Panasonic også, men der skal jeg længere op i pris for at finde noget der svarer til de fire, jeg allerede har på listen. Hvis det bliver Samsung, så køber jeg måske 4 års garanti. Desuden vil jeg kigge mere mod Sverige, hvor TV er billigere, og både Danmark og Sverige har Nordic-modeller, så det er egentlig de samme TV.
Af BrianH
#246065
Toshiba32 skrev:Jeg har kigget på Panasonic også, men der skal jeg længere op i pris for at finde noget der svarer til de fire, jeg allerede har på listen. Hvis det bliver Samsung, så køber jeg måske 4 års garanti. Desuden vil jeg kigge mere mod Sverige, hvor TV er billigere, og både Danmark og Sverige har Nordic-modeller, så det er egentlig de samme TV.

Vil du betale ekstra for 4 års garanti? Men det skal jo holde i 10!
4 år holder det både med og uden en ekstra garanti, så de er penge ud af vinduet.