Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#245779
Hejsa,

det er ikke meget forstand jeg har på kalibrering, jeg er faktisk først nu blevet bekendt med ordet.
Sagen er den, at jeg har købt mig sådan et OLED LG TV, men vil man anbefale at få det kalibreret af professionelle for at få det bedste ud af det, eller er der egentlig mere tale om pengespild? Og er der nogen der har en idé om hvad den slags koster? :-)

TV'et står dog stadig i kassen, og der bliver det indtil min nye TV-bænk ankommer.
#245781
Turbo skrev:Det skal have kørt nogle timer (vis nok 100) inden en evt. kalibrering.

Er du fanatiker, så er pengene givet godt ud.
Er du almindelig TV kikker som hr og fru Danmark, så brug evt. indstillingerne her fra siden, men pil IKKE ved RGB da de skal stå forskelligt fra panel til panel.
Tak for svar, Kim :-) Ved ikke om jeg ligefrem er fanatiker, men synes jo TV'et har kostet en god sjat, så vil da gerne have det bedste ud af det. Omvendt gider jeg heller ikke betale for en forskel som det "almindelige" øje alligevel ikke kan se ;-) Hvad er din personlige mening med at på en professionel til at gøre det for sig? :-)
#245785
Hej, jeg kan kun anbefale at du får gjort det. Jeg prøvede med indstillinger fra avforums, godt nok er mit tv 65B udgaven, men jeg synes stadigvæk at farverne var lidt skæve i det. Du har nok givet +20k for det, så er det ikke lidt småpenge at give 1000-1500 for det :-)
#245786
ThomasRasmussen skrev:Hej, jeg kan kun anbefale at du får gjort det. Jeg prøvede med indstillinger fra avforums, godt nok er mit tv 65B udgaven, men jeg synes stadigvæk at farverne var lidt skæve i det. Du har nok givet +20k for det, så er det ikke lidt småpenge at give 1000-1500 for det :-)
Hej Thomas!

Jo det er bestemt småpenge! Jeg var heller ikke sikker på hvilket prisleje vi talte om. Jeg gav 25k for det, så ofre gerne lidt ekstra hvis det faktisk gør en forskel. Er der et bestemt sted for kalibreringer man anbefaler i denne sammenhæng? :-)
#245793
Hej xxxkasper

Angående kalibrering af dit tv, så vil jeg sige at samtlige B6 og E6 skærme jeg har haft fingrene i, der har efter kalibrering været en synlig forskel, hvor man hverken behøver at være ekspert eller fanatiker for at se det.

Jeg har for nyligt lagt et par billeder op på min Facebook side som jeg vil tillade mig at poste herinde, før og efter billederne er taget på henholdsvis Ekspert Mørk og Ekspert Lys profilen, for at skabe et rimeligt sammenlignings grundlag, har jeg indtastet nøjagtig samme værdier ind på begge profiler, DOG undtaget hvidbalance settings (RGB) som netop gør den store forskel i det her tilfælde.

Skærmen er en LG OLED 65B6V.

Før kalibrering:

Billede

Efter kalibrering:

Billede

Det som har kendetegnet samtlige B6 og E6 skærme jeg har kalibreret, har været det ret markante grønlige farvestik, det kan du evt. læse mere om her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 15&t=36311
#250818
Jeg tænker også tit på det, men hvad koster sådan en kalibrering og hvor "meget" får man for det?
Jeg tænker billed indstillinger. Jeg har en isf mørk til alm tv og Blu-ray/dvd.
Hdr settings til hdr film, hdr game sertings og til sidst Dolby vision til Dolby vision.
Alle er vidst lavet ud fra avforums anbefalinger (som jeg husker det).
Vil en kalibrering lave flere forskellige input settings profiler?
#250819
Hej Bromberg

Prisen afhænger lidt af hvor i landet du bor, men starter ved 1495 kr.

En typisk kalibrering på en LG OLED skærm, laves på Ekspert Mørk eller Lys.
Når det så er gjort, kopieres de fleste settings over på de aktive inputs, men indstillinger som "Sort Niveau" skal nogle gange sættes forskelligt fra input til input.

Hvis det ønskes så kan vi godt indstille og kalibrere på Game Mode, derudover kan vi lave nogle få indstillinger på HDR profilen (den som bliver aktiveret når der afspilles HDR10 indhold) Dolby Vision kan vi pt. ikke kalibrere.

Når kalibreringen er færdig, så gennemgås alle aktive inputs, til sidst skriver vi alle indstillinger ned, du får så tilsendt en kalibrerings rapport samt en oversigt med alle de nye indstillinger skrevet ind.
#250827
Hej igen. Fandt jer på facebook og i svarede mig også der:). Jeg bor i Høng, så det er jo tæt på jeres udgangspunkt.
Det blir helt sikkert aktuelt for mig, men vil gerne have Dolby vision profilen med, da jeg forventer at købe lg's afspiller når den kommer.
Så jeg holder lige øje med jeres hjemmeside den kommende tid