Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Optimisten
#245683
Er det ikke meningen at man skal kunne se forskel på afspilning af hdr og sdr?? Testede igår billedet på mit nye ks7005 og som jeg kunne læse mig til var den bedste måde at tjekke hdr ved at afspille kortfilmen meridian. Der ligger 2 versioner hdr og sdr, men oplever ingen forskel på billedet ved de 2 versioner, er dette normalt eller er der noget jeg har misforstået?? :)
Af Optimisten
#245694
Har den fulde pakke fra Netflix, så det burde ikke være det.

Hvordan ser jeg inde i billedmenuen at den slår hdr til?? Og i så fald at den ikke gør det, hvad gør jeg så??

Prøver lige at teste sener idag :)
Af mbm
#245696
når den går i HDR mode,, bliver backlight sat til max. dette kan du se under indstillinger når du afspiller.

Og du kan jo så foretage indstillinger som du ønsker i HDR mode.
Af Optimisten
#245703
Så fik jeg set under billedindstillinger, og kan se at når jeg afspiller den udgave i hdr så ændrer den lysstyrken fra 8 til 18 og Max er 20?? Så helt max bliver den ikke?? Er der nogle indstillinger jeg skal ændre ved under hdr for at få den bedste effekt??.
Af mbm
#245707
Så er den i HDR mode.

Bedste effekt Hvad er det?
Mig bekendt er der ingen standard kalibrering indstillinger for HDR.

Jeg benytter mine normale indstillinger dog med disse ændringer:
Backlight og kontrast MAX
Smart LED og dynamisk contrast HIGH
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#245715
Optimisten skrev:Så fik jeg set under billedindstillinger, og kan se at når jeg afspiller den udgave i hdr så ændrer den lysstyrken fra 8 til 18 og Max er 20?? Så helt max bliver den ikke?? Er der nogle indstillinger jeg skal ændre ved under hdr for at få den bedste effekt??.
Hej Optimisten

For den bedste effekt, bør du sætte skærmen til film tilstand og når skærmen så aktiverer sin HDR tilstand, så sørg for at baggrundsbelysningen er sat til 20 men skru kontrasten ned på 90.
Hvis kontrast står på 100 så klipper den farverne (især blå og rød) ved de højere lysstyrker. Det gælder alle de KS7/8 modeller jeg har haft fat.
Af Optimisten
#245722
Jeg takker mange gange blackspot4200 :)

Har du et forslag til hvilken indstilling jeg burde sætte mit tv op med til brug af Alm tv??? :)
Af JHN
#245730
Hej.

Det omtalte ks7005 er jo sidste års relative billige SUHD model fra Samsung. Dette TV har jo ikke samme gode HDR som flere dyrere TV. Jeg plejer at kalde det " HDR Light ".

Så en af grundene til, at der ikke er et billede med godt HDR kan vel skyldes, at KS 7005 Tvet ikke har lige så godt HDR som flere dyrere skærme.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommers Full HD TV
Af mbm
#245739
JHN skrev:Hej.

Det omtalte ks7005 er jo sidste års relative billige SUHD model fra Samsung. Dette TV har jo ikke samme gode HDR som flere dyrere TV. Jeg plejer at kalde det " HDR Light ".

Så en af grundene til, at der ikke er et billede med godt HDR kan vel skyldes, at KS 7005 Tvet ikke har lige så godt HDR som flere dyrere skærme.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommers Full HD TV
tror måske mere det er folks opfattelse af at HDR giver et markant bedre billed end SDR... Jeg vil kalde det marginalt..

Det der giver en markant bedre billed er at yousee opgraderede mine DR kanaler i nat.. Så nu er alle i 1080 :)