Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#245630
I er velkomne her incl middag vin/øl og overnatning.

Nu var min reaktion jo ikke målrettet en diskussion om led eller oled, men kun over PeterDs to første sætnInger i hans 10.35 svar. Kantbelyst contra bagbelyst på ledTV. ;)

Men kom bare forbi.

Et LEDTV kan ikke konkurrere med et OLEDs 0 cd/m2. Alligevel kan det se ud som om når værdierne for blackness er følgende:
Picture Quality
Black Level & Contrast Performance
Judging from its subpixel structure, the Samsung UE65JS9000 uses the same PVA LCD panel as the flagship UE65JS9500. Unsurprisingly, native black level was eerily similar once peak white was aligned to our dark-room target of 120 cd/m2, coming in at 0.052 cd/m2 on both full-field video black (with auto-dimming defeated by displaying a pause icon from our OPPO Blu-ray player) and a 4×4 ANSI chequerboard pattern if [Smart LED] was disabled.
Subpixel structure
Engaging [Smart LED] activates the 65JS9000′s pseudo-local dimming system, which not only improved black depth, but also attenuated the initially observed backlight inconsistencies (several patches of clouding near the corners) to negligible levels. Three [Smart LED] settings are available apart from “Off“, namely “Low“, “Standard” and “High“. All three lowered measured black level to 0.002 cd/m2 on a full-black screen with auto-dimming defeated, and 0.043 cd/m2 on 4×4 ANSI.

Fra http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue65js90 ... 154027.htm

Ps. PeterD. Er dit Sony bagbelyst?
#245640
bentpetersson skrev:Det må stå for din egen viden og udsagn. Mit SUHD JS9005 er kantbelyst og står totalt sort - og skærmen har desuden og vel at mærke samtidig - så megen kontrast, at jeg må dæmpe.
Så med ovenstående svar mener du at din skærm står totalt sort - og så alligevel ikke?
Det målte sortniveau hos hdtvtest er så højt, at der vil være tydelig synlig forskel, hvis du placerede et OLED-TV ved siden af.
#245646
Nej, Bent. Jeg kommer ikke med noget Tv. Jeg vil gå så langt som at sige, at der må være noget i vejen med dine øjne, hvis du påstår, at den værdi er sort.

Udtrykket "total sort" må vel uanset relationen være 0 cd/m2.

Og PeterD tager ikke helt fejl.
Kantbelyste LCD-TV har historisk set været mere disponerede for inhomogen belysning og bleeding fra kanterne. Men der findes selvfølgelig dårlige eksemplarer af bagbelyste TV, såvel som der findes gode kantbelyste eksemplarer.
#245655
bentpetersson skrev:Måske at du vil læse hvad man skriver, inden du kommenterer.
Jeg skrev følgende: Et LEDTV kan ikke konkurrere med et OLEDs 0 cd/m2
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... pGpkzy3.99
Det er jo netop det jeg gør - og undrer mig over.
Du skriver, at du oplever "total sort" på din JS9005, men samtidig også at LCD ikke kan konkurrere med 0 cd/m2.
Jeg spørger derfor, hvad din definition af "total sort" er? I min verden er "total sort" = 0 cd/m2

Den John Archer-artikel skal man tage med et gran salt. Det er meget underholdende at læse, men mest af alt lader det til, at han blot videregiver, hvad Samsung fortæller. Han gør det samme i sine artikler om Panasonic og Sonys OLED-TV.

Rasmus har her skrevet en ret god artikel her: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subactio ... 1485254312
#245659
Kim, måske skal du læse, hvad jeg har skrevet, som svar til følgende indlæg:
"Hvis det handler om tvet, ville jeg altid vælge bagbelyst fremfor kantbelyst pga. de muligvis viser bedre sortniveau og højere kontrast."

Tråden handler ikke om OLED eller forsvar på OLED.
#245667
bentpetersson skrev:Måske at du vil respektere tråden. Eller åbne en ny om dit indhold og mening.

Og samtidig også respektere John Archer.

http://forum.recordere.dk/konkurrencen- ... er#1506623
Jeg er ked af, at du ikke vil forklare din definition af "total sort".

Jeg respekterer da tråden. Jeg har både svaret på det du skrev om kant-belysning vs. bagbelysning, og jeg har knyttet en kommentar til John Archers artikel.
Det er fint, at Jens mener det. Jeg synes nu heller ikke, at jeg har kaldt John Archer for utroværdig.
Jeg kan blot konstatere, at her på Flatpanels vurderer man med langt større forbehold, hvad man ser på et messegulv og forholder sig mere kritisk til det man ser.