Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#245522
Min nuværende tv har haft 7 år på banen og trænger derfor til en udskiftning. Jeg har kigget på modeller fra Samsung som er ks7005 og ku6075. Jeg har læst at den primære forskel et quantom dot som skulle give bedre farver. ks7005 koster 2777 kr mere end ku6075, er det pengene vært at købe den dyrere model?

Kan det betale sig at vente på at samsungs nye fladskærme rammer hylderne?

TVet vil kun blive brugt til straming fra Netflix, Viaplay, HBO, Youtube og Dr nu, og jeg sidder 3-4 meter væk

Links:

KS7005: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue55ks7005

KU6075: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue55ku6075
#245533
Serie 6 har et 8 bits panel, det kan ikke vise HDR.
Serie 7 har et 10 bits panel, det kan vise HDR.

Just info:
Quantom dot er ikke nyt, det har været der et stykke tid (år).
QLED er stadig et LCD ligesom de serie 6 og 7 du nævner.
Det nye ved QLED er at QD bliver lavet i et andet materiale, det er alu nu.

Nu er jeg lidt grov.
QLED = deres 2016 modeller, bare med endnu et nyt salgs tricks (salgsargument). 2015 og 16 var deres plat SUHD.
#245537
Samsung er altid meget glade for at tale deres teknologier op..

QLED vil givetvis blive billigere end OLED, da det er billigere at producere QLED for Samsung end det er for LG at producere OLED.


Og ikke mindst: Det er fint nok at en lille del er Q-Dots, men...det er stadig i bund og grund et LCD/LED panel, uanset hvor meget reklame-stjernestøv de drysser ud over skærmen..

QLED vs. OLED er som æbler og appelsiner. 2 forskellige displaytyper.
#245538
Ali Hassan skrev:Super, jeg køber en 55ks7005. Var bange for at QLED var et stort spring fordi samsung sammenlignede med OLED.

Tak for hjælpen :D
Det er lige nøjagtig derfor de kalder det for QLED - for at folk kan forveksle det med OLED. Total plat og vildledende salgsargument. (det er min påstand).

Dit kommende 7005 har også QD ellers kunne det ikke vise det udvidet farverum ;)
#245575
Vi ved endnu ikke så meget om hvilke modeller, der får de forbedrede betragtningsvinkler, da det er en ny pixelstruktur, der helt sikkert er dyrere end den traditionelle. Men det er helt sikkert et punkt, hvor Samsung har rykket ved en af de helt store ulemper ved deres VA-teknologi. Så mangler vi bare lige at tjekke om det har downsides...
#245577
Hej Ali.

PÅ den ene side er Samsungs nye QLED TV blot LCD med et nyt navn. Og alle de nuværende versioner er kantbelyst. Disse 2 ting sætter jo sine begrænsninger. Personligt tror jeg dog, at Samsung kommer med et nyt bagbelyst QLED senere i år. Men dette vil jo nok blive dyrt.

På den anden side har jeg ikke kendskab til nogle tests af billedkvalitet m.m. på de nye QLED. Og der er vist stadig kun få oplysninger om disse TV. Der er vist ingen, der kender priserne på disse nye skærme. Så der er nok ingen, der ved, om de nye QLED er et betydelig bedre køb end de gamle SUHD fra Samsung, som du taler om.

Jeg er ved at ville spare op til et TV til en spillekonsol Playstation 4 Pro fra Sony eller den kommende Xbox "Skorpio" fra Microsoft. Jeg vil ikke købe købe de gamle SUHD TV fra Samsung, som du taler om. Mit valg står mellem de mindste størrelser af QLED eller Full HD TV med HDR fra Sony. Nu er jeg jo ikke dig, Ali. Men hvis jeg var dig, ville jeg vente med at købe TV, indtil der er kommet tests, priser og oplysninger på de nye QLED fra Samsung. Måske er de nye QLED jo et betydeligt bedre køb end de gamle SUHD fra samsung.

Held og lykke med dit TV køb.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
#245579
Hvorfor ikke bare kalde en lort for en lort?
Suhd, er uhd. Qled er stadig LED.
En træls tur på toilettet efter en omgang asiatisk mad, ender stadig med en lort i kummen. Man kan sgu da ikke begynde at kalde det for en superlort fordi der er tilført lidt ekstra krydderier.
#245586
Priserne på "QLED" i USA understreger, at de bliver markant dyrere end sidste års modeller.

55" flad Q7 - $2500 dollars
55" buet Q8 - $3500 dollars

Det er priserne offentliggjort af Samsung på samsung.com. Til sammenligning kostede den flade 55" KS8000 $1800 og den buede 55" KS8500 $2000 ved sidste års lancering.

Jeg har spurgt Samsung efter danske priser.
#245592
Rasmus Larsen skrev:I USA ville det nok være tætteste match. I Danmark kan man nok diskutere om den skal sammenlignes med KS7005 eller KS8005.

Der kommer også non-QLED modeller i 7 og 8 serien, ser det ud til. Så Q-modellerne positioneres som ægte high-end.

Men non-QLED modellerne i 7 og 8 serien er det så SUHD modeller, for så er det vel mere "rettelig" at sige at disse erstatter KS7005/KS8005?