Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter12345
#244856
Hej folkens

Håber I vil byde ind med lidt visdom :-)

- - - - - - - - - -
TL;DR: LG B- eller E-model (eller noget helt tredje)?
- - - - - - - - - -

Jeg har (desværre af logistiske årsager) solgt mit gamle Pioneer 50 Kuro, jeg ellers var ret glad for. Som en del andre vandt til plasma, lader det til, har jeg ofte syntes at LCD/LED har set underligt "fake" ud. Så er på jagt efter noget tilsvarende, omend jeg nok ikke er villig til at squeeze prisen helt så meget, som da jeg købte det dengang (havde nok med mit nuværende "mindset" købt Panasonic plasma dengang i 2008 frem for Pioneer ift. value-for-money).

Har ladet mig fortælle at OLED og derfor LG er vejen frem, korrekt?

- Klart primære formål: Fodbold og Game of Thrones o.lign; er 100% ligeglad med random tv. Det skal være sort, ikke have skrigende farver, og bevægelserne i fodbold skal ikke have slør. Har ellers ikke rigtig viden om, hvad mit behov er ift. diverse tekniske specs. Overvejer bare at køre Viaplay/Netflix/HBO via chromecast og droppe kabel tv'et, med mindre I vurderer det ville være dumt ift at optimere oplevelsen pga. potentielt lag osv.?
- Tænker at ville have indbyggede højttalere for nu (modsat Pioneer-tv'et)
- Pris: Er ikke super følsom, men fokuserer på "value" nu her - også set i lyset af, at den teknologisk udvikling og dermed prisreduktion antageligt er accelererende - så der er færre år at "afskrive" det over. Dertil tror jeg på, at der generelt er en høj "tilvendingseffekt", der gør, at efter kort tid, vil man have vendet sig til, hvad man nu engang har, og herfra vil ens primære oplevelse være en funktion af selve indholdet man ser :-)

Som jeg lige kan se det, lader det til, at valget står mellem disse 4 modeller (med mindre I har forslag til andre?); priser via pricerunner:

1) 55B6V, 13k kr. (link)
2) 65B6V, 20k kr. (40% større areal vs. 54% højere pris) (link)
3) 55E6V 25k kr. (92% højere pris end det andet 55'') (link)
4) 65E6V 25k kr. (samme pris som 55''(?)) (link)

Umiddelbart må valget vel være 1, 2 eller 4? Er det bare udbud-efterspørgsel, der gør, at 55 og 65 i E'eren koster det samme? Har plads til både 55 og 65, så det er nok min vurdering af value, der afgør, hvilket det ender med.

Så det primære spørgsmål er nok hvad forskellen er mellem B- og E-modellerne? Prisforskellen mellem 1 og 3 virker helt vild med mindre der er nogle store features, jeg lige misser. Og så, om det lydproblem, der nævnes i en anden tråd
evt. er en dealbreaker for folk, der har det, og kigger tilbage (det ville irritere mig vildt, hvis der var unødig støj fra tv'et).

Hvis der er noget info, der mangler, eller jeg tager fejl ift. noget, må I lige sige til. Håber I kan kaste lys over det! :-)
Af PeterD
#244859
Jeg forsøgte at lave en OLED "Value 4 Money" Tråd. Det gik helt galt da jeg blandede rundt i bogstaverne og fik på puklen for det, så jeg vil lade andre komme med et klart svar og priser.

;)
Af Supergris
#244860
Først og fremmest skal du ligge dig fast på, hvilken størrelse du vil have, da der er betydelig forskel.
Om du så synes, det er merprisen værd, er det kun dig selv, der kan afgøre!
Der er masser af info, der oplyser om forskellen de 2 imellem, men mest er det designet og materialevalg, der er forskellen.
Jeg vil sige, det er dagsprisen, der afgør, hvilken model, man skal vælge, da priserne svinger meget, men folk vægter forskelligt...

Som du selv er inde på, er nr. 3 disket på forhånd, hvis priserne holder!

Husk, hos Hifiklubben er der 3 års garanti, så måske, det er en lille merpris værd?
Af Mfede
#244863
De mest væsentlige forskelle på B og E er design, soundbar, 3D, fjernbetjening og chipset.
Du nævner selv lyden som en faktor, og der har E-modellen markant bedre lyd end B-modellen.
Om det alt i alt er 5k mere værd er op til den enkelte at vurdere.
#244866
Man kan få en soundbar med bedre lyd til 5Kkr hvis det udelukkende er lyden der skal betales for. 3D og processoren er der dog kun én måde at få på.
Af Peter12345
#244881
Hej igen

Tak for de foreløbige svar. Har nogle kommentarer/spørgsmål...
Først og fremmest skal du ligge dig fast på, hvilken størrelse du vil have, da der er betydelig forskel.
Antager du kun refererer til det fysiske areal og ikke andre specs(?). Er ved at måle op, og kan godt se sådan en 65'er er en solid basse. Meeen har modsat sjældent hørt om folk, der "gerne ville have haft ét der var lidt mindre".
Jeg vil sige, det er dagsprisen, der afgør, hvilken model, man skal vælge, da priserne svinger meget
God pointe. Før jeg kiggede lidt på markedet, havde jeg en forventning om relativt stabile (/stabilt langsomt faldende) priser, men kan godt se, at det ikke er tilfældet.
Husk, hos Hifiklubben er der 3 års garanti, så måske, det er en lille merpris værd?
Uden at det skal blive alt for juridisk bøvlet, hvad indebærer en sådan garanti da, der gør, at du foreslår den? Ift. hele "value"-princippet hælder jeg mod generelt ikke at forsikre ting, der ikke er bolig, bil osv., da modparten alt andet lige må forventes at tjene på det.
De mest væsentlige forskelle på B og E er design, soundbar, 3D, fjernbetjening og chipset.
Du nævner selv lyden som en faktor, og der har E-modellen markant bedre lyd end B-modellen.
Man kan få en soundbar med bedre lyd til 5Kkr hvis det udelukkende er lyden der skal betales for. 3D og processoren er der dog kun én måde at få på.
- Mht lyd var min pointe nok mest, at jeg for nu ikke gad at få surround sat op og derfor ville gå efter integreret højttaler. Kan dog være jeg ændrer mening. Det er sgu tricky at kvantificere en oplevelse af én lyd vs. en anden, så må nok i butikken for at fornemme dén forskel mellem B og E.
- Er ikke specielt fan af 3D, så det tænker jeg ikke er vigtigt - med mindre I vurderer anderledes? Eneste erfaring er fra biografen, hvor det kun sjældent bidrager nævneværdigt ekstra; måske lige i IMAX.
- Chipset = processor? Hvad indebærer forskellen i praksis her? Det er nok specifikt den type ting her, hvor jeg føler, jeg falmer helt i blinde.

PFT
Af Mfede
#244883
Forskellen mht. chipset er at B6 har et fra Realtek, hvor E6 og de andre modeller benytter LG's eget. Derfor får B6 ofte opdateringer lidt langsommere end de andre. Om det kan have betydning i forhold til fremtidige opdateringer er ikke til at vide endnu.

Ang. lyd, så kan du overveje at købe en ekstern soundbar, som Torben også er inde på.
Af Ryan A
#244884
Ærgerlig du fik solgt dit Pioneer kuro tv, men mon ikke OLED kan erstatte det? Har selv et Pioneer kuro plasma tv.
Hvorfor ikke vente og se, om 7V bliver bedre? De må snart være på vej til butikkerne.
Af Supergris
#244885
Ja, jeg hentyder til den fysiske størrelse.
Jeg er én af de mange, der ikke kan få det stort nok, så hvis du har pladsen, giver det ingen mening, at kigge efter en 55", bortset fra, du selvfølgelig sparer nogle penge. Det er kun dig selv, der kan afgøre, om du synes, de ekstra tommer, er de ekstra penge værd.
Den med, at sætte det ekstra skærmareal og mod merprisen i procent, kan ikke bruges til ret meget, derimod, kan du være sikker på, at det giver en langt bedre oplevelse, når du ser film, men hvor meget bedre, er svært, at gøre op i penge... :)

Du betaler ikke for nogen forsikring hos Hifiklubben, de tilbyder bare en udvidet service, hvor der i stedet for de normale 2 års garanti, tilbydes 3 år uden yderligere beregning.
Jeg har selv nydt godt af den, da min projektor gjorde knuder efter lige godt 2 år, og det er nu meget rart, når det er en ting, der koster over 20.000 kr.!
Som regel matcher de prisen på tv, men nogle gange er de lidt dyrere, og deres priser er som regel ikke til at forhandle om...

Tjek dagsprisen; hvis det drejer sig om en forskel på 1.000 kr., synes jeg personligt, de er givet godt ud, men jeg kan se, de i øjeblikket tager 30.000 kr. for 65E6eren, som giver en merpris på 5.000 kr., hvilket jo er betydeligt mere, så i det tilfælde, er det måske ikke så fornuftigt...
Generelt får du også en bedre betjening og vejledning end hos de store elektronikkæder, hvor de ikke aner, hvad de snakker om.
Køber du online, oplever du nok ikke den store forskel. :)
Af Peter12345
#245035
Tror vi vælger den - relativt - fesne udvej og tager 55B'eren, dels pga. størrelsen på den væg, hvor det skal hænge, dels pga. den indre gnier :-)

Men tak for svarene so far! Nu må jeg rode lidt i forummet her efter reviews på soundbars - med mindre der er et no-brainer-valg, der klart er mest value-for-money blandt dem derude? Lader til ud fra hvad jeg hører, at den medfølgende lyd på tv'et gør billede lidt til skamme nemlig.