Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#244811
Jeg har nu i nogle måneder læst anmeldelser og selv været ud at kigge på tv i butikkerne og har stadigvæk svært ved at finde noget som jeg synes gør det bedre, eller bare mindst lige så godt, som min nuværende 60" Sony W855 fra 2014. I hvert fald i forhold til min primære forbrug, som fortsat er standard tv kanaler via Stofa. Er kommet frem til den konklusion, at hvis vil jeg købe en 2016 model skal det være LB6 i 65", men jeg må indrømme jeg stadigvæk ikke er helt overbevist om dens evner i forhold til at levere god\skarp billedkvalitet på standard tv kanaler.

Så vil lige høre om nogle af LG B6 ejerne derude kan komme med deres vurdering af hvordan skærmen performer på standard tv kiggeri? Har været i Hifi klubben et par gange og synes stadigvæk at den lider lidt af den uskarphed som jeg synes jeg ser på samtlige 4K tv fra 2016. Dog ingen tvivl dens performance på 4K\HDR, her er den jo intet mindre end fremragende, men det er jo forholdsvist begrænset hvad der findes af indhold på denne front endnu.
Af Labze
#244812
Jeg har for nylig fået mig B6'eren i 65 tommer. Jeg synes, for det meste, at den performer rigtig fornuftigt på mine TV-kanaler som jeg har igennem Yousee. DR kanalerne kan til dels godt se ringe ud. Men jeg må indrømme jeg ikke ser meget normalt TV og det er for det meste kanal 5, TV3 o.lign kanaler. Disse synes jeg står rigtig godt, og ikke mindre skarpt end mit gamle 42" panasonic G30.

Jeg i hvertfald tilfreds med hvad skærmen gør. Så længe TV-kanalerne ikke leveres i høje kvalitet så er det svært for selv de bedste skærme at få det til at fremstå yderst pænt.
#244815
Tak for svar Labze! Og enig....så længe tv kanalerne ikke bliver leveret i bedre kvalitet, så er det svært for skærmene at få det til at se godt ud. Efter hvad jeg har set, så synes jeg bare at de her 4K skærme har en tendens til at udstille svage input mere end de "gamle" HD skærme. Jeg selv ser mest sport, så er det nok heller ikke lige DR kanalerne jeg kommer til at kigge mest på.
#244822
Hvorfor overvejer du overhovedet at skifte skærm, når du har sådan en fin én i forvejen; det er jo ikke fordi, du får meget større skærm, og som du selv skriver, er du jo ikke sikker på, der er noget at hente på billedfronten?
Det giver mere mening, at vente lidt, så der er mere udvalg i 4K-kanaler, som du selv er inde på...
De ekstra pixels i sig selv, er ikke garanti for et bedre billede.
#244830
Well....var egentlig bare fordi at jeg synes det kunne være sjovt at få lidt bold, streaming og PS4 i 4K. Og troede jeg egentlig nemt kunne finde en god skærm når jeg ville gå fra min Sony midrange model til en topmodel. Men det har åbenbart vist sig sværere end ventet..:-) Og det kan vel være jeg venter med investeringen nu hvor jeg ikke rigtig har kunnet finde en skærm som lever op til mine forventninger.
#245088
Jeg har netop kørt en søgning og fundet alle mine kanaler, men kvaliteten ligner ikke hvad jeg vil forvente af HD. Nogen der ved hvordan jeg søger dem.
Jeg har yousee via antenneforening
#245091
Ved ikke om der findes antenneforeninger som kører analogt længere? Men ellers hvis du har søgt på de digitale kanaler, så bør det også være HD udgaven af kanalerne du har fundet.
#245093
Jeg har lavet en komplet søgning og når jeg trykker oppe under program info skriver den på TV2 eks 720p. Så det må være HD.
Jeg under mig tildels over ingen kanaler er beskrevet som HD dog.
Og især kvaliteten så - mit Panasonic cx700 er i såfald langt bedre til antenne signal.
Der må være noget i min søgning der kikser
#245094
Det lyder som om det er de rigtige kanaler du har fundet, uden at jeg dog som sådan har noget kendskab til kanalopsætning på en LG. Håber dog at du har misset et eller andet....ville være lidt træls ellers...
#245117
Slet ikke. Måtte ringe til yousee for at sikre mig jeg rent faktisk fik HD signal. (Hvilket de nærmest kun sender sagde supporteren).
Så jeg må konkludere at tv'et er middelmådigt til tv og fremragende til film/spil.
Lidt skørt kompromis jeg her skal indgå. Dårligste tv performance jeg har haft i mange år og samtidigt bedste film oplevelse nogensinde.
Har altid set film i helt mørke om aftenen, men hold da kæft, hele stuen er sort under enkelscener nu:) - det er en ret speciel oplevelse
Af Mfede
#245125
Det lyder jo som om, der er noget helt galt, hvis du er i tvivl om, at det er et HD-signal.
Af hvad jeg har læst i forskellige anmeldelser er der ingen tvivl om at Sony, Panasonic og Samsung skulle være bedre til at opskalere men at LG's tv skulle være decideret dårlige har jeg endnu ikke læst.
Hvor tæt sidder du på skærmen?
#245129
Tror nu det er HD, da det trods alt står skarpere end på eks vh1 og DR2 som er sd. Det er til gengæld direkte rædselsfuldt at se sd.

Jeg er ret sikker på netop det er skaleringen på Panasonic der er langt bedre en Lg's ditto.
Jeg sidder 2.8 fra skærmen så er da glad for det ikke blev 65".
Samme setup hele vejen rundt som med min cx700, så det er en direkte sammenligning.
Billedet på lg er bare blødere og ikke skarpt, som jeg var blevet vant til på LCD.

Men jeg må sige at jeg syntes det er helt afgørende for hvad formål man køber tv'et.
Som sagt er det intet mindre end mavepuster lækkert med Blu Ray eller 4K.
Men er man til almen tv brug så find et andet.
Men så kigger man vel i første omgang slet ikke oled:)
#245133
Lidt øv....men meget interessant læsning. For det var jo lidt samme oplevelse jeg havde i Hifi Klubben, Var i øvrigt noget jeg oplevede med flere 4K skærme. Den eneste som for alvor imponerede mig i forhold til almindelige tv-kanaler var Sony ZD9. Så tror så små jeg er ved at nå den konklusion at det ikke er et 2016 tv jeg skal have....medmindre ZD9 pludselig falder kraftigt i pris..;-)