Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mfede
#244572
Så dit spørgsmål er hvad? :)
Det er ganske velkendt at OLED-skærme ikke er lige så lysstærke. Det er dog et punkt, hvor de forbedrer sig hvert år.
Af koden
#244574
ja godt spørgsmål...
prøver bare at forstå fordelene ved OLED

sort er sort... men der må være noget mere :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#244577
LCD kan ikke styre lysstyrken på pixel-niveau. Det er det jeg taler om i artiklen mht. APL (Average Picture Level).

Forestil dig f.eks. en stjernehimmel. Fordi LCD bruger bagbelysning kan den vælge at gøre en af to ting:
1. Lade bagbelysningen være dæmpet så den sorte himmel er sort, men stjernerne er helt falmede
2. Øge intensiteten af bagbelysningen så stjernerne funkler, men den sorte nattehimmel så bliver grålig.

De LCD-tv som har zone-styring får så lidt mere præcis styring af lyset henover skærmarealet.

OLED kan vise den sorte himmel fuldstændig sort og på samme tid vise stjernerne med f.eks. 1000 nits intensitet. Omvendt kan OLED ikke blive lige så lysstærk som LCD når store områder af skærmen skal oplyses (f.eks. en sol-oplyst himmel, der fylder 50% af skærmen).
Af koden
#244581
ok. Har godt set sammenligningen.

hvis man nu er på udkig efter en 65" og egentlig har forelsket sig i samsungs 8000 serie til de der 15000.
kan man så få en OLED til samme pris der kan det samme :-)

Med at kunne det samme tænker jeg ikke kun på billede men også betjeningen.
2 tunere o.s.v.

Så vidt jeg har forstået er OLED kun LG?

det var en lidt mere konkret måde at spørge på....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#244583
Du får ikke 2 tunere i noget OLED ud over G-modellen til +60.000 kr. Så det er enkelt: Nej, du kan ikke få et OLED der kan det samme.
Af koden
#244585
takker...