Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af knutinh
#244343
Jeg forstår at LGs OLED-skjermer er veldig bra med 2 unntak:
1) Peak brightness
2) Bevegelser

Jeg kan leve med 1), det er bare å holde belysningen i rommet nede. 2) er verre. Hvorfor greier ikke LG å innføre blackframes eller tilsvarende?

Jeg kan se for meg 2 svar:
A) De er ikke bevisst på problemet, deres ingeniører har en annen filosofi (flimmerfrie stillbilder).
B) Siden de allerede stanger i taket med brightness, så ville tapet ved f.eks 50% duty cycle bli for stort, spesielt i disse HDR-tider

I hvor stor grad er OLED begrenset av peak brightness, og hvor stor grad av (romlig) midlet brightness? Eller temporært midlet brightness? Hvis problemet hadde vært kortslutning i hver enkelt LED så hadde de neppe tilbydt HDR brightness i bare et lite subareal av skjermen.
Af bleze
#244345
1. B6 har rigeligt lys til at man kniber øjnene sammen. Har umiddelbart ikke lyst til mere lys end den leverer.
2. Her oplever jeg meget dårlig panorering. Det hakker og er udtværet. Jeg tilskriver det billede behandling og ikke OLED teknologien som sådan. Cinema mode burde bare vise samme billede 5 gange (24*5=120) og derfor ikke hakke mere eller være mere udtværet end man oplever i biografen hvor der ingen billede behandling traditionelt er.
Det kunne være sjovt at prøve at optage med HFR kamera og se hvad den egenligt viser på skærmen og sammenligne med still billeder fra en bluray.
Af knutinh
#244346
https://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector
(om mekaniske film-projektorer):"A rotating petal or gated cylindrical shutter interrupts the emitted light during the time the film is advanced to the next frame. The viewer does not see the transition, thus tricking the brain into believing a moving image is on screen. Modern shutters are designed with a flicker-rate of two times (48 Hz) or even sometimes three times (72 Hz) the frame rate of the film, so as to reduce the perception of screen flickering."

Cinema mode burde vel ut fra linken over vise 1 frame i et antall millisekunder, så gå i svart, så vise neste frame (eller forrige frame en gang til). Evt så kan man satse på sample&hold display (for max brightness), operere på en høy framerate og beregne mellomliggende frames ut fra motion-vektorer.

Det blir spennende å se hvordan Sony velger å utnytte LG sine OLED paneler. Blir de bedre pga signalbehandling? Bedre pga måten panelet drives på fysisk? Eller like bra som LG?

-k
Af bleze
#244352
Jeg ser ingen grund til at vise sorte frames. Derved mister du nok brightness unødigt. OLED kan skifte billede på 1 ms. 1000/120hz*24hz=200 msec per frame.

Min gamle Samsung plasma viste 24 i 96 hz. Den havde klart bedre panoreringer. OLED er overlegen men alligevel dårligere her. Det virker på mig som om der er noget galt med Cinema Mode på B6. Jeg har ikke kunne sammenligne med de andre fra 2016 for at se om de også lider af dårlig panoreringer og udtværet billede. Måske det kan tilskrives MediaTech chippen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#244365
Ift. plasma så husk, at plasma-paneler blinkede meget hurtigt. De tegner konstant et nyt billede. Det forbedrer bevægelsesopløsning, men introducerer også flimmer. Nogen kan se det, andre kan ikke.

OLED drives ligesom LCD, altså med sample-and-hold. Panelet refreshes først, når der kommer nyt indhold på skærmen.

Min holdning til emnet er, at den største hæmsko stadig er kildematerialet. 24fps kan aldrig blive skarpt. Man kan reducere hakkeri til en tålelig grad, f.eks. ved at duplikere frames, men det kan ikke blive skarpt uden at der kommer motion interpolation ind over. Jeg er ret overbevist om, at løsningen er 60+ fps HFR. Jeg ser lidt sådan på det, at for at løse et problem ordentligt, skal man altid gå tilbage til roden af problemet - ikke forsøge at lappe senere i kæden.

Når det er sagt, så tror jeg dog også, at vi vil opleve, at Sony får bedre bevægelse ud af LG's OLED-panel. Sony har i mange år haft det bedste motion-system på markedet. Men der er en naturlig grænse, når indholdet optages i 24fps.
Af bleze
#244373
Jeg snakker ikke om at få et skarpere billede. Jeg snakker kun om at gengive billedet så korrekt som muligt. OLED burde lamme tæve plasma men min oplevelse er at panoreringer er helt til grin. Jeg gætter stadig på at TV'et gør noget galt fordi det kan ikke passe at det skal blive så udtværet i forhold til plasma - blinkeri eller ej.
Klart man kan ikke gøre billedet bedre end kilden og jeg er også fortaler for at droppe 24 fps og komme ind i det nye år 1000.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#244374
Tjo, men panoreringer i 24fps er jo netop hakkende af natur. 24fps kan ikke lave flydende billeder uanset hvor meget motion-blur der tilføjes med kameraet. Se blot biografen, hvor det nærmest er hovedpinefremkaldende at sidde og se på panoreringer henover landskaber i Lord of the Rings,
Af Ludo
#244393
Bevægelserne er også dét, som jeg er mest bekymret ved ifht. OLED-skærme.

Hvad ved vi om de nye skærme? Bliver de forbedret på bevægelsesdelen?
Af bleze
#244401
Jeg vil hverken have det dårligere eller bedre end i biografen. Jeg oplever det er dårligere på OLED, men om det er virkelighed er svært at sige uden at se hvad TV'et faktisk laver i slow motion. Feks i Cinema mode, viser den hver frame i ~42 msec uden at gøre noget ved selve frames som ligger på bluray? Det tror jeg ikke den gør korrekt, men jeg kan ikke vide det da jeg ikke har udstyr til at teste det.
Af bleze
#244413
Yep, og problemet er både fra min Xbox One S samt en nVidia Shield. Begge routed gennem en Integra receiver.
Af bleze
#244443
Viste det spørgsmål ville komme :) Det har jeg ikke testet og det kommer ikke på tale at køre uden om. Men den burde bare pass'e video signal igennem. Receiver er også opdateret til nyeste firmware.