Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#244283
Har et problem med at forstå Bang & Olufsens TV performance anno 2017. Har siden 80’erne været ejer af adskillige B&O billedrørs tv og kun sjældent betvivlet kvaliteten af disse, har altid syntes firmaet dengang var et skridt foran konkurrenterne på området.

Jeg har dog ikke købt nyt B&O tv siden 2003 og står nu i den situation at jeg ejer et gammelt Beovision 3, som udelukkende danner center højttaler og surround forstærker i et biograf set-up sammen med et antal B&O højttalere - og derfor længe har ventet på afløseren for dette tv, som helst skal være fra B&O men selvfølgelig også så vidt muligt være pengene værd. Jeg var overbevist om eller havde i det mindste håbet på at Beovision 14 eller Avant NG skulle blive denne afløser.

MEN, jeg kan med mine øjne slet ikke forstå billedkvaliteten af disse helt nye Android tv B&O netop har sendt på gaden, sammenligner jeg med en 2015 topmodel fra f.eks. Sony (som vi selv er ejer af) er der jo ikke skabt detaljer i B&O’s billeder, det er som om man bruger en meget kraftig støjreduktion som glatter alt ud og fjerner alle fine detaljer i en sådan grad at billedet nærmest fremstår som glansbillede i SD opløsning, samtidig med at de tilbageværende detaljer flyder under bevægelse. Filmkorn som forsvinder i digital signalbehandling går ikke for hjemmebiograf entusiaster.
Derudover virker billederne lidt blege og u-dynamiske, hvilket kan skyldes uforståelig mangel på HDR i et tv i denne prisklasse, men som måske igen kan forklares ved at disse ”nye” tv har været for længe under udvikling.

Det skal dog understreges at kalibreringen, specielt i film-mode ser rigtig flot ud og at lyd og betjening også er vanlig B&O kvalitet.

Personligt har jeg svært ved at betale prisen B&O forlanger for et tv, som ikke engang er teknisk up to date og på niveau med andre topmodeller den dag man køber det og som man af samme grund er nødsaget til at beholde alt for længe, savner også at læse anmeldelser af disse nye Android tv, der er underligt nok ikke en eneste at finde på nettet.

Vil gerne høre andres meninger om B&O’s nyeste tv og hvordan man opfatter B&O’s tekniske formåen på tv området nu om dage, for mit eget vedkommende er der ingen tvivl - jeg må forsat vente og håbe på at det nye LG samarbejde bringer bedre produkter på markedet.
#244288
Jeg har ikke haft mulighed for at kigge dybdegående på hverken BV14, Horizon eller Avant NG, men hvis det er billedkvalitet, som tæller mest i bogen hos dig, så ville jeg bestemt anbefale dig at vente på B&O's kommende OLED-tv, der lanceres i løbet af 2017.

Man kan naturligvis have en forventning om, at det bliver prissat højt, men jeg tror nu ikke at det bliver så galt igen. Vi skriver 2017 og LG, Sony, Philips, Panasonic og andre har alle konkurrerende OLED-tv.