Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aammat
#244188
Jeg har besluttet mig for at købe et tv efter 2 års tv pause og ny lejlighed, så efter at have læste masser af tråde er jeg vist bare blevet endnu mere forvirret og håber derfor I kan hjælpe mig.
Jeg kigger efter et tv til at se lidt film på, så lidt DR fra tid til anden, på sigt nok lidt viasat eller lign og evt med cromecast ultra.
Jeg startet med at kigge efter mest for pengene, 4K og stor skærm, tænkte Panasonic var mærket jeg skulle have stående..
Men efter at have læst i en tråd at alm. HD ikke ser optimalt ud på en 4K skærm valgte jeg det fra og er nu ved enten et Sony eller Phillips i 49"(jep det er stort for mig O_O )..
Da jeg helst ikke vil kaste mere end 5.000 kr efter det, tænker jeg så altid kan opgradere hvis jeg bliver "bidt" af at have et tv.. ;) ;)

Kan I ikke hjælpe med hvad jeg skal kigge efter udfra ovenstående krav..?

/Kim
Brugeravatar
Af hans123
#244197
Tror du har misforstået noget i en tråd.

HD ser super godt ud på en 4k skærm.

Men er tv lavet for ringe ser alt jo dårligt ud og måske er problemet tilstede i 5000.- klassen.

Af de 2 tv du tænker at købe så hold dig langt væk fra Philips .det er der skrevet meget om her på siden.
Af Beckham
#244199
Tror måske det er min tråd du har læst i forhold til det med at HD ser dårlig ud på 4K skærm. Det er måske tildels en forhastet konklusion. Men vurderet udfra hvad jeg så i Hifi-klubben, så vil jeg stadigvæk holde fast i min udtalelse. Om deres tv var dårlig indstillet eller der var andre forhold som spillede ind ved jeg ikke. Men stod og kiggede HD tv signal dernede og det var altså ikke imponerende på hverken Sony eller Samsung topmodellerne. Gik bagefter hjem og kiggede på mit 2 år gamle Sony HD tv og no doubt at det så absolut stod skarpere end dem jeg så nede i Hifi klubben på standard HD tv signal.
Af PeterD
#244202
hans123 skrev:Tror du har misforstået noget i en tråd.

HD ser super godt ud på en 4k skærm.

Men er tv lavet for ringe ser alt jo dårligt ud og måske er problemet tilstede i 5000.- klassen.

Af de 2 tv du tænker at købe så hold dig langt væk fra Philips .det er der skrevet meget om her på siden.
Men når man kigger på Pricerunner kommer PUT6400 frem, når prisen er omkring 5000 for en 50" skærm..

Så er der noget TCL, Thomson, Hisense, LG UH635, selv Samsungs modeller ryger hurtigt op i 6-8000 kr som mange LG, Sony og Panasonic skærme..
Af aammat
#244232
Det med HD på 4K skærm var dels fra @Beckhams indlæg og så fra en tråd omkring HD kvalitet opskaleret til 4K kunne give et mindre optimalt kvalitet i forhold til at have set HD på et 1080p tv.

Nu skrev jeg 5.000 som budget og det er udfra at jeg pt har et overblik over "hvor langt" det rækker i mit forsøg på at finde et tv som er egnet til alm tv, film og streaming via cromecast ultra.
Og nu hvor cromecst ultra skulle kunne streame 4K vil det nok give mening at købe et 4K tv og det udelukker nærmest alt under 49", hvilket for mig umiddelbart virker som et stort tv. Men min stue er 4x4m så måske det ikke vil komme til at dominere stuen..

Kan se at det DX700 som Power havde ikke længere er på tilbud, men kan se i trådene at der er lidt blandet holdninger til kvaliteten.. Og tilsvarende synes jeg at jeg kan finde blandet holdninger til næsten alle de tv jeg har kigget på, nok derfor jeg synes det er en jungel at finde et tv efter mine 2 år som "Tv løs".. O_O
Af Globulus
#244233
Find de præcise mål (inkl fod og ramme) på et 49" TV du måtte overveje at købe, klip noget papir til i samme størrelse (eller brug tape til at sætte nogle mindre stykker sammen) og hæng det op eller sæt det op, så du kan få en fornemmelse af, hvor meget det vil fylde.

Nye TV-apparater er ikke så tykke som frem til omkring 2008, så selv en relativ stor størrelse ser ikke så voldsom ud - selv ikke hvis det står på et TV-møbel.

Mit eget TV på 46" er 105x65 cm med fod og står op ad en væg med en bredde på godt 5m. Jeg tror ikke det ville dominere bagvæggen om det var 3" større og væggen 1m smallere. Det er ikke værre end en stor plakat.

Men det er din stue og du kan bedst selv afgøre, om noget vil se voldsomt ud.
Af PeterD
#244266
aammat skrev:Det med HD på 4K skærm var dels fra @Beckhams indlæg og så fra en tråd omkring HD kvalitet opskaleret til 4K kunne give et mindre optimalt kvalitet i forhold til at have set HD på et 1080p tv.

Nu skrev jeg 5.000 som budget og det er udfra at jeg pt har et overblik over "hvor langt" det rækker i mit forsøg på at finde et tv som er egnet til alm tv, film og streaming via cromecast ultra.
Og nu hvor cromecst ultra skulle kunne streame 4K vil det nok give mening at købe et 4K tv og det udelukker nærmest alt under 49", hvilket for mig umiddelbart virker som et stort tv. Men min stue er 4x4m så måske det ikke vil komme til at dominere stuen..

Kan se at det DX700 som Power havde ikke længere er på tilbud, men kan se i trådene at der er lidt blandet holdninger til kvaliteten.. Og tilsvarende synes jeg at jeg kan finde blandet holdninger til næsten alle de tv jeg har kigget på, nok derfor jeg synes det er en jungel at finde et tv efter mine 2 år som "Tv løs".. O_O
Kvalitet er altså også svært at spå om.

En del KS modeller kan have problemer med bagbeklædningen..OLED kan have billedproblemer..Panasonic DX kan have problemer.

Tror bare man skal lukke øjnene og håbe på man vælger det rigtige for sig selv.

Jeg har en præference for japanske produkter da de scorer højt på det jeg lægger vægt på: Billed og holdbarhed og aldrig har fejlet. ( Jeg kaster dog heller ikke rundt med mit tv, eller spilder øl og cola ned i det). Andre har et Samsung, Philips eller LG som også bare fungerer og de vælger nok også samme mærke igen.

For mig betyder det en del at et mærke ikke altid er på tilbud, men at der lige går en måned eller to..eller tre, før der kommer et godt tilbud, som DX700. Derfor kan jeg bedst lide japanske produkter og den følelse de giver. De har sjældent skuffet mig. Måske andre er pissesure fordi deres 5. japanske skærm nu igen er brændt af, men min erfaring er at de komponenter der bruges burde holde til mere end et par års brug.

Andre kan have præcis samme følelse med Samsung, LG, Philips, men her fik du min version.

Noget andet er at prismæssigt lægger LG og Samsung sig klart i spidsen og prisparameteren er er godt sted at skrue, samtidig med at der er flere der er yderst tilfredse med Samsung og LGs seneste skærme fordi de giver utroligt meget for pengene og ofte er de mærker først med innovativ teknologi som stemmestyring, bevægelseskomandoer og andet godt. Det er som om koreanerne er er skridt foran,når det kommer til at implementere nye teknologi i skærmene..

Sorry. Det blev lidt langt og snørklet. Jeg blev bare så grebet af det, da du skrev at det er en jungle..

Det er det vel for mange folk og de lytter til sælgeren som man kan diskutere er hel objektiv i sine salgsmetoder..

Og tilbage..Et budget på 5-6000 kr er vi over i noget Samsung tror jeg..
Af PeterD
#244269
Husk dog lige..Vi tager den også i denne tråd for der der forskel:

Vær opmærksom på at kantbelyst LCD/LED ikke er nær så godt som et bagbelyst LCD/LED.

Kantbelyst tv er ofte billigere at fremstille og kan blive tyndere i designet.

Fordelen ved et bagbelyst TV er højere kontrast og bedre sortniveau (dog er plasma (Hvis der er nogle heldig ejere tilbage) og OLED stadig lidt bedre)

Tag det der er dyrest at fremstille så billigt så muligt, så har du gjort en ok handel.. ;)
Af aammat
#244555
@PeterD, tak for din forklaring og holdninger til tv, de balancere lidt de info man får i butikkerne..
Og jeg har netop brugt de sidste dage i butikker og mener at være kommet frem til at de 2 oprindeligt tiltænkte 4K tv vil være overkill nu hvor det er mit første efter 2 år uden et tv (selvvalgt.. ;) )
Var i Power og i Elgiganten og synes at de 4K 55" skærme jeg så i min prisklasse ikke var behagelige at kigge på for mig, synes der var en udefineret mangel på skarphed - tænkte over om det måske skyldes jeg kun ser på et øje =manglende dybdefornemmelse..
Jeg så et Sony KD 49XD8305 som jeg "nød" at kigge på, men med en pris på ca.9000 kr ligger det udenfor dette tv køb..
Jeg fandt et Sony KDL48WD635BAEP som er et FULL HD tv og tænkte om ikke det var et godt "begynder" tv..?
Belysning er oplyst til at være direkte baggrundslys, men jeg kan ikke helt finde ud af om det er VA eller IPS panel - ved I det..?
Af Beckham
#244556
Det med at du synes 4K skærmene mangler skarphed tror jeg ikke har noget med at gøre at du kun ser på det ene øje....var jo også min oplevelse når jeg kiggede HD content på dem.