Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af StrangeJ
#244082
Hej

Har et Pana g20 jeg overvejer at skifte.
Har kig på et Samsung ku6075. Det har kun 50 hz.
Mit spørgsmål er så, om mit Pana g20 også kun har det? Har nemlig været og er helt tilfreds med det men vil gerne op i 65 tommer til under/max 10.000 kr.

Bonusspørgsmål:
Er Samsung JU6075 og KU6075 det samme tv? Så vidt jeg kan se er JU6075 en 2015 model og KU 6075 en 2016 model.
Hvis ikke, hvilke af de to er så det bedste/nyeste?
KU6075 fås for kun 7999 i denne uge i 65".

Det skal bruges til tv, Blu-Ray og PS4 pro?
Bliver jeg glad? Bemærk jeg er SUPER glad for mit Pana, så jeg behøves ikke toppen af poppen - derfor tiltaler dette tv mig.
Men det skal stadig være godt og hakken osv. kan jeg ikke leve med.

Jeg har SÅ meget lyst til at bestille det TV, men vil helst ikke hvis det er noget værre noget.

Håber virkelig I vil hjælpe da det er i denne uge jeg skal bestille, hvis det er.

På forhånd mange tak.
Af Jboy23
#244119
Kommer an på om du er en af dem der lægger mærke til pulldown judder... BluRay og andet 24fps på en 50(60)hz skærm vil vise billederne hhv 2/3/2/3... gange og det opleves af mange ikke helt jævnt. Kan delvist afhjælpes af motion flow indstilling, men ikke helt.

Så framerates 25, 30, 50 og 60 vil køre perfekt - men 24 ikke helt. Jeg bruger selv motion flow setting på 4-5 stykker og synes det er acceptabelt sådan.
Af jess.strange-petersen
#244123
Tak for svar. Men det er fuldstændigt sort snak for mig. :-)
Jeg synes blu ray det kører pefekt på mit pana g20 og det kører igennem min onkyo 608.
Så hvis det bare er ligesom det, er jeg glad? Jeg mener også der står det understøtter 24p?

Kan du svare mig på de andre spørgsmål også? :-)
Af PeterD
#244125
Du vil nok se mere judder. Mere snæver betragningsvinkel og dårligere sort og hvad med sport når det går hurtigt..?

Et eller andet sted skal der spares hvis du vil have et 65" TV til under 10.000 kr.

Jeg er i tvivl om det vil være en god idé, men nogle gange har man bare lyst til et nyt tv..Omvendt skal det jo være "2 skridt frem end et halvt skridt frem" til det du har..

Og når ALLE kanaler viser ægte 4K kvalitet skulle det blive en fornøjelse..Spørgsmålet er bare, hvad årstal de gør det??

Du har vel altid 14 dages returret og er du ikke tilfreds kan butikken igen overføre beløbet direkte på dit kort..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#244128
Pana'en du har nu kører 100 Hz alene af den grund, at det er plasma - ellers ville de blinke helt tosset. Hvis du har IFC aktiveret, så tilføres billedet derudover med en række kunstigt udregnede billeder, da kildematerialet jo ikke er skudt med 100 fps. Hvis IFC ikke er aktiveret, så vises samme billede blot flere gange.

Som udgangspunkt, så burde INTET TV hakke i bevægelserne hvis det kunne finde ud af at behandle signalet korrekt. Dvs. det burde ikke hakke mere end selve kildematerialet lægger op til i sig selv. 24 fps er pr. definition ikke helt flydende, men afspillet korrekt, så hakker det ikke mere end i biografen.

50 Hz behøver ikke være en ulempe og da vi typisk anbefaler, at du alligevel slår al bevægelses-udglatning fra (det som Pana kalder IFC og Samsung kalder Motion Plus), så vil frekvensen have meget lidt at sige. Til spil skal det slås fra uanset hvad, hvilket sker via "Spil-profilen" og dér er frekvens lige meget.
Af jess.strange-petersen
#244131
:) Hvor godt.

Er det noget der er slået fra fra starten? Eller skal man selv gøre det?
Det var nogle ekstremt brugbare svar... Så længe det ikke er dårligere end det jeg kommer fra, er jeg nemlig glad. Jeg ved godt man bare kan returnere, men synes selv vi lever i et samfund, hvor for få undersøger inden de køber og så bare leverer tilbage i flæng. :-)

Hvad med de andre ting. Kan I oplyse lidt om det? Eksempelvis det med om JU er en 15 model og KU er en 16 model.
7999 for 65" lyder bare helt vildt og jeg tænker at det ikke bliver billigere end det. Der er vel ikke et bedre alternativ til prisen?


PS. Er alle lu-ray film skudt i 24p? Jeg har en pana afspiller og det kører helt sublimt. Det vil jeg gerne fortsat have det til. Det kører som nævnt alt sammen igennem en Onky 608.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#244132
Motion Plus er slået til pr. default.

JU er en 15-model. KS er en 16-model.

Ikke alle BD-film er i 24p, men de fleste er. Flere danske film er skudt ved 50 billeder/s men dog i 1080i.
Af jess.strange-petersen
#244134
Aha. :-)

Du mener KU er en 16 model ik? Det er KU6075 jeg har kig på.

Lang historie kort :-) Går jeg tilbage, beholder status quo eller lidt frem hvis jeg tager dette TV kontra Mit Pana G20, når jeg siger det skal bruges til Blu-ray, PS4 Pro og Tv kigning?
Af Jboy23
#244136
Er nu ikke helt enig i en generel anbefaling om altid at slå motion flow fra. Kun når source framerate går op i skærm-refreshrate. Ved 24p på 50hz ville jeg bruge en anelse motion flow for at fjerne det værste 2/3/2/3 judder. Så altså:

50(/60)hz TV viser følgende kilder rent/flydende: 25, 30, 50, 60
100(/120)hz TV viser følgende kilder rent/flydende: 24, 25, 30, 50, 60

Problemet med de 24 på 50/60 er TV'et skal få de 24 billeder pr sekund til at passe med de 60hz refresh rate, og det gør den ved at vise billederne hhv 2 og 3 gange hver, dvs. nogle billeder bliver vist mere end andre, så det vil virke en anelse ujævnt/hakkende.
100/120 TV kan vise de 24 "rent" ved at vise hver frame 5 gange, så det vil se jævnt ud.
Senest rettet af Jboy23 9. jan 2017, 15:11, rettet i alt 1 gang.
Af Jboy23
#244137
En lidt hemmelig detalje er, at 50hz TV i europa kan køre både 50 og 60hz, ligesom 100hz kan køre både 100 og 120hz. Overseas er det modsatte ikke tilfældet, deres 60hz kan ikke køre 50hz og deres 120hz kan ikke køre 100hz.

Så når der i DK står 50 hz, kan du læse det som "50/60hz", ligeledes er 100hz "100/120hz"

Så ingen software eller billedbehandling i verden kan få 24p til at være helt jævnt (ikke det samme som flydende) på 50/60hz tv - ganske enkelt fordi 24 ikke går op i hverken 50 eller 60.
Af Jboy23
#244146
Jeg er ganske godt tilfreds med mit KU6405. Mange folk opdager ikke det 2/3/2/3 fnidder vi snakker om, og du kan altid give den en anelse motion flow.
Af jess.strange-petersen
#244165
Tak. Er 6405 en bedre og nyere skærm? Og hvad står det til som 65"?
Min udfordring er også lidt at jeg gerne vil have et sort TV. Det er 6405 ikke, vel?
Af Jmog
#244167
jess.strange-petersen skrev:Aha. :-)

Du mener KU er en 16 model ik? Det er KU6075 jeg har kig på.

Lang historie kort :-) Går jeg tilbage, beholder status quo eller lidt frem hvis jeg tager dette TV kontra Mit Pana G20, når jeg siger det skal bruges til Blu-ray, PS4 Pro og Tv kigning?
Du får dårligere sortniveau, betragtningsvinkler og skarphed ved scener med bevægelse. Du vil måske synes farverne er mere markante eller mere kunstige - det er et spørgsmål om individuel smag. Materiale i sub-HD (typisk tv-kanaler) vil skaleres dårligere end på dit gamle.

Det triste er at når du går fra et plasma til LCD, så er det eneste som kommer op på at overgå næsten alle områder faktisk de dyre high-end modeller. Eller et OLED.

Hvis det var mig så ville jeg beholde det nuværende tv og spare mere op/vente til OLED falder i pris.