Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#244045
Hej,
Jeg er jagt efter et tv til stuen på ca. 40" til ca.max 6000 kr. Jeg har pt. Samsung og synes deres brugerflade fungerer godt, det skifter hurtigt kanal, og tænder hurtigt op. Det prioriterer jeg også fremadrettet. Det må gerne være andre mærker! Jeg ser relativt meget fodbold, og ellers bare til alm. tv-brug, netflix o.lign.
Har I et godt råd til hvad jeg skal gå efter?
Sætter meget pris på jeres hjælp.
PÅ forhånd tak.
#244051
Sony 43XD8305 hvis det skal holdes indenfor størrelsen eller Sony 43XD8005 hvis det både skal holdes indenfor størrelse og budget.

De næstbedste eller tredjebedste skærme fås dog først i størrelser på 49" mens de bedste skærme kun fås i 55" og i enkelte tilfælde 65" mens den mere middelmådige teknik benyttes i skærme på under 49".

Når man kan få et Samsung 49" KS7005 til 5.999 kr. skal der meget tungtvejende grunde til at købe et 40"-43" til samme eller en højere pris på trods af dårligere teknik.

Tilbage for nogle år siden kunne man få et Sony W905A i 40" men den slags er slut.
#244081
Mange tak for jeres svar!

Pt. har jeg kun et 37", men synes egentlig ift. afstanden til sofa osv, at den størrelse passer meget godt, (2,5m - 3.3m). Frygter den følelse at man skal sidde "og bevæge hovedet" for at kunne følge med, som jeg synes man tit gør når skærmen er for stor. Derfor vil jeg absolut helst holde mig til 40-43".

Men det som jeg hører jer sige er at hvis jeg vil have noget rigtig godt skal jeg gå op til 49-50" som min., og ellers leve med lidt dårligere kvalitet.
#244095
Madssig skrev:Hvis man skal gå lidt op i str. hvad siger i så til det her?
SAMSUNG UE49KS7005UXXE? 6000kr.
På samme gode niveau som DX600 som koster 5500 hos Power.dk og Cinemagic.dk

https://m.youtube.com/watch?v=YOOzghWB2rY

Check lige byggekvaliteten ks7005. Bagpanelerne har det med at være løse..

Fra en test hos digitalt.tv

"Der er tendens til at lyse objekter på mørk baggrund får en for stor del af skærmen til at lyse op. Sådan er det jo typisk med edge baserede skærme"..Er bagbelyst skærm bedre?

"Samsung har fortsat af og til en tendens til at hakke lidt i bestemte situationer. Vi observerede det f.eks. ved Tour de France, hvor der var skærmgrafik med bevægelse samtidigt med live tv i et lille billede i denne. Her virkede det som om skærmen blev forvirret, og det gav kortvarigt hakken. Motion Plus indstillingen synes ikke at gøre det bedre, faktisk kan det være et forsøg værd ved live tv at slå det helt fra."

Og hvis du ikke er generet af microstutter (Nogle er meget generet af det/andre ser det næsten ikke) kunne det også være et oplagt valg.

Men en fordel vil være at vælge en skærm med VA panel så på det punkt får du kke galt med KS7005 (eller DX600)

Der er dog flere folk der skriver de oplever problemer med begge mærker så måske du skal over i noget helt andet?
#244117
PeterD hader Samsung, så han er fuldstændig farvet i sine betragtninger..

Læs selv evt. Anmeldelser..

Men Dx600 har ikke samme niveau som ks7005, det ligger helt fast
#244120
Grandahl skrev:PeterD hader Samsung, så han er fuldstændig farvet i sine betragtninger..

Læs selv evt. Anmeldelser..

Men Dx600 har ikke samme niveau som ks7005, det ligger helt fast
Det er så også er par kroner billigere ;)

(Uhørt man skal skrive dét..)

49"DX600 5400kr Power
49"KS7005 6000 kr Power

Jeg vil bare være sikker på folk ikke går i fælden og begynder at brokke sig, når de oplever problemer med microstutter eller kantbelysning eller bagbeklædning som ikke er skruet rigtig på..

Ks7005 er et rigtigt fint tv. Godt billed og altid konkurencedygtige priser, (Samsung har jo nogle salgstal de SKAL opnå).

Køb det endelig og se hvor lang tid det holder.

Jeg hader ikke Samsung. Jeg er bare træt af deres reklamer hvor de puster sig op og tror de er ååhh..så innovative..Og deres aggressive markedsføring OG deres produkter som enten eksploderer eller holder til omkring garantitidspunket.

Der er undtagelser, men det er lidt. Brug-og-smid-væk kultur

Det må pine Samsung at konkurrenten LG har succes med OLED, men igen påstår Samsung at deres SUHD skærme (som i realiteten og bund og grund er en LCD skærm) er bedre end OLED

https://ing.dk/artikel/samsung-vores-su ... led-173306

Samsung snakker for meget og laver for lidt..

Måske har de mere held med QLED?

Kærlighed gør blind :)
#244121
DX600 er slet ikke på niveau med KS7005. Det er da noget vås, PeterD.

Og kan du ikke snart stoppe med at prædike om alle dine problemer med Samsung i alle mulige tråde?
Vi er ligeglad

Faktum er at KS7005 generelt har fået ret meget ros på stort set samtlige testsites. Det er også rigtigt, at der har været problemer med bagbeklædningen, men det er efterhånden noget tid siden, at der har været nye tilfælde herinde, så det kan være, de har fået løst det.

Microstutter er noget som selv en del anmeldere ikke ser, hvorfor man må forvente, at de fleste forbrugere heller ikke lægger mærke til det.
#244127
Mfede skrev:DX600 er slet ikke på niveau med KS7005. Det er da noget vås, PeterD.

Og kan du ikke snart stoppe med at prædike om alle dine problemer med Samsung i alle mulige tråde?
Vi er ligeglad

Faktum er at KS7005 generelt har fået ret meget ros på stort set samtlige testsites. Det er også rigtigt, at der har været problemer med bagbeklædningen, men det er efterhånden noget tid siden, at der har været nye tilfælde herinde, så det kan være, de har fået løst det.

Microstutter er noget som selv en del anmeldere ikke ser, hvorfor man må forvente, at de fleste forbrugere heller ikke lægger mærke til det.
Forstår ikke kritikken.

Jeg har intet imod Samsung men det er heller ikke et mærke der skal forgudes som det eneste rigtige.

Det er jo det som gør det relevant når man køber en skærm. Skærme har plusser og minusser.

"Vi er ligeglade". Det må betyde at i køber et mærke udelukkende pga. navnet og pris.

Jeg ønsker bare at folk for øjnene op for de muligheder der er i stedet for at lade sig begrænse af sælgere og markedsføring.

KS7005 har et glimrende billed som jeg har skrevet flere gange (forudsat man indstiller det bedst muligt), men folk skal så heller ikke brokke sig hvis der er problemer med skærmen efterfølgende ud over de 2 år garantien varer.

Jeg skriver netop også at nogle ser microstutter, mens andre ikke genereres af det.

At skærmen ovenikøbet prissættes meget fordelagtigt, kunne være en fordel ved at vælge KS7005.
#244135
Madssig skrev:Tak for jeres input. @Mfede og @Grandahl hvis i nu skulle vælge en 40-43" hvad ville i så gå efter?
På den afstand ville jeg ikke gå ned i den størrelse. Hvis det ellers passer i hjemmet, er det et spørgsmål om ren og skær tilvænning, og du vil helt sikkert blive glad for de ekstra tommer efter meget kort tid :)
#244152
Madssig skrev:Mange tak for jeres svar!

Pt. har jeg kun et 37", men synes egentlig ift. afstanden til sofa osv, at den størrelse passer meget godt, (2,5m - 3.3m). Frygter den følelse at man skal sidde "og bevæge hovedet" for at kunne følge med, som jeg synes man tit gør når skærmen er for stor. Derfor vil jeg absolut helst holde mig til 40-43".

Men det som jeg hører jer sige er at hvis jeg vil have noget rigtig godt skal jeg gå op til 49-50" som min., og ellers leve med lidt dårligere kvalitet.
Jeg sidder med hovedet ca 2,5m fra et 46". Det er en fin størrelse til de fleste ting, men ved film og (hold)sport måtte det gerne være større. Mit næste TV bliver formentlig 55", men jeg har også rig mulighed for at rykke længere tilbage, hvis der skulle blive behov for det.

49" er efter min mening en rigtig god størrelse til en afstand på 2,5m. Det vil sikkert virke lidt chokerende i første omgang, men det går over i løbet af få timer. Du vil nok ikke bryde dig om at se hovedet af en politiker fra den forkerte fløj blæst op i så stor størrelse og i HD, men du vil sætte pris på det, når du ser en film.