Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#243964
Måske lidt voldsom\forhastet konklusion....men havde en lidt overraskende oplevelse i HIFI klubben i dag. Jeg har i dag et Sony W855 60" fra 2014 og går lidt overvejer om jeg vil hoppe over på et 4K tv. Var så nede i Hifi klubben og kigge lidt. Kiggede specifikt på Sony XD93. Og det var her jeg blev en smule skuffet. Hvis jeg kiggede på Viasat Sport 4k stod billede selvfølgelig rigtig flot, men skiftede jeg over over på standard HD kanalerne, så var jeg godt nok ikke imponeret. Ikke at jeg forventede en revolution eller noget, men synes nærmest det var dårligere end min nuværende Sony. Håber godt nok det kan tilskrives svagt antennesignal, dårlige indstillinger eller lignende?

Nogle XD93 ejere eller andre som kan dele deres erfaringer omkring dette?
#243968
Helt enig...et 4k tv gør ikke et HD signal\billede bedre. Men det burde vel heller ikke bliver dårligere? Her tænker jeg en topmodel fra 2016 mod en mellem model fra 2014...her burde topmodellen da som minimum kunne matche min nuværende model?
#243972
Er netop selv skiftet fra en 60" W605B fra 2014 til en 65" XD9305, og jeg kan sagtens genkende dit indtryk.

HD-signaler, både fra tv-signal og blu-ray, ser en anelse dårligere ud. Jeg savner skarphed og detaljer. Så på HD-området har tv'et skuffet en smule. 4k er så en anden sag - her blæser det nærmest en bagover. Funktionalitet og betjening er også langt bedre på det ny.

Ved ikke om det er de der 5" ekstra billede, der får det til at se lidt mere "udvasket" ud i forhold til den ældre model.
#244000
steiger skrev:Er netop selv skiftet fra en 60" W605B fra 2014 til en 65" XD9305, og jeg kan sagtens genkende dit indtryk.

HD-signaler, både fra tv-signal og blu-ray, ser en anelse dårligere ud. Jeg savner skarphed og detaljer. Så på HD-området har tv'et skuffet en smule. 4k er så en anden sag - her blæser det nærmest en bagover. Funktionalitet og betjening er også langt bedre på det ny.

Ved ikke om det er de der 5" ekstra billede, der får det til at se lidt mere "udvasket" ud i forhold til den ældre model.
Tak for feedback steiger! Meget interessant læsning. Jeg ser en pæn del fodbold via ganske almindelig kabel-tv, så hvis signalet på standard HD signaler bliver dårligere, så vil jeg da seriøst overveje at udskyde min investering i 4K tv.

Andre som har erfaringer med dette i forhold til XD93? Og hvad med andre mærker end Sony? Er det det samme her?

@iLoveTCL: Enig...opskalering gør sjældent noget voldsomt positivt for et billede, men er bare overrasket over at det ligefrem kan blive så meget ringere?
#244042
Jeg skiftede væk fra plasma for 2-3 år siden og savner det som sådan ikke mere. Var bare lidt rystet over at se at de her HD signaler på en 2016 4K topmodel være dårligere end min mellem LCD model fra 2014.
#244059
Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.

Hvis hovedparten af ens indhold er i en lavere opløsning end 1080p, så er det ikke en god ide at skifte fra et godt 1080p TV.
#244077
Jmog skrev:Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.

Hvis hovedparten af ens indhold er i en lavere opløsning end 1080p, så er det ikke en god ide at skifte fra et godt 1080p TV.
Det er så ikke lige min erfaring, som jeg skrev længere oppe. 1080p fra Bluray ser bedre ud på min W605 60" end på min nye XD9305 65".

Synes ikke jeg mærker meget til "opskalering til 4k" på 9305. Det bliver dog hvor det er, da jeg er helt solgt på ren 4k og i øvrigt er et glimrende tv.
#244084
steiger skrev:
Jmog skrev:Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.

Hvis hovedparten af ens indhold er i en lavere opløsning end 1080p, så er det ikke en god ide at skifte fra et godt 1080p TV.
Det er så ikke lige min erfaring, som jeg skrev længere oppe. 1080p fra Bluray ser bedre ud på min W605 60" end på min nye XD9305 65".

Synes ikke jeg mærker meget til "opskalering til 4k" på 9305. Det bliver dog hvor det er, da jeg er helt solgt på ren 4k og i øvrigt er et glimrende tv.
Ok...det giver mening det med opsklaring fra ikke 1080p materiale. Jeg ser stadigvæk langt mest traditionelt tv-signal, som jeg så gerne vil krydre med lidt streaming i 4k og en PS4 Pro. Men hvis HD tv signalet bliver dårligere end på min nuværende Sony LCD, så skal jeg da godt nok lige genoverveje om det er det værd.

Ellers jeg enig i at 4K ser helt fremragende ud på skærmen.
#244347
Nå..lige en kort follow up. Var lige et smut i Hifi-Klubben i Kolding igen igår og kiggede lidt på både LG, Sony og Samsung. Og må sige at jeg fortsat holder lidt fast i min oprindelige konklusion. Skærmene ser fantastiske med 4K\HDR materiale, men når det kommer til standard HD tv-signal, så er jeg altså ikke voldsomt imponeret. Det er ikke sådan at det er "unwatchable", men når jeg sammenligner med min nuværende Sony LCD fra 2014, så står billedet altså bare ikke lige så skarpt på de nye 4K skærme . Om det er indstillinger\dårligt signal eller lignende skal jeg ikke kunne sige. Men tror da lige nu at jeg holder lige igen med investering i en 4K skærm.

Den skærm om imponerede mig mest var faktisk Sony's ZD9, men den har jo så også en pris som er helt ude af proportioner.

Anyway...må nok heller lige sige at min indlæg ikke er for at afskrække folk fra 4K tv eller noget, men bare mine indtryk set i forhold til at jeg læser den ene fremragende anmeldelse efter den anden af især LG's OLED tv f.eks. Måske jeg bare har for høje forventninger eller er lidt for gammeldags i forhold til jeg stadigvæk ser meget ganske almindelig HD tv signal..:-)
#244388
Efter en uge mere med mit XD9305 er jeg stadig af samme opfattelse som Beckham. Bluray og tv-signaler var bare bedre på den ældre Sony. Man kan da undre sig over, hvorfor Sony anno 2016 ikke kan producere en 4k skærm i topklassen, der bare holder niveau med en af deres ældre skærme på HD-billedsiden. Eller også vil de ikke, men så er vi vist ude i noget spekulation.