Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#243861
Hejsa
Overvejer et af de 65 tommer modeller har set begge skærme i aktion idag. :) Derfor er mit spørgsmål hvad forsvarer at give 7k mere for Oled teknikken med mit behov?

Jeg ser nok ca. 80 procent tv signal og rest netflix og youtube og egne billede streamet fra diskstation.

Umiddelbart tiltaler den bedre betragtningssvinkel på OLED (5 meter bred stue) mig men er der andet der taler for LG elller Samsungen som er klart billigere stadigvæk ::l
#243935
Hej Tyros1

Det er rigtigt svært for andre end dig selv, at svare på.

Jeg har lige stået i en tilsvarende situation (Samsung 7005 vs LG B6V) i 65".

Jeg kunne blot konstatere, at jeg helst ville have LG B6V, men JEG var ikke villig til at betale ca. 7.000 kr. ekstra.

Så det er jo et ret personligt valg....
#243936
Hej igen :D

På billedkvalitet er LG B6V vel overlegen på de fleste punkter. MEN.....

- Jeg forstår ikke, at betragtningsvinklen kommer på tale. Selv mit 6 - 7 år gamle Samsung 6 serie er udmærket fra alle "normale" vinkler. og mit nye 7 serie er ligeledes problemfrit på det område.

Det bliver, efter min opfattelse, meget "akademisk" om et tv holder farver i en vinkel på 90grader eller lignende, sådan en vinkel ødelægger tv/film oplevelsen på andre måder alligevel.

- LCD/LED kan have et kraftigere lys, og dermed være en fordel i meget lyse rum (men igen er det nok ret akademisk).

- En ting, der betyder meget i hverdagen er betjeningen af Tv'et, så det synes jeg også du skal have med i din vurdering. Personligt har jeg en Yousee boks, så jeg bruger ikke betjeningen af selve tv'et til andet end tænd/sluk. Jeg antager dog, at du ikke har boks, når du vælger 8005 modellen.

Hvis du har pengene til overs eller blot har lyst til at forkæle dig selv, så vælg LG´et :)
#243938
Jeg stod selv i samme situation som dig og endte med at købe LG B6. Jeg tror umiddelbart ikke man bliver skuffet af billedkvaliteten på nogen af skærmene men personligt så er jeg meget sart overfor clouding i skærmen især da jeg bruger det meget til film hvor jeg bliver irriteret af det på de sorte bars. Kommer fra et panasonic G30.

Kan kun sige jeg er meget tilfreds. Selv SD materiale står flot og skarpt i de fleste tilfælde. Og det er en fantastisk oplevelse at se film i mørket på B6'eren. Det ligner nærmest bare billedet flyver i luften da man i et mørklagt rum slet ikke kan fornemme noget lys ved de sorte bars og det kun er billedet der skinder frem.
#243939
soko skrev:Det bliver, efter min opfattelse, meget "akademisk" om et tv holder farver i en vinkel på 90grader eller lignende, sådan en vinkel ødelægger tv/film oplevelsen på andre måder alligevel.
Der er ret markant forskel på betragtningsvinklerne når du ser på OLED og LCD baseret på VA-teknologi. Efter sigende har Samsung forbedret betragtningsvinklerne på deres 2017-modeller med "QLED"-navnet, men vi har endnu ikke haft mulighed for at verificere hvordan det udarter sig.
#243940
Torben Rasmussen skrev:
soko skrev:Det bliver, efter min opfattelse, meget "akademisk" om et tv holder farver i en vinkel på 90grader eller lignende, sådan en vinkel ødelægger tv/film oplevelsen på andre måder alligevel.
Der er ret markant forskel på betragtningsvinklerne når du ser på OLED og LCD baseret på VA-teknologi. Efter sigende har Samsung forbedret betragtningsvinklerne på deres 2017-modeller med "QLED"-navnet, men vi har endnu ikke haft mulighed for at verificere hvordan det udarter sig.
Hej Torben

Jeg er på ingen måde i tvivl om, at der er en forskel.

Min pointe er blot, at den "almindelige" bruger, næppe vil sidde i en vinkel af 90 grader og se en film, hvorfor jeg mener, at hele "debatten" om betragtningsvinkler efterhånden er ret akademisk.

Det svare lidt til, at man bruger 50K på det bedste tv - 50K på den bedste lyd - 20k på kalibrering, specialkabler og mørklægning og så har man KUN mulighed for at se tv fra en vinkel af 90 grader........I de tilfælde hvor folk skal have det absolut maksimale ud af deres setup, vil de naturligvis også placere sig optimalt.

I de tilfælde hvor der ifm. en børnefødselsdag eller lignende skal ses film fra 90 grader er såvel LCD/LED rigeligt tilstrækkeligt.

Jeg mener blot, at vi skal passe på, ikke at fokusere på/påpege ting, der måske nok er der, men ikke har nogen praktisk betydning for 99% af alle brugerne i DK og 75% af brugerne på Flatpanels

Hvis der spørges efter det ultimative setup med mørklægning, kalibrering osv. osv kan man naturligvis gå et niveau mere i detaljen, men jeg mener blot, at det er ligegyldigt for de fleste.
#243942
Helt enig i Torbens betragtninger. Debatten er på ingen måde akademisk, og da slet ikke med nogle producenters VA paneler.

For et år siden sendte jeg et Samsung 65" retur. Her skulle jeg sidde helt midtfor for at få et godt billede. Sad jeg til højre eller venstre i sofaen blev farverne udvaskede. Det var helt skørt - og ja, kæresten beklagede sig også ;-)

Behøver jeg sige at også på det punkt er B6'eren et vidunderligt skue :)
#243950
Enig med Torben . Man må forholde sig til,at det bedste billed e et Samsung 7000/8000 serie performer, kun opnås tæt på sweetspot . Samtidigt er det lidt flagrende hvor heldig man er med ujævn panelbelysning . Spiller begge faktorer får man meget billedkvalitet for pengene . MEN OLED er altså i en helt anden liga , - og der må man så gøre op med ejerglæde,behov og pengepung . .
#243952
Dårlige betragtningsvinkler er ikke noget der kun er synligt ved 90 grader. De værste eksemplarer har en markant nedgang i kontrast allerede ved 30 grader og det svarer blot til, at du sætter dig i det ene hjørne af en 3-personers sofa. Jeg har en enkelt stol i min stue, som har noget ala 45 grader til TVet og den skal jeg dæleme ikke sidde i hvis jeg skal se noget som helst på TVet.
#243956
tror i misforstår soko´s pointe.

Man snakker om det perfekte billede set fra sweetspot,
MEN hvad nytter det hvis man eks. sidder og ser TV i en vinklet grad.
Så kan alle "jeres" kalibrede farver jo være fuldstændig ligegyldige, da man jo får et et helt "udvasket" billede.
#244147
Torben Rasmussen skrev:Sortniveau, surveren HDR ydelse, bedre GUI.
Hvad betyder GUI?

Tak for de mange god indspark:) :D

Er blevet lidt nervøs ved LG B6 efter de sidste tråde her på siden med fejl på B6 men ingen tv er jo helt perfekt så jeg ved ikke hvor meget man skal tillægge det betydning med de ting der nævnes men det klart man skal være obs på om der fejl fra starten på TV om den så hedder Samsung 8005 eller LG B6....