Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#243791
Hej alle,

jeg har brugt en masse tid herinde de seneste par uger, fordi jeg er på jagt efter et mellemstort tv til soveværelset (43"-50"). Inden jeg går på knæ for at bede om jeres ekspert tips, vil jeg dog lige tilføje, at jeg har lært en hel masse om TV'er herinde og fundet ud af hvor skrappe brugere Flatpanels har. Når det så er sagt, så synes jeg ikke at jeg fandt den tråd der lige præcis besvarede det lille dilemma jeg står i. Nemlig;

Er Philips' ambilight teknologi de ekstra penge værd?

Jeg synes det er en fantastisk teknologi, og jeg har en stærk tiltro til, at det kan berolige øjnene - især når det er i soveværelset, hvor jeg primært vil bruge det inden sengetid. Problemet er bare, at jeg også har været glad for LG's produkter, der befinder sig i en anden prisklasse, og som ofte er på tilbud. Det samme synes jeg ikke kan siges om Philips' ambilight tv'er, der aldrig når samme prisniveau. Det skal siges jeg har været tålmodig og ventet på et godt tilbud.

Jeg overvejer at købe det her hos Elgiganten, som jeg synes virker til at være et fornuftigt køb:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-43uh610v

Men samtidig ville jeg hjertens gerne prøve Philips ambilight, og her er jeg kommet frem til at denne lige pt. er det bedste køb: https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 0000000000

Begge er 43", men som man kan konkludere, så er der en 1000 kr. til forskel. Derudover ville jeg være super trist ved at købe Philips tv'et, hvis det havde et ringere billede end LG, som jeg er vant til. Nogen der har erfaringer på det område?

Jeg håber der er en skarp TV connoisseur som kan finde tid og lyst til at hjælpe mig.

Mvh.

Den Uvidende TV køber.
Af mbm
#243793
Jeg ville ikke give 33% mere for et TV pga Ambient light.
Begge TV er middelmådige TV. Der er ikke meget connoisseur over dem :)
Men som soveværelse TV er de vel ok.. Jeg ville tage det billigeste.. og LG´s Webos er klart at foretrække fremfor Philips android.
Af esef
#243797
Jeg har aldrig ejet et ambilight TV, men vil i modsætning til de fleste andre ikke bare afskrive det. Det skal efter min mening ses som skæg og ballade, og jeg har da betalt 200% (mindst) mere for mine led pærer rundt omkring i huset så de kan skifte farver og jeg kan programmere dem ind i et lysshow. Er det pengene værd ud fra en "voksen" beregning? Nej. Men jeg har gjort det alligevel.
#243799
Hej Mbm,

Dejligt med svar! Har du eventuelt prøvet Ambilight, siden du ikke føler det er de ekstra penge værd? Og nej, det er ikke den høje TV klasse vi er i, men det behøver det heller ikke at være. Jeg ser, som mange andre, mest tv inde i stuen på et super tv, men jeg savner dog at se en film i soveværelset i ny og næ. Så længe det er 4K klarer jeg mig.

Hvis du kender til et tv i størrelsen 43" til 50" som du har gode erfaringer med, må du hjertens gerne dele det med mig. Det ville jeg sætte pris på.
Af Mfede
#243800
Det er meget svært for os at give dig et bud på om ambilight er det værd, da det er en smagssag. Du er tilsyneladende helt vild med det selv så hvorfor køber du ikke et Philips-tv og ser om du er tilfreds med det? Du kan altid bruge fortrydelsesretten, hvis du køber på nettet.
#243801
Hej Esef,

jeg giver gerne de ekstra sjat mønter for at være tilfreds, for så har man selv følt pengene er godt givet ud. Det lyder super fedt med de farverige pærer, er det Philips HUE? Dem har jeg hørt meget om. Når det så er sagt, så er der ingen andre på markedet med lys bag på tv'et, men det giver selvfølgelig ikke mening at købe det hvis det ikke giver forbrugeren en "wow" effekt. Altså en bedre brugeroplevelse af produktet.
Af mbm
#243803
Nu ville jeg ikke kommenterer på TV´s billedkvalitet da jeg også kan forstå det næsten er sekundært når du spørger om Ambient light er pengene værd.

JA jeg har haft et philips TV (PUS6501) hjemme og dette var med ambient light.. Umiddelbart var det da meget sjovt og et statisk hvidt lys bag TVét kunne kompenserer for TVéts svagheder i forbindelse med sort og uhomogent lys.

Ungerne synes da det var megafedt når de så tegnefilm etc. men nej jeg blev hurtig træt af det.

og fjernbetjeningen fungerede sindsyg dårligt.. Det var et STORT problem. Du kan læse inde på phillips forum også.
Jeg leverede det retur.

Efterfølgende er jeg begyndt at indkøbe Phillips hue udstyr... Dette er mega fedt og fungerer bare fantastisk.
Du kunne spare de 1000 kr på TVét og prøve HUE... Det har dog intet med TV ambient light at gøre..
#243804
Hey mfede!

Jeg kan lide idéen, men jeg ved dog ikke om jeg bryder mig om det. Det ser anderledes og fancy ud, men det kan jo også være godt til tider. Det kunne også være der var en som havde nogen dårlige erfaringer med Philips produkter, som kunne holde mig væk. Altså feks fik jeg lige afvide styresystemet er bedre hos LG, og det er også noget der spiller ind i overvejelserne.

Ja, jeg kunne nok godt udnytte fortrydelsesretten hvis det ikke lige faldt i min smag med det Ambilight. Jeg bor bare på 7. sal, uden elevator, et stykke væk fra posthuset og den nærmeste TV forhandler, så hvis det skal returneres bliver det noget af et projekt.
#243806
Hey igen MBM.

Fedt med nogen erfaring, det var lige det jeg havde brug for. Jeg var ellers i den overbevisning, at HUE var lidt ala Ambilight på et TV. Hvordan kan det være du synes HUE er super fedt? Er det fordi det ikke er lige bag tv skærmen og forstyrrer øjnene på samme måde? Jeg undskylder på forhånd for de måske tåbelige spørgsmål, men desværre er det her bare ikke mit stærke område :)
Af mbm
#243809
faktisk blev jeg træt af lyset direkte bag skærmen ja.
Synes det "stjal" for meget lys fra selve billede.

Nu har jeg 2 alm. lamper men med hue pærer i på hver side at TVét men ikke helt op af.. Disse kan jeg skrue helt ned for på minimum lys og det synes jeg er bedre end ambient TV lys..

derudove rhar jeg andre Hue pærer rundt i huset,,, det er bare genialt.. du kan sætte det op i forskellige scenarier med tænd/sluk,, fade op og ned etc..
Bla. til soveværelse om morgen som "væggeur" fader det op når man skal stå op.. :)
#243811
Jeg synes Hue lyser for kraftigt selv på laveste blus, så når den "fader op" om morgenen, så føles det som om nogen brutalt tænder lyset. Jeg har droppet det igen i vores soveværelse. Det var vist lidt off-topic... sorry.
#243812
Men jeg har fået den hjælp jeg skulle bruge. Jeg er blevet talt fra det, og blevet bekræftet i min frygt. Jeg vil ikke betale mere for et dårligt styresystem, en elendig fjernbetjening for at få et lige så godt billede og farve bag på tv'et, som man i længden bliver træt af at anvende. LG er billigt, men jeg synes det er stabilt.

Men er det LG 43" til 2999 kr. et godt tilbud som man ville anbefale jeg slog til på, eller ser man bedre tilbud i ny og næ? Jeg holdte nemlig også øje til black friday, men der var ikke meget at hente, medmindre det selvfølgelig var på de dyre OLED tv.

Derudover lyder det super fedt med de HUE pærer. Jeg tror jeg nupper dit setup med de to lamper ved siden af tv'et. Det virker som et fedt alternativ til Ambilight'en.
Af mbm
#243814
Torben Rasmussen skrev:Jeg synes Hue lyser for kraftigt selv på laveste blus, så når den "fader op" om morgenen, så føles det som om nogen brutalt tænder lyset. Jeg har droppet det igen i vores soveværelse. Det var vist lidt off-topic... sorry.
det har du ret i.. Jeg vågner dog ikke at lyset når det starter op.
Jeg har det dog til af fade over en periode på 30 min og ikke fra min til max..