Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#243439
Vi har akkurat fått en LG OLED 55B6 og på mange måter er det en fantastisk TV.

Det er imidlertid noen issues som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med finne ut av:

1. Vi har et "hiss" som kommer og går i høyttalerne på Tv-en. Det forsvinner om lyden mutes og ofte også om den skrues av og på igjen. Jeg ser rundt om på andre forum at det er mange som opplever dette og at det spekuleres om det skyldes hardware eller firmware. Noen som har opplevd det samme og har noen ide om hva det kan være?

2. Det er en del stutter innimellom på enkelte apper når det streames fra Apple Tv 4 og Chromecast. HBO Nordic er en der det typisk dukker opp, har også sett det på Viaplay. Nyeste firmware er installert og Trumotion satt til off. (Det er enda verre med Trumotion påslått)

3. Teksten er så utrolig lysende på de inbuilte appene at det gjør vondt i øynene mine. Det virker som de er satt til fullt OLED-lys og kontrast uansett hvilke billedinnstillinger vi bruker ellers. Undertekstene hos Netflix er spesielt lyssterke. Er det noe som kan gjøres med dette?

4. Jeg ser av og til litt markante graderinger (banding?) på skyer og lignende. Der er også litt veldig mild Dirty Screen Effect. Er dette noe som kan bli bedre etterhvert som skjermen blir mer innkjørt/settled?

På forhånd takk for hjelpen!
#243472
For å svare på mitt eget spørsmål:

Problemet med lysende Netflix-tekst kan løses ved å gå inn på Netflix på en pc og stille inn alternativ for tekst til halvgjennomsiktig. Da blir de normale i lysstyrke (og til og med litt i matteste laget på innhold som ikke er i HDR)
#243474
Ja, jeg lurer litt på om det er signalbetinget jeg også siden det er betydelig verre på enkelte apper enn andre. HBO utmerker seg som ekstra dårlig, synes jeg, men det var ikke stutter fra den heller på vår forrige TV (Sony). Mulig denne B6-en er mer sensitiv enn Sonyen.

Vi har ikke lenger TV-signaler her i huset dessverre, vi gikk over til kun streaming for omtrent et PR siden.

Tusen takk for svaret, veldig glad for hjelpen med å finne ut av disse issues!
#243488
Hvis det er Chromecast du bruger til HBO så prøv at teste på appen på din Apple TV. Jeg har selv en Apple TV 4 og et E6. Jeg har ikke lagt mærke til noget stutter på HBO. Jeg kører med ISF-Dark/Bright og alt i billedindstillinger der kan sættes på off er off.
#243492
Jmog skrev:Hvis det er Chromecast du bruger til HBO så prøv at teste på appen på din Apple TV. Jeg har selv en Apple TV 4 og et E6. Jeg har ikke lagt mærke til noget stutter på HBO. Jeg kører med ISF-Dark/Bright og alt i billedindstillinger der kan sættes på off er off.

Jeg har prøvd med både Chromecast og Apple TV 4 og det hakker likedan på begge. Vi bruker også de billedmodus og har alt satt til off som deg. Fikk tips fra Torben R om at det kan skyldes 60hz, skal nå prøve å sette til 50hz og se om det hjelper. Det høres lovende ut at du ikke har merket noe stutter med samme innstillinger, tusen takk for svaret!
#243530
Torben Rasmussen skrev:Er din Chromecast indstillet korrekt til 50 Hz når du caster HBO? Det lyder som 60 Hz judder.

Da har vi fått testet med Chromecast satt til 50hz (og Apple TV også, den hadde satt seg til 60hz på Auto den også), og det virker som det løste problemet med hyppige og kraftige stutter.

Vi så 1-2 random (små) stutters i løpet av hele kvelden i kveld og det er en stor forbedring fra i går hvor det stuttret rett hyppig (15 ganger i timen eller mer?)

Tusen takk for hjelpen, dette var veldig kjekt, mye morsommere å se TV når man slipper all den irriterende hakkingen!