Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#242544
Jeg har sat og set en del 4K materiale via netflix de sidste par dage efter jeg har fået mit OLED55E6V, og hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg ikke se den store forskel på 1080P og 4K, men det tyder på at det er fordi jeg sidder for langt væk? Jeg har ca. 3,5 meter væk, og i følge rtings.com, så skal man sidde 1,59m væk ved et 55 tommer tv før man kan se forskellen, kan det virkelig passe? Jeg synes det er utrolig tæt man skal sidde på sin skærm, og hvis jeg kommer så tæt på, så er det jo lige før man kan sidde og tælle pixels, men hvor tæt sidder du selv, og skifter du position afhængeligt af om du ser 720P, 1080P eller 4K?

Her er et link til siden: http://ca.rtings.com/tv/reviews/by-size ... lationship
#242573
Du kan se forskel (2k (BD) vs 4k (UBD)) op til 2-2½ meter afstand, det kan jeg, så burde andre også kunne. Det udvidet farverum kan man se uanset afstand.

Jeg sidder godt 3 meter fra midt for selvf., uanset opløsning, så må de andre sætte sig de andre steder. Det er kun hvis jeg får øje på nogle detaljer jeg lige skal se nærmere på, jeg lige rejser mig og stille mig 1-1½ meter fra TV'et og så bliver de andre pisse sure, hehe.

Mit TV er også 55" OLED.
#242574
Hvis jeg er under 2 meter væk fra både mit 55" og 49" så mister jeg en del - så min tommelfingerregel er at man skal være min. 2+ meter væk hvis man skal have den fulde oplevelse ud af billede.

Jeg købte en 49" (fremfor at flytte sidste års 55" til soveværelset og en ny 65" til stuen) eftersom jeg max. kunne komme 2 meter væk når jeg træner på min cykel og ca. 3,5 meter væk når jeg feder den i sengen.

Det ville ellers være nice med en 65" i stuen - men det må vente til den dag mit 55" skal skiftes.
#242581
Alt i fra 2 - 4 m fungerer utmerket for min del med min Philips 55POS901F, sitter også 6m i fra uten problem, men er selvsagt bedre å sitte nærmere skal en få med seg alt. ^^
Er etter min mening en smakssak, og kommer minst like mye an på hvor godt syn du har. Synes ikke man kan lage slike avstandsmål for sitteplasseringer og mene at de skal være korrekt for alle. At opplevelsen blir større jo nærmere en kommer er jo det liten tvil om, men å sitte for nært er heller ikke digg ^^. Hadde en 65PUS9809 før OLED'n, men synes ikke det var noe problem å gå ned i størrelse, men hadde foretrukket 901F i 65" med 3D^^.