Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#242490
Til fordel for os kunder og forbrugere varsles, at QD skærmene eller QLED, som de ofte nævnes, måske kommer før end beregnet.
Konkurrencen med OLEDskærmene er måske snart på vej.

Interessant artikel fra flatpanels.dk, der kunne overses af Black Friday

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1479977710
Senest rettet af bentpetersson 12. dec 2016, 21:14, rettet i alt 2 gange.
#242492
For det første, så vidste jeg allerede hvem der havde oprettet den her tråd, inden jeg klikkede ind på den :D

For det andet, hvad er pointen med at fortælle os at Flatpanels har lavet en artikel om emnet???... vi ER jo inde på flatpanels. Ergo har vi nok set det. Men Bent, det er vel bare din sædvanlige missioneren. Jeg vil sige at dit indlæg er totalt irrelevant
#242493
Ja, jeg vidste også hvem, der havde lavet indlægget før jeg gik herind :D :D

Forstår ikke pointen i at missionere for noget, som ikke er her, og hvis kvalitet og pris vi ikke kender. Jeg er seriøst puzzled.... er det for "stir op the waters" og håbe på nogle verbale slåskampe herinde eller hvad?

Lad os nu vente og se hvad, hvornår og hvordan QLED bliver, før vi lægger OLED i graven :D
#242500
bentpetersson skrev:Ja, ingen kender fremtiden.
Hvad mener du er forskellen på QD og QLED?
QD = Quantum Dots - bruges allerede i LCD skærme i dag (bla af Samsung) for at kunne lave større farverum.

QLED er QD + LED, dvs selv-emitterende QD som tillader per-pixel styring af lyset (lige som OLED).
#242502
Hej. :)

QLED er da en utrolig spændende teknologi.

Men OLED TV årgang 2016 er 3 eller 4 årgang eller 3 eller 4 generation. Når de første QLED kommer frem, er OLED endnu flere årgange og generationer fremme.

De første QLED vil uden al tvivl have nogle børnesygdomme ligesom al anden ny teknologi. Sådan en børnesygdom kan være en al for høj pris. Så OLED er mange generationer og årgange foran førend at QLED kan gøre sig gældende.

Derfor tror jeg, at der vil gå mange år førend at QLED kan konkurrere med OLED.

Men på et tidspunkt langt ude i fremtiden kan QLED måske blive en bedre teknologi end OLED. Og personligt er jeg glad for, at der muligvis kommer endnu en teknologi i form af QLED. Det er jo altid godt med konkurrence, som kan få priserne ned.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommers Full HD TV
#242503
Helt enig i alle dine betragtninger Jan Hervig Nielsen.
I flere af mine indlæg på de danske elektronikfora har jeg udtrykt min uafhængighed af både den ene og den anden teknologi. Jeg er så heldig frit at kunne vælge. Sandsynligvis bliver mit næste TV et OLED. Netop på grund af sandsynlige børnesygdomme.
Vi må se. Jeg er dog dog altid imponeret af nye fremskridt og ny udvikling. Om 10 år, står der muligvis hverken OLED eller QD på programmet, men noget helt nyt.